Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko savolaiset kieroja?

Vierailija
04.05.2024 |

Miten se näkyy vai onko ne niin kieroja, että sitä ei huomaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvat pahaa selän takana. Ovat kateellisia ja kyräilevät. 

Vierailija
2/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheni lausunnon mukaan me olemme tyhmiä, mutta lupsakoita.

Vierailija
4/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattavat olla mutta suattavat olla olemattakii.

Vierailija
5/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullemma hautajisissa ne ruuvataan maahan.

Vierailija
6/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja pervoja.

Vierailija
7/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ovat vain hiukan vaikeasti tulkittavissa.

Vierailija
8/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on. Osa ei ole. Olen tavannut yhden umpikieron savolaisen ja vieläkin melkein itkettää. En aio luopua silti uskosta hyviin savolaisiin.

Vierailija
9/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse savolainen ja kyllä savolaiset ovat selkäänpuukottajia ja erittäin kateellisia... itse en tietenkään tunnusta olevani tällainen vaan ne muut 😀 mutta jos ihan totta puhutaan, kateus tuntuu olevan monelle savolaiselle tabu. 

Vierailija
10/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tuttavapiirissä ainakaan.

Vierailija
11/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ovat vain hiukan vaikeasti tulkittavissa.

Miten niin? Kyllä me ainakin toisiamme ymmärretään hyvin.

Vierailija
12/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähämielisiä ehhkä.

Vierailija
13/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa suomalaisilta ylipäänsä.

Vierailija
14/26 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipokin on ruuvattava päähän.  Mieti sitä.

Vierailija
15/26 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikilla alueilla on muualta muuttaneita, Savossa hämäläisiä, Hämeessä karjalaisia jne. Riippuu siis ihan siitä, kehen sattuu törmäämään. Ja kaikissa ryhmissä on niin kieroja kuin suoria, rehtejä kuin juonia tyyppejä.

Savossa ja Karjalassa se puhe on se juttu. Sanoilla on hyvin tärkeä merkitys, melkein kilpaillaan siitä, kuka osaa sanoa veikeimmin tai ytimekkäimmin tai hauskimmin tai "kieroimmin" eli siis kautta rantain, jota ei meinaa oikein hoksatakaan.

Ja näistähän syntyy sitten väärinkäsityksiä. Yksi tarkoittaa yhtä, toinen toista ja kolmas vain leikkii sanoilla tarkoittamatta mitään sen kummenpaa.

Kaikilla alueilla, joilla on vaikea historia esimerkiksi sotien, maanomistusolojen, valtion vetäytymisen ( vrt. Italian mafia, jossa tietyt tyypit saivat vallan, kun ihmiset eivät saaneet mistään apua. Sama tarina on kerrottu Areenan "Häjyt" - elokuvassa.) tms. takia, on kehittynyt omanlaisensa tapa hoitaa asioita ja ennakoida vaikeuksia. Siihenhän kaikki tuntemattomien jututtamiset juuri pyrkivät, millainen ihminen, "kenen tyttöjä tai poikia sitä ollaan" jne., että osattaisiin jatkossa suhtautua ja tarvittaessa varautua ongelmiin, jos niitä tulee. Ei se sen kummenpaa ole. Varsinkin, jos on pieni paikkakunta ja tiedetään ettei apua ole tuntiin tai kahteen saatavissa, jututtaminen ja tutustuminen nähdään tarpeelliseksi. Se on selviytymiskeino ja varautumista hankaliin tilanteisiin.

Vierailija
16/26 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät niin kieroja kuin hesalaiset homoja

Vierailija
17/26 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kieroja kuin laihialaiset ovat nuukia. 

Vierailija
18/26 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule tänne Turkuun, niin saat nähdä ja kokea mitä on selän takana pahan puhuminen, kateus, kyräily ja kyttääminen. Ja olen ottanut selvää; eivät ole junan tuomia, vaan jo murteesta tunnistat aidon turkulaisen.  Kuopiosta tänne aikoinaan miehen perässä muutin, ja olipahan vaan tyhmä teko, vaikka miestä en vaihtais.

Vierailija
19/26 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse p-karjalaisena ajauduin työasioissa savolaisen kanssa pitkään kestäneeseen tiiviiseen yhteyteen, ja eipä tosiaan oikein sujunut! ihan eri aaltopituus kun itse olin karjalaisen suora ja mutkaton, ja savolainen vihjaileva ja juurikin kiero, joku sanakirja tai tulkki olisi ollut tarpeen kyllä! :D

Vierailija
20/26 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savokarjalainen mieheni on kierolla tavalla umpirehellinen. Kaikki pitää lukea rivien välistä ja asiat ovat usein kierolla tavalla juuri päinvastoin kuin sanoo. Silti ei osaa eikä pysty yhtään suoraan valehteluun.

Itse olen erittäin suora mieheeni verrattuna. Sanon asiat täsmälleen niin kuin ne ovat. 

Tunnen itseni toisinaan huijatuksi, kun en ole osannut lukea rivien välistä. Vaikka vuosia olen ollut naimisissa. Lapsemme osaavat rivien välistä lukemisen taidon. Oppivat sen ehkä pienestä pitäen tässä savokarjalaisessa asuinympäristössä, ja en tiedä, onko lisäksi geeneilläkin vaikutusta.