Kuntouttava työtoiminta
Kellään kokemuksia kyseisestä? Ajattelin itse hakeutua, kun olen nyt ollut 8kk työtön niin pitääkö ennen aloittamista käydä lääkärissä vai riittääkö keskustelu te toimiston virkailijan kanssa? Pääseekö siis esimerkiksi sairaalan arkistoissa tms tekemään töitä vai onko se nykyään jokin paja missä juodaan kahvia ja leivotaan?
Kommentit (38)
Mee johonkin mikä oikeasti kiinnostaa, tai älä mee ollenkaan. Joku sellainen mikä ei kiinnosta hevon helkkaria ja missä et viihdy, ei todellakaan auta kuntoutumisessa.
Pajatoimintaa on ainakin jossain kaupungeissa liittyen eri ammattialoihin (esim. media, verstas, tekstiili) ja jos näitä kaikkia ei olla ajettu alas, niin näistäkin voi löytyä hyviä ja kiinnostavia.
Vierailija kirjoitti:
Pajatoimintaa on ainakin jossain kaupungeissa liittyen eri ammattialoihin (esim. media, verstas, tekstiili) ja jos näitä kaikkia ei olla ajettu alas, niin näistäkin voi löytyä hyviä ja kiinnostavia.
Tuollaisilla pajoilla ei ole mitään tekemistä normaalin työelämän kanssa. Ne ovat vaan sellaisia puuhastelupaikkoja missä lähtökohtana on, että kukaan ei oikein osaa tai jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisilla pajoilla ei ole mitään tekemistä normaalin työelämän kanssa. Ne ovat vaan sellaisia puuhastelupaikkoja missä lähtökohtana on, että kukaan ei oikein osaa tai jaksa mitään.
En pajoista ole kiinnostunut. Olisiko toinen vaihtoehto työkokeilu? Olen kyllä monesti niissä ollut, mutta haluaisin saada tekemistä ja olla yhteiskunnalle hyödyllinen. Mikä olisi järkevä vaihtoehto kun mielenterveysongelmia on ja niistä saanut apua hieman
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pajoista ole kiinnostunut. Olisiko toinen vaihtoehto työkokeilu? Olen kyllä monesti niissä ollut, mutta haluaisin saada tekemistä ja olla yhteiskunnalle hyödyllinen. Mikä olisi järkevä vaihtoehto kun mielenterveysongelmia on ja niistä saanut apua hieman
Ap
Ihan normaali työ olisi se paras vaihtoehto. Työkokeilut ja muut 9 euron työt pitäisi kieltää.
Siis miten työkokeilu edes eroaa palkkatöistä. Olen ollut työkokeiluissa ja ihan normaalia työntekoa se on mutta ilman palkkaa mikä on ihan järjetöntä. Jos ap kykenet työkokeiluun mt ongelmista huolimatta niin pystyt kyllä töihinkin. Reippaasti vaan oikeita palkkatöitä hakemaan<3
Vierailija kirjoitti:
Siis miten työkokeilu edes eroaa palkkatöistä. Olen ollut työkokeiluissa ja ihan normaalia työntekoa se on mutta ilman palkkaa mikä on ihan järjetöntä. Jos ap kykenet työkokeiluun mt ongelmista huolimatta niin pystyt kyllä töihinkin. Reippaasti vaan oikeita palkkatöitä hakemaan<3
Olen hakenut tämän 8kk aikana kyllä kaikkiin paikkoihin, haastatteluun vaan tyssää.
Ap
Minkä alan koulutus sulla on? Olisko mahdollista esimerkiksi laitoshuoltajan opinnot oppisopimuksella. Sille alalle tarvitaan tekijöitä
Kuntouttava työtoiminta on toimintaa, jossa pikkuhiljaa katsellaan mitä ihminen tarvitsee päästäkseen töihin. Se antaa päivärymiä ja jäsennystä päivään. Monelle se antaa myös kaivattuja ihmiskontakteja. Työtoiminnassa kartoitetaan kiinnostuksen kohteita, voi olla vaikka kuntosalia tai ohjataan lääkärin tutkimuksiin. Työkokeilu on toiminta, jossa voi käydä katsomassa mitä itse kiinnostava työ on siellä työpaikalla. Sinne mennään määräajaksi, vaikka nyt esim. päiväkotiin. Tehdään avustavia tehtäviä ja kokeillaan eri hommia. Siitä sitten voi miettiä, josko ala kiinnostaa niin paljon, että öähtisi kouluttautumaan alalle ja sitä kautta oikeasti työllistymään. Osa ihmisistä luulee, että näistä seuraa palkallinen työpaikka, mutta ovat ymmärtäneet toimet täysin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on toimintaa, jossa pikkuhiljaa katsellaan mitä ihminen tarvitsee päästäkseen töihin. Se antaa päivärymiä ja jäsennystä päivään. Monelle se antaa myös kaivattuja ihmiskontakteja. Työtoiminnassa kartoitetaan kiinnostuksen kohteita, voi olla vaikka kuntosalia tai ohjataan lääkärin tutkimuksiin. Työkokeilu on toiminta, jossa voi käydä katsomassa mitä itse kiinnostava työ on siellä työpaikalla. Sinne mennään määräajaksi, vaikka nyt esim. päiväkotiin. Tehdään avustavia tehtäviä ja kokeillaan eri hommia. Siitä sitten voi miettiä, josko ala kiinnostaa niin paljon, että öähtisi kouluttautumaan alalle ja sitä kautta oikeasti työllistymään. Osa ihmisistä luulee, että näistä seuraa palkallinen työpaikka, mutta ovat ymmärtäneet toimet täysin väärin.
Kuntouttava työtoiminta on pitkäaikaistyöttömien loppusijoituspaikka missä suurin osa osallistujista on vuodesta toiseen. Kukaan siellä ei edes oleta, että osallistujista olisi mihinkään. Suurena saavutuksena ohjaajatätien kanssa opetellaan esimerkiksi perunoiden keittoa ja muita "arjen taitoja". Pääosa ajasta menee vaan oleiluun ja muiden syrjäytyneiden kanssa jutusteluun päihdepositiivisessa hengessä. Osallistujiin suhtaudutaan siellä kutakuinkin samalla tavalla kuin joihinkin 12-vuotiaisiin kesäleirillä. Tosin sillä erolla, että 12-vuotiailla yleensä on vielä toivoa tulevaisuudesta.
Iso osa kuntouttavan paikoista loppuu vuodenvaihteessa, kun laki muuttuu ja kunta ei siitä lähtien enää säästä työmarkkinatuen maksuosuuksissa vaikka työtön on kuntouttavassa.
Pääset nepsyjen kanssa askartelemaan. Varo vaan, meno on aika väkivaltaista.
Sairaalan arkistot ovat sähköisiä ja tuskin osaisit niitä ohjelmia ja prosesseja.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalan arkistot ovat sähköisiä ja tuskin osaisit niitä ohjelmia ja prosesseja.
Onko muka vanhat arkistot digitoitu joka paikassa? Jotkut 80-luvun neuvolakortitkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muka vanhat arkistot digitoitu joka paikassa? Jotkut 80-luvun neuvolakortitkin?
Kaikkea ei ole järkeä edes säästää tai digitoida.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat nöyryyttäviä paikkoja missä työttömiin suhtaudutaan lähes kuin lapsiin. Mitään oikeaa kuntoutusta siellä ei ole (nimestä huolimatta), vaan kyse on syrjäytyneiden päivätoiminnasta.
Mä ainakin tein kunnolla töitä kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa vanhainkodilla. Kohdeltiin hyvin. Meilläpäin myös päiväkeskuksissa kuntouttavissa on paljon ihmisiä töissä, ne ovat helpompia paikkoja.
Yhdeksän kertaa kymmenestä sanoisin, että vapaaehtoisesti ei kannata mihinkään pupukursseille tuppautua ja jos käsky käy, niin mieluummin työkokeiluun. Jos kokee, että on oikeasti ongelmia elämänhallinnassa, niin silloin kuntouttava voi olla ihan hyvä juttu. Siellä kuitenkin saa itse määritellä mistä lähdetään etenemään.
Minulle tuli ohjaus, eli pitäisi opetella 6 tuntia päivä tietokoneen käyttöä kuntoutuksessa ja Cv tekemistä. Olen terve, päihteetön ja osaan hyvin atk taidot, kotisivujen teon, html koodit jne. muita ei tarjottu. Cv olen tehnyt usealla eri kielellä. Teen valituksen. Oletus oli että tässä kunnassa kaikki sairaita.
Kaupungissani pajan ohjaaja on entinen kotitalousopettaja. En todellakaan tiedä millä meriiteillä on paikan saanut, täällä on toki kaupungin tehtävät haettu kautta aikain , alhaalta ylös ns Suhteilla