Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perusluonne muuttua ekstrovertista introvertiksi?

Vierailija
04.05.2024 |

Nuorempana olin kaikkien kaveri, tutustuin todella helposti uusiin ihmisiin ja minulle oli luontevaa mennä isoihinkin porukoihin, vaikken olisi tuntenut muita. Laaja kaveripiiri, jossa myös muutama todella läheinen ystävä. Vuosien varrella tilanne on muuttunut ja minusta on tullut todella varautunut uusien ihmisten seurassa, erityisesti isommat porukat ahdistavat. Myös ystävyyssuhteet ovat kaikonneet ja lähinnä jotain Facebook -kavereita, jos sitäkään. 

Erityisesti työelämässä tämä on ihan kamalaa! Kahden kesken pystyn hyvin kommunikoimaan ja olen ilmeisesti ihan pidetty työkaveri, mutta isommat palaverit, joissa joudun yksin työpaikkaani edustamaan, ovat ihan hirveitä tilanteita. En uskalla avata suutani, ellei tyyliin suoraan jotain minulta kysytä tai ellen tunne näitä ihmisiä ennestään.

Myös uusiin ihmisiin tutustuminen yhtään lähemmin on muuttunut tosi vaikeaksi. En kertakaikkiaan osaa enää kysyä ihan tavallisia kysymyksiä vaikka perheestä tai harrastuksista, ellei toinen ensin kysy. 

Olen varmasti joutunut pettymään ihmissuhteisiin, mutta voiko se tehdä sosiaaliset tilanteet myöhemmin näin hankaliksi? Olen nykyään lähes aikuisten lasten äiti, mutta sosiaalinen verkosto ihan minimaalinen. Nykyään erityisesti yllättävät sosiaaliset tilanteet kuormittavat, kun aiemmin niistä on saanut energiaa ja iloa. 

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuormittuminen varmaan vaikuttaa ja, jos on tullut hylätyksi tai torjumisen tulemisen kokemuksia.

Voi olla että

olet ollut ylikuormittunut ja energiaa vain ei ole riittänyt.

Itsellä sellaisia tuntemuksia, että arki ja perhe ja työ on vienyt mehut. Ja tulee sellainen, ettei jaksa eikä halua lisää kuormaa ja ne ihmissuhteetkin kuormittaa.

Ja jos olet polttanut itsesi jossain vaiheessa lippuun, niin alat myös suojella itseäsi. Se palautuminen on niin hidasta.

Voit olla ihan vaan uupunut.

Lepoa ja jotain ressitöntä?

Ota oma aikasi. Voi hyvinkin olla, että alkaa jossain vaiheessa ihmiset taas kiinnostamaan.

Tää elämä ei vaan ole tasaista ja energiat vaihtelee.

Vierailija
2/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin kommentin ja se julkaistiin ja nyt se on kadonnut. Waaat?

ja oli ihan asiallinen.

mystistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi tehdä tuon. Normaalia se ei ole.

Vierailija
4/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muita taustalla. Introvertista voi tulla introvertimpi vanhemmiten, mutta täyskäännöstä ei tapahdu. Eikä tuo ole tyypillinen tapa toimia introvertillakaan, kuten kuvaat.

Vierailija
5/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti ei tarkoita sitä, että olisi heikot sosiaaliset taidot, todella ujo tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Introverttinä voin kyllä näytellä sosiaalisempaa enkä pelkää olla huomion keskipisteenä, mutta tuskin perusluonteeni voisi muuttua.

Vierailija
6/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihan sama tilanne kuin ap:lla! Olen pohtinut paljon voiko persoonallisuus todella muuttua näin. Itselläni oli ensin masennusta, uupumista ja viimeisimpänä neurologinen sairaus, joka aiheuttaa aistiyliherkkyyttä. En enää tunnista itseäni, vanha sosiaalinen persoona ja laaja kaveripiiri ovat vain muisto enää.

Vierailija
7/7 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on joko ekstorvertteja tai ambivertteja. Introvertit ovat oikeasti aika harvinainen luonne.

Kuulostat AP, että olet enemmänkin ambivertti. Ambivertit ovat Ekstroverttien ja introverttien välissä, eli he ovat kumpaakin. Jos viihdyt kahden kesken ihmisten kanssa, niin olet todennäköisesti enemmän ambivertti kuin introvertti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi