Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko kirjoittaa kaunokirjaimin tekstiä?

Vierailija
04.05.2024 |

Kokeilin pitkästä aikaa kirjoitella käsin kaunokirjoituksella kirjettä. Kansakoulussa opetettiin aikoinani kirjoittaa aine äidinkielen oppitunnilla kaunokirjaisimin. Ja voi kuinka ihanan kaunista jälkeä sain aikaiseksi. 

Nykyisinhän opetetaan peruskoulun ala-asteella tekstaten kirjoittamaan. Kaunokirjoitus on mennyttä elämää.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Ja osaan myös kalligrafiaa. 80-luvulla ollessani töissä yliopistolla, kirjoitin kaikki kunniakirjat sun muut.

Ja jo14-vuotiaana olin tuttavan kukkakaupassa töissä ja siellä tekstasin myös seppelenauhoihin tekstit. Se siis oli myös hautaustoimisto.

- n67v -

Vierailija
42/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, ja minulla on kaunis käsiala. Nykyisin kaunolla tulee kirjoitettua lähinnä kortit, on paljon juhlavamman näköistä kuin tekstattu kirjoitus. Olen syntynyt -79, ja koulussa kirjoitettiin aineet kaunolla. Osaan myös tekstata ja kymmensormijärjestelmän opin alle 10-vuotiaana vanhanaikaisella kirjoituskoneella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oppinut kirjoittamaan kaunista kaunoa. Joskun vieläkin huvikseni kokeilen ja on niin rumaa harakanvarvaskirjoitusta että itseäkin hirvittää. Tekstaamalla olen kirjoittanut aina ja siitä saa selvää. Jos pitää allekirjoittaa jotakin niin sekin on jotain kaunon ja tekstauksen sekamuotoa. Hain uudet henkkarit viime vuonna ja siinäkin on tuo sekamuotoin allekirjoitus.

Isovanhemmilla on niin kaunista ja selkeää kaunokirjoitusta, ihan ilokseen niitä lukee. Opettelivat aikoinaan koulussa mustekynällä ja mustepullolla. Tuon tyyppisillä joista alla linkki.

https://rautaportti.fi/tuote/metallivartinen-kyna-ja-iso-mustepullo-kyn…

Vierailija
44/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain n kerit/valko n kerit eivät osaa kirjoittaa/lukea kaunoa

Vierailija
45/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan, ja minulla on kaunis käsiala. Nykyisin kaunolla tulee kirjoitettua lähinnä kortit, on paljon juhlavamman näköistä kuin tekstattu kirjoitus. Olen syntynyt -79, ja koulussa kirjoitettiin aineet kaunolla. Osaan myös tekstata ja kymmensormijärjestelmän opin alle 10-vuotiaana vanhanaikaisella kirjoituskoneella.

Kokeilin kerran tosi vanhaa kirjoituskonetta, ei mennut tulla mitään kun tuntui että sitä piti takoa ihan huolella. Varmaan mulla oli väärä tekniikka. Sähkökäyttöisella kirjoituskoneella olen kirjoittanut tosi paljon, siinä sormet liikkuiva jouhevasti.

Vierailija
46/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/5571083/onko-sinulta-mennyt-jotain-ohi-…

Onko ihminen edes kirjoitustaitoinen jos pystyy vain tekstaamaan? Jos ei itse osaa kirjoittaa nk  kaunoa niin ei myöskään osaa lukea toisten tekstejä. Sanoisin, että tekstaava ihminen ei oikeastaan ole kirjoitus- ja lukutaitoinen. Ajatelkaas tilannetta että ei olisi kirjoituskonemahdollisuutta. Koko KÄSSÄRIÄ EI VOI  KIRJOITTAA TEKSTAAMALLA... taikka jotain oikeuskeisiä tai mitä vaan...

Ongelma on sekin, että päiväkouluissa opetetaan tikkukirjaimia. Moni lapsi oppii siellä kirjoittamaan nekin väärin eli alkaen kirjaimen juuresta ylöspäin (sama koskee numeroita). Kun tulevat kouluun niin väärin oppimisesta on hirveän vaikea oppia oikein. Tämä on TÄRKEÄÄ KOSKA KAUNOSSA SIDOTAAN  KIRJAIMET mikä TEKEE KIRJOITTAMISESTA KEVYTTÄ JA NOPEAA... 

OPETTAKAA ITSE IHAN PIENETKIN LAPSENNE TEKEMÄÄN KAUNIITA KIRJAIMIA! Arvostakaa sitä että kirjoittavat - terveet lapset rakastavat kirjoittamista ja se on heille oikeaa hupia - ja vanhemmille ilmaista! Oppivat keskittymäänkin johonkin kunnolliseen. Oikeastaan kaunokirjaimista ei ole pitkä matka graffitti-kirjoituksiin jota pidetään taiteena. Monessa kulttuurissa kirjoittaminen on todellakin taidetta. KIRJAINTEN OIKEIN SITOMINEN TOISIINSA ON SE TÄRKEÄ JUTTU!

PARAS KAUNOKIRJAINMALLI:

https://www.google.com/search?q=kaunokirjaimet&oq=kaunokirjai&gs_lcrp=E…

Kun tuli korona niin laitoin käsin kirjoittamisesta paljon avauksia: kirjoittakaa korona-ajasta PÄIVÄKIRJAA KAUNOLLA jne... kirjoittakaa RESEPTEJÄ KAUNOLLA... Laitoin sinne KAUNOKIRJAINMALLEJA, joita ei enää ole helppo löytää. Tuolloin ei löytynyt mitään mutta nyt jotkut ovat havaihtuneet ja nettiin on tullut. On myös tullut yritystä tehdä KAUNOLLA KIRJOITTAMISESTAKIN JOTAIN OMAA BISNESTÄ???

Sitten oma juttunsa on sekin, että LAPSIA EI OPETETA EDES PITÄMÄÄN KYNÄÄ OIKEIN KÄDESSÄ... väärin oppiminen hirveetä... Kynää pitää osata pitää oikein kädessä myös PIIRRETTÄESSÄ...

KIDUTIN OPPILAITA päivittäin 'pitkillä' kirjoituksilla jotka piti kirjoittaa KAUNOLLA... Keksittiin asioita omasta 'elämästä'... jotkut huokailivat kirjoittamisen tuskasta jotkut nauttivat... oli hauskaa kun naurettiin kaikille hölmöilyille. 1.luokkalainen kirjoittaa yhden A5 sivun, 2. lk kirjoittaa kaksi A5 sivua päivässä. Tässä teille joku 'mitta' avuksi sille mitä voitte lapseltanne vaatia. TÄTÄKIN VOITTE TEHDÄ LASTENNE KANSSA KOTONA!

ÄLÄ KOSKAAN KRITISOI LAPSESI KIRJOITUSTA. Jos tekee väärin niin näytä miten pitää tehdä oikein, mutta älä koskaan kritisoi. LAPSI TIETÄÄ ITSE MILLOIN KIRJOITUS ON HIENO. Jos kirjoittaa mallikirjaimia (vaikka) A5 sivun niin näkee itse mitkä kirjaimet hienoja. Hyvä kirjoittaja voi haluta kirjoittaa vaikka kuinka paljon ja on intoa täynnä ja haluaa tehdä vain parempia ja parempia, mutta heikompi ei jaksa montaa... ÄLÄ PRESSAA MIHINKÄÄN... Lapsi kirjoittaa minkä kirjoittaa... lapsi itse määrää kotioloissa... Hanki viivallisia A5 vihkoja ja laita kirjoittamaan! Jos lapsesi osaa kirjoittaa kaunolla niin olet antanut hänelle lahjan,  jota yhteiskunta ei enää tarjoa.

Vierailija
47/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia sitten kannoin huolta siitä että lapsia ei edes opeteta kirjoittamaan 10-sormijärjestelmällä, mutta sain vain tuntea olevani joku ihan tyhmä. Ruotsissa oli pienet koneet ihan pieniä lapsia varten mutta tämäkin mahdollisuus on haihtunut - sellaisia koneita ei kouluissa ole pienille oppilaille. Vain lyhyitä juttuja voi kirjoittaa jollakin puhelimella.

Hesari voisi julkaista uudestaan vanhan mielipidekirjoituksen. Kauan se on tuntunut ihan vanhentuneelta, mutta ei ehkä kuitenkaan. Ajatelkaa MITÄ VAURIOITA VÄÄRIN KIRJOITTAMISESTA VOI TULLA IHMISTEN KÄSIIN... Onko ihmisen käsi todella luotu siihen että kirjoittaa pitkiä tekstejä esim kahdella peukalolla - kuka tietää?

HESARI: 10-sormijärjestelmä haltuun jo lapsena, 11.10.2007 - Ketä enää kiinnostaa? Unohdettu ja muka täysin turha juttu nyky-yhteiskunnassa nykylapsille?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000004517950.html

Vierailija
48/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Oli virhe poistaa se koulun opetuksesta. Nopeaa ja hyvä käden motoriikalle. 

Vierailija
49/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, harmittaa kun nuorempi poika ei osaa koska heille ei koulussa enää opetettu. Tikkukirjaimilla allekirjoitus. En tykännyt kun lopetettiin sen opetus.

Vierailija
50/52 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kirjoittaa, mutta lapsenlapseni eivät osaa sitä lukea

Mulla ei osaa lapsetkaan.

Vierailija
51/52 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2007 syntynyt, ensimmäinen ikäryhmä kenelle kaunoa ei opetettu koulussa. Päätin kuitenkin hommata vanhan ajan teräväkärkisen mustekynän ja opetella kaunon itse. On se tikkukirjoitus vaan niin kankean näköistä.

Vierailija
52/52 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kaunokirjoitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi