Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein itse riisifruttia lapsille pieninä noin 25 vuotta sitten. Oli eräässä reseptikirjassa jonka olen muutoissa kadottanut.

Vierailija
05.05.2024 |

asun nyt ulkomailla ja samoin aikuiset lapseni. Tekisi mieli yllättää heidät jälkkärillä! Onko muita jotka tietää jälkkärin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile appelsiisiriisi reseptillä

Vierailija
2/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokeile appelsiisiriisi reseptillä

Kiitos vinkistä! t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä riisipuuro. Jäähdytä puuro. Laita se pieniin kuppeihin ja hillosilmä päälle. Ole hyvä.

Vierailija
4/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä riisipuuro. Jäähdytä puuro. Laita se pieniin kuppeihin ja hillosilmä päälle. Ole hyvä.

Laittaisin vähän vaniljalla maustettua kermavaahtoa jäähdytettyyn riisipuuroon. Tällä "reseptillä" olen itse tehnyt riisipuuron jämistä.

Vierailija
5/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Pikainen herkku riisihiutaleista tehty puuro. Jos sattuu olemaan kermaa niin tilkka vakmiiseen puuroon ja mansikkahilloa silmäsi.. Teen myös itse suklaavanukkaan. 

Vierailija
6/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittien rice pudding on vastaavanmakuinen. Pelkkä riisipuuro tarvitsee ainakin vaniljan makua ja ehkä lisäsakeutusta.

Vierailija
7/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlella löytyy useita ohjeita. Tässä yksi. 

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/65188/Riisifrutti/

Vierailija
8/8 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan minäkin tämän herkun. 70-80-luvuilla oli aika tunnettu jälkkäriherkku ja jossain vaiheessa muistan siitä puhutun Maltan riisinä. Ollaan tehty tästä jopa jotain versioita aikoinaan koulun kotitaloustunnilla. Harmillisesti ei ole oppikirjaa enää tallessa.

esim. https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/198898/Maltan%20riisi%20eli%20…

Tätähän voi varmasti muunnella oman makunsa mukaan, hedelmiä vaihtelemalla. Mutta itse muistan nauttineeni tätä juurikin appelsiinilla höystettynä.

(70-luvulla oli muuten myytävänä niitä sellaisia reseptikortteja, joita perheenäidit tilaili jostain samaisen myyjän toimittamaan muoviseen säilytyslaatikkoon. En ihan varmaksi muista, oliko sopimus joku sellainen, että kuukausittain tuli uusi korttilähetys ja niitä ruokaohjeita sitten kotitalouksissa testailtiin. Ensimmäisen pizzanikin olen sellaisen korttiohjeen pohjalta syönyt, tosin pizzapohja oli sellainen vähän pullataikinapohja, tomaattikastiketta ei kaupoista vielä saanut, enkä muista saiko kaupoista kuivattua oreganoakaan, mutta pizzan päälle laitettiin ohuita tomaattisiivuja paistetun jauhelihan ja sipulin päälle, suomalaisittain sovellettiin. Päälle juustoraastetta. Pitääkin ottaa oman 85 v. äitini kanssa puheeksi, että vieläkö kätköissään on tuo muinainen reseptilaatikko.)

Kiitos muuten vinkistä, pitääpä lisätä tämä makea riisiherkku omallekin perinneherkkulistalle! Vanhat hyvät unohtuu liiankin helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä