Missä iässä mielestäsi kannattaa viimeistään aloittaa lasten teko (naisen)?
Kommentit (19)
niin, että mun mielestä lapset pitää olla tehtynä 35 ikävuoteen mennessä.
Joku aloittaa ajoissa, mutta tekee niitä toooosi harvaan, toiset aloittaa myöhemmin ja tekee niitä vuoden välein.
ei ole enää niin varmaa, että tuleeko raskaaksi ja jos tulee niin voi mennä kauemmin aikaa. jos on ongelmia raskaaksi tulemisessa ei myöskään ole niin paljoa aikaa ehtiä selvittämään lapsettomuuden syitä.
+ Nuorena todellakin jaksaa paremmin kaikkea. Esim. vähemmillä unilla.
+ Nuoret eivät ole tottunut ns. rahakkaaseen elämään joten 300 e/kk ei tunnu niin hirveältä kuin jos olisi aurannut uraa 20 v.
Jos tulee mutkia matkaan (keskenmenoja, lapsettomuushoitoja tms.) niin on vielä aikaa kuluttaa niihinkin.
Tämä on kyllä erittäin päivänpolttava kysymys tänä päivänä.
siis viimeistään sinä viimeisenä vuonna, kun munasoluja vielä irtoilee. Sen jälkeen se ei enää onnistu. Luonto on hoitanut asian, että tuo viimeinenkin vuosi on ihan sopiva äitinä olemiseen.
En pidä siitä, että lääketieteellisesti tehdään 60v ikäisistä äitejä. Mutta en pidä myöskään siitä, että jostakin kumman syystä siitä luonnollisesta äidiksitulemisen viimeisestä iästä pitäisi pakkokeinoin määrätä jokin alempi ikä (vaikkapa 40v), jonka jälkeen muka ei olisi enää oikeutettu äidiksi. Kumpaakin suuntaan alas- tai ylöspäin sopivan yläiän siirtäminen on mielestäni väärin.
Toisaalta tuntuu, että turhan moni lykkää nykyisin lasten tekoa tosi myöhäiseksi. Kyse tuntuu olevan todellisesta perheSUUNNITTELUSTA, halutaan suunnitella liiankin tarkkaan koska lapset ovat tervetulleita. Sitten voi olla, ettei sitä täydellistä aikaa koskaan tulekaan.
Jos nyt saisin päättää haluaisin ekan lapsen pari vuotta aikaisemmin kuin mitä itse sain. Olin silloin 28 ja ehkä joku 26 olisi ollut itselleni sopivampi ikä.
koska viimeistään kannattaa aloittaa lapsen yritys jos haluaa esim kaksi lasta. Siis että on mahdolista ne kaksi saada.
Itsellä on 1 alle 1-v. lapsi, olen 30-vuotias. olen poikkeus kaveriporukassani, jossa poikkeuksetta sanotaan jatkuvasti että ' sitten parin vuoden päästä on lasten aika' . Tekisi mieli sanoa, että luuletteko että lapsen saaminen helpottuu kun ikää tulee enemmän ja enemmän...
Mutta jos hedelmällisyydessä ei ole ongelmaa niin kyllä ne kaksi ehtii saada vaikka aloittaisi vasta nelikuymppisenä. Tosin aika moni ei enää siinä iässä onnistu tulemaan raskaaksi, jos ei ennestään ole lapsia.
Siis jos on saanut ekan lapsen esim alle kolmekymppisenä, niin onko paremmat mahkut tulla uudestaan raskaaksi esim 35-vuotiaana kun sellaisella, jolla ei ole aiempia raskauksia?
40-vuotiaan naisen mahkut tulla ekaa kertaa raskaaksi on aika pienet verrattuna saman ikäiseen jo aiemmin lapsia saaneeseen. En tiedä miksi, mutta näin se kuitenkin on.
ja nykyinen mies olisi ollut jo silloin kuvioissa, olisin tehnyt ensimmäisei 25-vuotiaana. Toisen lapsen siihen heti perään. Nyt ikää 31 ja lapsia 2 (2v ja 5 kk). Neuvolassakin täti puhutteli minua vanhaksi äidiksi.... Minusta 35-40 ensi synnyttäjät on ihan liian vanhoja.
Tanskalaisen tutkimuksen mukaan yli kolmikymppisten äitien pojat kärsivät heldelmättömyydestä. Naisten munasolut alkavat tulla heikompi laatuisiksi kun kolmekymppiä tulee täyteen. Tämä munasolun heikkolaatuisuus sitten vaikuttaa lapseen. AInakin tämän vastikään julkaistun tanskalaistutkimuksen mukaan.
Itse täytän kohta 30v ja odotan toista lastamme. Harmittaa nyt etten aiemmin ryhtynyt lapsenyritykseen, vaan eka piti hankkia koulutus ja vakityö.
Eli jos saisin valita uudelleen tekisin lapset alle 25v.
Vierailija:
Minusta 35-40 ensi synnyttäjät on ihan liian vanhoja.
Kaikki kun ei halua niitä lapsia heti ensimmäisen poikaystävän kanssa käydä väsäämään.
Kyse ei aina ole uran luomisesta tms " lapsenteon lykkäämisestä" .
Vierailija:
Tanskalaisen tutkimuksen mukaan yli kolmikymppisten äitien pojat kärsivät heldelmättömyydestä. Naisten munasolut alkavat tulla heikompi laatuisiksi kun kolmekymppiä tulee täyteen. Tämä munasolun heikkolaatuisuus sitten vaikuttaa lapseen. AInakin tämän vastikään julkaistun tanskalaistutkimuksen mukaan.
Vanhemmille äideille niitä on kertynyt enemmän. Raskaudethan aina vähentävät niiden määrää, kun siirtyvät lapseen.
jotka ovat seurustelleet saman kumppanin kanssa jo vuosia. Pari ystävää on asunutkin jo yhdessä kumppaninsa kanssa pari vuotta. Vielä ei kuitenkaan lapsien aika ole, kun ensin halutaan vakityö ja matkustaa ja niin edelleen ja niin edelleen.
Itse tein ekan lapsen kesken yliopisto-opintojen ja toinen tarkoitus tehdä (tai yrittää tehdä) mahdollisimman pian perään, siis maks 2,5 vuotta ikäeroa. Minulla siis ikää nyt 30 vuotta.
t. ap
Miten niin 35 on liian vanha?