Liittyykö ADHD:hen muka epärehellisyyttä tai huijaamista
Esim. raha-asioissa? Olen ymmärtänyt että se käsittää ennemminkin keskittymisen ja toiminnan ohjauksen haasteita (ei tule tehneeksi asioita, jotka pitää tehdä, yms.).
Kommentit (37)
Ei liity. Liiankin rehellisiä ja suorapuheisia. Ei kannata kysyä mielipidettä, jos yhtään epäilee omaa valintaa esim. pukeutumisessa. Voi tulla "sammakko" jota ei halua kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella vankilassa olevalla on ADHD.
Toisaalta suurin osa ADHD ihmisistä ei ole vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
keksitty tauti jolla kupataan huume lääkkeitä. JA ME MAKSETAAN??????????
Samoin kun ttupakasta aihutunut keuhkosyöpä, alkoholista aiheitunut kirroosi ja punaisen lihan syömisestä tullut suolistosyöpä ja liikkumattomuudesta aiheutunut tuki- ja liikuntaelinsiaraus.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity. Liiankin rehellisiä ja suorapuheisia. Ei kannata kysyä mielipidettä, jos yhtään epäilee omaa valintaa esim. pukeutumisessa. Voi tulla "sammakko" jota ei halua kuulla.
Näin arvelinkin. Ilmeisesti terapeutti-puoliso ei tahdo nähdä totuutta.
ap
Raha-asiat voivat olla sekaisin, koska unohtaa maksaa ajoissa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta onko ADHD-tyypeillä taipumusta unohdusten ja raha-asioiden salailuun ylipäänsä?
Varmaan useammin kuin muilla, koska adhd:sta kärsivillä on keskimääräistä useammin myös antisosiaalinen persoonallisuushäiriö ja lapsilla/nuorilla käytöshäiriö. Adhd:n kriteereihin huijaaminen ei kuitenkaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta onko ADHD-tyypeillä taipumusta unohdusten ja raha-asioiden salailuun ylipäänsä?
Jos olisin ADHD tyypin puoliso ottaisin itse perheen.talousasiat seurantaan. Varmistuakseni, että laskut on maksettu ajoissa.
Toisaalta ADHD altistaa eri tyyppisiin addiktioihin. Kaikilla niitä ei automaattisesti tieyenkään ole, mutta jos addiktio sattuu olemaan rahapeleihin niin talous on äkkiä sekaisin.
Tunnen kylläkin useamman adhd ihmisen, jotka ovat hoitavat raha-asiansa todella huonosti (minä ja isäni mm). Varsinkin kun tuli vielä paperisena laskuja. Ei vaan saa ajoissa maksettua, siirtää ja siirtää, paperit häviää epämääräisiin pinoihin, sitten hävettää ja ahdistaa niin älyttömästi. Tässä vaiheessa voi sortua valehteluun kun oikeasti ei ymmärrä itsekään miksi ihmeessä ei ole hoitanut (tätäkään) asiaa ja mielessään ajattelee, että no nyt kyllä hoidan sen illalla. Mutta ilta tulee ja ei muista koko asiaa ja sitten lipsahtaminen kokonaan unohduksiin. Ja tämä kertaa kymmenen. Sitä huijaa ehkä toisia, mutta varsinkin itseään.
Sain tämän jotenkuten kuriin kun kaikki laskut menevät suoravelotuksella, enkä ikinä vaihda mitään sähkö- yms sopimuksia, en lainaa kirjastosta, en ikinä osta mitään velaksi, enkä ikinä enää valehtele vaan myönnän heti jos olen siirtänyt jotain tärkeää liian kauan ja jopa pyydän apua, että saan asian hoidettua. Vaikka vaan, että joku istuu sen kymmenen minuuttia vieressäni kun avaan läppärin ja hoidan asian pois päiväjärjestyksestä.
Eli juu, epärehellisyys voi olla osa adhd problematiikkaa, varsinkin jos henkilö ei (vielä) osaa olla rehellinen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kylläkin useamman adhd ihmisen, jotka ovat hoitavat raha-asiansa todella huonosti (minä ja isäni mm). Varsinkin kun tuli vielä paperisena laskuja. Ei vaan saa ajoissa maksettua, siirtää ja siirtää, paperit häviää epämääräisiin pinoihin, sitten hävettää ja ahdistaa niin älyttömästi. Tässä vaiheessa voi sortua valehteluun kun oikeasti ei ymmärrä itsekään miksi ihmeessä ei ole hoitanut (tätäkään) asiaa ja mielessään ajattelee, että no nyt kyllä hoidan sen illalla. Mutta ilta tulee ja ei muista koko asiaa ja sitten lipsahtaminen kokonaan unohduksiin. Ja tämä kertaa kymmenen. Sitä huijaa ehkä toisia, mutta varsinkin itseään.
Sain tämän jotenkuten kuriin kun kaikki laskut menevät suoravelotuksella, enkä ikinä vaihda mitään sähkö- yms sopimuksia, en lainaa kirjastosta, en ikinä osta mitään velaksi, enkä ikinä enää valehtele vaan myönnän heti jos olen siirtänyt jotain tärkeää liian kauan ja jopa pyydän apua, e
Hyvin kuvattu. Adhd-ihminen mokailee asioita paljon enemmän kuin neurotyypillinen. Valehtelu itselle (ja muille) tuntuu olevan monelle selviytymiskeino, jotta epäonnistumiset eivät syö itsetuntoa kokonaan. Monet nyt aikuiset adhd:t ovat saaneet lapsuudessaan vain ja ainoastaan negatiivista palautetta, mikä myös lisää valehtelua tapana selvitä tilanteista. Sinänsä ymmärrettävää, mutta tällaisen kanssa ei tasapainoista parisuhdetta saa. Ja aivan liian vähän on tarjolla tukea aikuisiällä. Nykylapsille on onneksi tarjolla tukea, jotta voivat kasvaa hyväksymään itsensä puutteineen.
Minulla ainakin liittyi/liittyy adhd:n piirteisiin jatkuva itsensä syyttely. Olen oikeasti ihan fiksu ihminen ja ymmärrän syy- seuraussuhteita ja hahmotan hyvinkin skarpisti laajoja kokonaisuuksia. Silti mokailen jatkuvasti. Ei myöskään johdu motivaation puutteesta. Aivot vaan eivät kertakaikkiaan pysy hereillä kun asia on jo tuttu, ei myöskään jos olen sen jo ylianalysoinut sen pääni sisällä. Kaikki keskittymiskyky herpaantuu ja vain joku uusi virike saa aivoni taas liikkeelle. Tämä on ollut järkyttävän uuvuttavaa.
Itse ehdin rämpiä tässä suossa ilman diagnoosia lähes 40 vuotiaaksi, kunnes viimeisimmän burnoutin jälkeen tajusin mikä ihme minua vaivaa. Sen jälkeen olen opetellut hyväksyvämmäksi itseäni kohtaan ja opettanut myös lapsilleni lempeyttä itseään kohtaan. Avoimuus, tiedostaminen ja hyväksyminen, sekä toimivien toimintatapojen löytäminen ovat olleet meille äärimmäisen tärkeitä. Ja tietenkin myös enemmän tai vähemmän neurotyypilliset hyötyvät näistä myös, mutta luulen, että näin neuroepätyypilliselle se sisäinen minä ja todellisuudessa toimiva minä, ovat vain huikean paljon kauempana toisistaan ja sen hahmottamisen ja hyväksymisen eteen pitää tehdä hurjasti töitä.
Edellinen adhd
Ei. Ennemmin liiankin suoria ja rehellisiä. Luonne sen ratkaisee. Ei ADHD
ADHD voi aiheuttaa impulsiivisuutta, elämyshakuisuutta ja taipumusta kaivata "pikaisia palkintoja", sekä lisätä riippuvuuksien riskiä. Nämä taas johtaa herkästi taloudellisiin vaikeuksiin, jolloin todennäköisyys sille, että (impulsiinksen ihmisen) tekisi mieli tarttua epärehellisten keinoihin, kasvaa. Mutta ei, ADHD itsessään ei aiheuta epärehellisyyttä, vaan tarkkaamattomuuden haasteita ja/tai yliaktiivisuutta ja/tai impulsiivisuutta. Kaupanpäällisinä voi olla aisti- ja/tai tunnesäätelypulmaa, mutta moraalittomuus ei kuulu oirekuvaan.
Monille raha-asioiden hoitaminen on ihan vihoviimeistä puuhaa ja siihen on todella vaikea tarttua. Meillä taitaa molemmilla olla ADHD, vaikka vain itselläni (ja lapsella) on diagnoosit. Mies on näitä, jolle laskujen maksu ja muidenkin asioiden hoito on sellaista, mihin on vaikea ryhtyä. Minulle se onneksi on mukavaa puuhaa, joten hoidan mielelläni.
Minulla on myös valtuudet miehen veroasioihin. Mies on opetellut tekemään ne ilmoitukset itsekin, mutta teen vähintään ennakkolaskentaa, jotta mies pääsee vähemmällä.
Miehelle puolestaan ruuanlaitto on mukavampaa puuhaa, joten hän hoitaa sen. Pakko se on jakaa hommia sen mukaan, mikä keneltäkin luonnistuu.
Minulla on myös korostunut oikeudentunto ja näen vaivaa sen eteen, että veroilmoituksessa minun edukseni ollut virhe tulee korjattua o_O
kusettaminen opetetaan noissa turhnapäiväisissä kouluissa mihin pakotetaan pilaamaan elämänsä lapsena kommariSuolessa,
Up