Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön kertoo Ylelle työllistyvänsä Tori myynnillä.

Vierailija
05.05.2024 |

Voi Otto mitä menit tekemään!  Nyt tuli tälle miehelle emämoka. Työkkäri ei katso hyvällä jos kertoo koko kansalle Tori-myynnin käyvän lähes päivätyöstä. Pahimmassa tapauksessahan Kela voisi periä jo maksetut työttömyyskorvaukset pois vuosien ajalta.

https://yle.fi/a/74-20083467

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin mistä hän niitä kirjoja saa, esim. sen 17 laatikkoa? 

Ja mitä tapahtuu niille "ei myyville" kirjoille, mihin ne laittaa?

JOS maksutta jostain saa, tuskin voi valikoida mitä ottaa/jättää.

Joskus joku divarin omistaja lehdessä sanoi, että esim. Päätalon kirjoja on paljon (lähes joka kuolinpesässä ym.) niitä eivät voi ilmaiseksikaan ottaa, koska kysyntää ei ole nimeksikään tarjontaan nähden.

Kierrätyskeskusten takapihalta sekajätelaatikoista. Menee polttojätteeksi, jos ei mene kohtuullisessa ajassa kaupaksi.

Vierailija
42/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin mistä hän niitä kirjoja saa, esim. sen 17 laatikkoa? 

Ja mitä tapahtuu niille "ei myyville" kirjoille, mihin ne laittaa?

JOS maksutta jostain saa, tuskin voi valikoida mitä ottaa/jättää.

Joskus joku divarin omistaja lehdessä sanoi, että esim. Päätalon kirjoja on paljon (lähes joka kuolinpesässä ym.) niitä eivät voi ilmaiseksikaan ottaa, koska kysyntää ei ole nimeksikään tarjontaan nähden.

Epäilen, että saa kirjalaatikoita kuolinpesiltä. Kirjalaatikot ei voi olla mitään jätti-isoja, kun ne painavat sen verran paljon. Muistan kun käytettiin muuttofirmaa muuttaessa ja siellä oli erikseen kirjalaatikot. Kooltaan olivat varmaan puolet sellaisen normaalin muovisen muuttolaatikon koosta ja oli hirveät ukaasit, että kirjoja ei saa pakata niihin muovilaatikoihin painon takia, vaan ne pitää ehdottomasti laittaa pahvisiin kirjalaatikoihin.

Voi varmaan yrittää myydä niitä "ei myyviäkin". Jutussahan oli, että kirja saattaa mennä kaupaksi vuoden myynnin jälkeen. Kai niitä toivottomimpia tapauksia voi roskikseen kannella. Tai lahjoittaa kouluille tai päiväkodeille askartelumateriaaliksi. Ainakin niiltä voi kysellä ottaisivatko vastaan kasan kirjoja tuohon tarkoitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä näitä, jotku myyvät tietokoneita osina tai autoja osina, on tehnyt jo vuosikausia tai sitten jotakin lapasia. Eikun vaan myös itse tekemään samaa, ostat vaikka 10 ja myyt 15:lla.

Pointti on siinä, että ei siitä kannata julkisesti lehdistölle kertoa, mikäli nostaa samaan aikaan työttömyyskorvausta.

Kuka on kertonut? Artikkelissa ei nimeä.

Vierailija
44/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella vois käydä työnteosta, jos omia tavaroita myy muille. 

Siihen menee aikaa ja resursseja ja mitenkä olet työnatajan tavoitettavissa jos käytät puhelinta siihen että neuvottelet Tori-asiakkaan kanssa jostain kämäsestä jakkarasta. Sitä paitsi myyminen ylipäätään lueattaan työnteoksi, esimerkiksi kaupoissa on paljon työntekijöitä jotka myyvät kaupan tuotteita asiakkaille. Samoin on puhelinmyyjä, standi myyjiä, koju myyjiä ja jne.

Vierailija
45/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä näitä, jotku myyvät tietokoneita osina tai autoja osina, on tehnyt jo vuosikausia tai sitten jotakin lapasia. Eikun vaan myös itse tekemään samaa, ostat vaikka 10 ja myyt 15:lla.

Pointti on siinä, että ei siitä kannata julkisesti lehdistölle kertoa, mikäli nostaa samaan aikaan työttömyyskorvausta.

Eiköhän työkkäri tuon selvitä, kun on naamakuva ja nimeksi kerrottu Otto.

Vierailija
46/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän myy omia tavaroitaan pelkästään.

Itse olen työtön ja seulon ja myyn siskoni kuolinpesän tavaroita ja omien lasteni ylimääräisiä tavaroita. Ei se ole lainkaan tuollaista massiivista myyntiä, jota hän harjoittaa.

Vierailija
47/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjamyynti Amazonin kautta löisi paremmin leiville. Ihan vaan vinkkivitosena, jota en itse jaksa hyödyntää. 

Vierailija
48/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, hox, hiomio! Sienestys ja marjastus tulisi lakisääteisesti laskea kokoaikaiseksi työksi ja töissäkäymiseksi mikä tulee ilmoittaa TE-palveluihin. Lisäksi se kerätyt sieni- ja marjamäärät tulisi ilmoittaa milligrammaan tarkkuudella verottajalle vaikka ei ole aikeissa myydä ämpäreihin keräämänsä satoa sillä on kerännyt itselleen metsästä valtion omaisuutta minkä lisäksi ole sen sienestyksen tai marjastuksen aikana ollut hakemassa töitä eikä työnantajien saatavissa. Nykyisin valtio menettää metsään sekä mahdollisia verotuloja että työnatajien saavutettavissa olevia mahdollisia työntekijöitä.

Vierailija
49/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kelassa töissä ja ilmoitan pomolle tuosta tyypistä. Vaikuttaa että on yrittäjä ja sille tulee nyt vaikeuksia. Jos saa tavaraa kuten kirjoja säännöllisesti ja myy niitä niin on yrittäjä.

Vierailija
50/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi minuuttia ja nimi on selvillä Torista kun etsii kirjan jota henkilö myy ja paikkakunta uusimaalla.

Vierailija
51/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan lisäksi kiinnostuu kyllä verottajakin, koska myynnistä pitää maksaa verot, kun tietty raja ylittyy, katsotaan ammattimaiseksi toiminnaksi. Ei kannattaisi julkisesti tuommoista kertoa...

Eiköhän Tori nykyään ilmoita verottajalle kaikki myynnit jotka ylittää tietyn rajan vuodessa, siitä tuli joku laki tässä taannoin.

Vierailija
52/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt kaikesta kateellinen persu löysi ruodittavaa sunnuntaihin. Myy käytettyä tavaraa! Tienaa jonkun satasen kuussa! Ei hitto! Nettiin huutamaan!!!11

Hän itse meni sen nettiin huutamaan. Sama se mitä tienaa, työttömyys korvauksella ei ole kelan mielestä tarkoitus paikata kannattamatonta yritys toimintaa. Niin se vaan menee. 

Olet osittain oikeassa, mutta Kela maksaa te-toimiston lausunnon perusteella. TE-toimiston työntekijät ovat ne henkilöt, jotka aloittavat selvityspyynnön, jos työtön paljastelee tekevänsä jotain sellaista, joka voisi estää työpaikan vastaanottamisen. Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka nopeasti työtön pystyy mahdollisen työpaikan vastaanottamaan tai kuinka paljon aikaa käytetään   työttömälle kiellettyyn toimintaan.

Löytyy useita tapauksia, joissa ei ole tehty mitään muuta kuin mietitty vaihtoehtoja ja se on johtanut selvityspyyntöön, jonka ajaksi työttömyyskorvausten maksatus tietenkin katkaistaan.

Vierailija
53/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tori on nykyisellään niin surkea, että siellä ei mene kaupaksi tavara oikein millään hinnalla. Ihmettelen, että miten joku tuolla muka jotain bisnestä voisi tehdä.

Kyllä siellä tavara menee kaupaksi, mutta raskas olisi tehdä jatkuvasti sitä sälän postitusta.

Vierailija
54/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa vaikka kuinka moni tienaa pimeänä vaikka mitä ja elää ihan hyvin työttömänäkin mutta hyvin harva on niin tyhmä, että huutelee siitä julkisesti ja riskeeraa koko elämänsä ja ottaa mm. kodittomuuden riskin.

Siis missään ei saa ikinä mainita kenellekään että on vaikka käynyt poimimassa marjoja tai ollut kaverin talkoissa. Sanomalehti Keskisuomalaisessa oli aikanaan juttu että joku menetti oikeutensa työttömyysetuuteen kun oli poiminut marjoja ja kait myynyt niitä. Mitään logiikkaa ei siinä tosin ollut, töihinhän haetaan koko ajan eikä marjastus mitään voi haitata kun ei kerran niitä töitä ollut. Mutta mitäs logiikkaa työkkärin touhuissa on ikinä ollut. Pitää vaan olla nöyrä ja näytellä hyvää työtöntä.

Joo. Tämä on aina ihme kun huudellaan kun työttömät ei itse tee mitään sieltä kuopasta noustakseen ja säästääkseen vieläkin parempien päivien varalle.

Sit kun jotain tekee, niin huudetaan, että tuet pois. Käsittääkseni kuitenkin työkkäri katsoo tämän poimimiseen kuluvan ajan, ei sitä rahallista arvoa. Ilmeisesti pitäisi olla se 8h/pvä "työmarkkinoiden käytettävissä" ja valmis vastaanottamaan työtä.

Mielestäni näitä tuloja ei saisi rinnastaa palkkatuloon,  vai olenko väärässä?

Työkkärin päätökset on kuitenkin yhtä mielivaltaisia ja pärstä- ja virkailijakohtaisia kuin kelankin. Miksei ole yhteneväistä linjaa?

Ei mulle kukaan ole soitellut siellä metsässä ollessani, eikä se vastaamasta estä. Eikä ole estänyt työpaikkojen hakemista.

Mutta menepä itse vahingossa sanomaan että tienaa jotain niin alkaa selvitykset onko yksityisyrittäjä ja tuet pois heti.

Vierailija
55/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla nimellä myy torissa. Jutussa oli sen verran vinkkejä että löytyy helposti. Hullua mennä työttömänä huutelemaan tuollaisesta bisneksestä. Te-toimisto tarttuu jo liiallisiin opintopisteisiin niin aivan taatusti heitä kiinnostaa tyyppi joka käyttää 8 tuntia päivässä kirjabisnekseen. Ei niillä tuloilla ole väliä työkkärille. Päivärahan maksaja ja verottaja voi kiinnostua tienesteistä jos oikeasti tienaa 500e/kk.

Vierailija
56/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vedä käteen toimisto on vielä olemassa vuonna 2024? Koko työttömyysrumba on ihan turha vestigiaalinen umpilisäke mitä ei olla tajuttu leikata pois.

Jos saataisiin aikaan perustulo, niin tätäkään laitosta ja ongelmaa ei olisi.

Tämä! Meillö on varaa maksaa kaikille aikuisille 400 e/kk ja se verotettaisiin pois jokaiselta, joka tienaa yli 800 e/kk. Ei muita tukia lisänä kuin erilaiset sairauksien ja vammojen edellyttämät apuvälineet. Perustulon avulla jokainen olisi vastuussa itsestään ja voisi aidosti valita, haluaako elää pelkän tuen varassa vai tienata lisää.

Vierailija
57/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt kaikesta kateellinen persu löysi ruodittavaa sunnuntaihin. Myy käytettyä tavaraa! Tienaa jonkun satasen kuussa! Ei hitto! Nettiin huutamaan!!!11

Jos mä perustan työttömänä osto- ja myyntifirman, niin aivan taatusti Kela kiinnostuu! Ei tuo ole mistään muusta kyse. Nykyisenä netin aikana sitä osto- ja myyntihommaa voi kuka tahansa pyörittää netissä ilman mitään kivijalkaliikettä ja oytä tai tmi:tä. Ja on ihan oikein, että siihen puututaan, jos samaan aikaan nostetaan kaikki tuet, mitä saadaan! Ja kyllähän siinä pitää alkaa myös veroja maksamaan niistä tuloista. Alv. voi tulla jossain vaiheessa peliin mukaan myös.

No tuossa nyt ei varmasti nosteta "kaikkia tukia mitä pystyy". Ainakin ttt on poissa laskuista, ja senhän pitäisi olla se viimesijainen tuki, jos vaan pystyy jotenkin rahaa saamaan, siihen luetaan myös mm kirppistuotot ja avustukset.

Mielestäni tuo on ihan hienoa, että mieluummin itse tekee eikä loju vain tukia nostaen. Ja tossa on varmasti kova urakka, eikä joku 500e kahdelle henkilölle tuolla työmäärällä todellakaan ole varmasti helpoimmasta päästä, siinä menee aikaa ja kaikki tietää tän kirppariruljanssin, se on turhauttavaa ja aikaa vievää.

Miksi ihmeessä köyhimmiltä halutaan estää se vähäinenkin "lisätulo". Se varmasti tulee tarpeeseen ja käy halvemmaksi yhteiskunnalle kun ei nosteta toimeentulotukea.

Kuinka moni tekisi 8 tunnin päiviä tuolla liksalla?

Monet työttömät ovat sen rahansa eteen paljon ahkerampia kuin töissä käyvät.

Vierailija
58/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varastettua tavaraa siellä myydään

Ihan kuule omia, omalla rahalla ostettuja tavaroita minä ainakin myyn. Enkä voittoa niistä saa. Pyyntihinta on harvoin myyntihinta. Iso kämppä ja vuosikymmenien jemmattuja tavaroita hävitän jotta pääsen muuttamaan pienempään asuntoon.

Eri

Huuto.net ja tori on velvollisia ilmoittamaan verottajalle jokaisen myyjän myynnit, kun ne ylittää vuodessa 3000 euroa. Vaikka myyt tappiolla, verottaja voi vaatia dokumentit myynneistä. Jos et voi todistaa ostohintaa, se jää verottajan harkinnan varaan.

Ylittää kolme tonnia!!! Kuka nyt niin hirveitä summia saa tavaroistaan. Herran jestas. Hyvä jos tonnin saa vuodessa ja tavaramääräkin vähenee koko ajan kun jotain aina joskus saa myytyäkin. Ihan itse omalla rahalla ostettuja tavaroita minä myyn, edelleen, niin kauan että kämppä on puolityhjä. Uutta tavaraa ei tähän kämppään enää tule.

Vierailija
59/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen menee aikaa ja resursseja ja mitenkä olet työnatajan tavoitettavissa jos käytät puhelinta siihen että neuvottelet Tori-asiakkaan kanssa jostain kämäsestä jakkarasta. Sitä paitsi myyminen ylipäätään lueattaan työnteoksi, esimerkiksi kaupoissa on paljon työntekijöitä jotka myyvät kaupan tuotteita asiakkaille. Samoin on puhelinmyyjä, standi myyjiä, koju myyjiä ja jne.

Kyllä. Ja he saa siitä työnantajalta semmoisen palkan jolla elää. Miten tää kansa on niin katkeraa ja ihan kaikki mitä työtön tekee on väärin?

Ne puhelut tulee läpi ja ne hoidetaan vaikka joku "kämäisen jakkaran" kaupankäynti olisikin kesken.

Vierailija
60/92 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kelassa töissä ja ilmoitan pomolle tuosta tyypistä. Vaikuttaa että on yrittäjä ja sille tulee nyt vaikeuksia. Jos saa tavaraa kuten kirjoja säännöllisesti ja myy niitä niin on yrittäjä.

Ehdottomasti kannattaa torpedoida ja saattaa vaikeuksiin ihminen joka on oma-aloitteinen ja haluaa päästä köyhyydestä pois. Kun kerran Kelan rahoille päädyt, niistä ei irti pyristellä. Johan sinultakin työt loppuisi jos joku asiakas työllistyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän