Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemmeko me keski-ikäiset jo liian vanhoja työmarkkinoille?

Vierailija
03.05.2024 |

Jäin vuoden alusta työttömäksi, koska kansainvälinen firma supisti toimintojaan täällä Suomessa. Olen lähes päivittäin laitellut hakemuksia eri työpaikkoihin (omat alat+mitä nyt ikinä luulen pystyväni tekemään) enkä ole saanut yhtään haastattelu kutsuakaan. Jos vaivautuvat edes vastaamaan hakemukseeni, niin se alkaa sanoilla: Olet hakenut paikkaan X, mutta valitettavasti valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun, plaa, plaa..

Haen töitä ympäri maan, enkä pelkää muuttaa vakituisen työn perässä muualle. Eikä siltikään mitään..  On aika arvoton olo.

Olemmeko tulossa aikaan, jolloin koulutuksella, ammattikokemuksella tai vuosilla ei ole enää mitään merkitystä, vaan kaiken määrittää vain hakijan ikä? Onko 52 vuotias jo sellaista valtion ydinjätettä, joka käytön jälkeen pakkohaudataan pieneen yksiöönsä pois silmistä? Ja mitä meillä kaikilla keski-ikäisillä sitten tehdään, kun eivät kelpaa enää yhteiskunnan tuottaviksi jäseniksi?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Valintaperusteena käytetään väitteitä, joita ei pystytä mittaamaan, kuten asenne tai motivaatio tai tulevaisuuden potentiaali. Näin syrjäytetään osaavammat työnhakijat.

Vierailija
2/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rekryän aika ajoin yksikkööni asiantuntijoita ja mulle ei iällä ole merkitystä, vain osaaminen ja sellainen asenne yleensä merkkaa

Vierailija
4/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rekryän aika ajoin yksikkööni asiantuntijoita ja mulle ei iällä ole merkitystä, vain osaaminen ja sellainen asenne yleensä merkkaa

Arvostan!

Pitäisikö meillä Suomessa olla ikätyötekijä kiintiöt?

Vierailija
5/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vain on. Nuorissa on tulevaisuus ja meistä vanhoista ei ole kukaan kiinnostunut.

Vierailija
6/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta ei haluta maksaa. Liian kova tekijä on uhka ympärilleen. Halutaan henkilö, joka sopii pieneen lestiin ja pysyy siinä.

Eli pitää osata käyttää exceliä ja firman ERP:iä, mutta ei tippaakaan enempää.

Suomi nousuun.

Vierailija
7/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ensin että rekryät _yksiöösi_ ja ajattelin että mikä pervopena siellä rekryää 😳 

Mutta juu, niinhän ne monet väittää että iällä ei ole merkitystä. T. Työnhakijana nyt 10 kk, tuloksena yksi videohaastattelu. Ikä 52. 

Vierailija
8/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae rohkeasti verkostojesi kautta. Eli kaikille tutuille ja puolitutuille tieto, että hat töitä. Jos ei tärppää, uudelleenkouluttaudu hoitoalalle. 

Vierailija
9/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mietit ap sitä, että onko työ elämäsi mitta? Voisitko elää vaatimatonta elämää työttömänä? Voi olla, ettei enää ikinä työllisty, joten joko elät tai teet itsemurhan.

Vierailija
10/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ehkä, muualla ei. Itse it-alalla, ja kun jouduin yt:issä ulos 49-vuotiaana (naisena), en päässyt täällä mihinkään edes haastatteluihin. Päätin sitten hakea ulkomailta. Nykyään Irlannissa hommissa, 30 000 euroa vuodessa isommalla palkalla kuin mulla oli Suomessa vastaavista töistä. 

Vierailija
11/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ensin että rekryät _yksiöösi_ ja ajattelin että mikä pervopena siellä rekryää 😳 

Mutta juu, niinhän ne monet väittää että iällä ei ole merkitystä. T. Työnhakijana nyt 10 kk, tuloksena yksi videohaastattelu. Ikä 52. 

:D hyvin luettu, päivän naurut

Mutta joo, olen vuoden sisällä rekrynnyt 51-vuotiaan ja eläkkeelle jääneen asiantuntijan otin takaisin konsultiksi kun hänellä tuli aika pitkäksi ja meillä oli osaamiselle tarvetta

Vierailija
12/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Lottovoitto syntyä suomeen....

Vierailija
13/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mietit ap sitä, että onko työ elämäsi mitta? Voisitko elää vaatimatonta elämää työttömänä? Voi olla, ettei enää ikinä työllisty, joten joko elät tai teet itsemurhan.

Ei ap, mutta sanoisin että kai sitä pakon edessä voi, mutta todella kurjaa jos täysin työkykyinen ihminen joutuu nyhjäämään vuosikymmeniä köyhyydessä työttömänä ihan silkan ikärasismin takia. Samaan aikaan kun huudetaan että on kauhea työvoimapula ja tarvii tuoda ihmisiä töihin tänne ulkomailta. Hölmöläisten hommaa.

Vierailija
14/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäminen toki on sallittua, eri asia sitten on kannattaako? Mutta sitä itse miettisin, jos vain pienikin mahdollisuus.

Vierailija
15/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö yritykset tarjoaa kakkukahvit viiskymppisille vanhuksille?

Tuo ei ole arvostamista, vaan iäkkyyden alleviivaamista.

Vierailija
16/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on juuri tänä keväänä puhuttu paljonkin. Siis tuntuu, että 45-vuotiaat ja vanhemmat ovat jo alinta kastia työmarkkinoilla. Juuri tästä syystä yritän pitää kynsin ja hampain kiinni nykyisestä työpaikastani. Kun on nainen, IT-alalla ja ikä lähestyy viittä kymppiä, niin ei ole ehkä se kuumin hotti valittaessa työnhakijaa edes haastatteluun.

Vierailija
17/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täsmälleen oikeassa ap. Ei Suomessa arvosteta koulutusta, osaamista ja työkokemusta. Täällä arvostetaan pomojen perseennuolentaa, sopivia suhteita ja puoluekantaa. Älkää uskoko mitään, mitä konsultit ja poliitikot puhuvat. He puhuvat ja valehtelevat ammatikseen! 

Vierailija
18/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin suosiolla viiskymppisenä eläkkeelle joten olen jo tykinruokaa.

Tosin viiskymppisenä menee raja kun ei tarvitse rintamallekaan lähteä tussari kourassa tetsaamaan.

Vierailija
19/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap, mutta sanoisin että kai sitä pakon edessä voi, mutta todella kurjaa jos täysin työkykyinen ihminen joutuu nyhjäämään vuosikymmeniä köyhyydessä työttömänä ihan silkan ikärasismin takia. Samaan aikaan kun huudetaan että on kauhea työvoimapula ja tarvii tuoda ihmisiä töihin tänne ulkomailta. Hölmöläisten hommaa.

Ei kai kukaan enää usko valehtelua työvoimapulasta? Sehän on täyttä valetta ja tarkoitettu siksi, että palkkoja ja työehtoja saadaan heikennettyä. 

Vierailija
20/37 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän on juuri tänä keväänä puhuttu paljonkin. Siis tuntuu, että 45-vuotiaat ja vanhemmat ovat jo alinta kastia työmarkkinoilla. Juuri tästä syystä yritän pitää kynsin ja hampain kiinni nykyisestä työpaikastani. Kun on nainen, IT-alalla ja ikä lähestyy viittä kymppiä, niin ei ole ehkä se kuumin hotti valittaessa työnhakijaa edes haastatteluun.

Suomessa on noin joo. Ei tarvi mennä kuin Ruotsiin, niin 55-60-vuotiaskin otetaan haastatteluun ja voi saada työtä siinä missä nuorempikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän