Jos lähetätte surutaloon osanottokukkakimpun, niin kirjoitatteko vain oman nimenne, joka tunsi vainajan eläessään?
Vaiko laitatteko myös puolisonne nimen ja mahdolliset lapsenne nimet, vaikka he eivät olisi ikinä edes olleet missään tekemisissä ikinä sinun tuntemasi vainajan kanssa?
Kommentit (13)
Koko perheen nimet laitan. Koskettaa meitä kaikkia.
Vain oma nimi, etenkin jos vainajan omaiset eivät tunne perhettäni.
Ap. korjaa: Tarkoitan siis siihen suruun osaanottaen kimpun ohella olevaan lappuun.... oma nimen vaiko koko perheenne jäsenten nimet?
Vierailija kirjoitti:
Muistoa kunnioittaen, sinun nimi perheineen.
Näin toimin minäkin. Jos on joku niin vanha tuttu, että ei kukaan omaisista tunne perhettäni, voin laittaa vain oman nimeni.
Näin myös aikuisten samassa taloudessa asuvien lasten kohdalla paitsi silloin, kun omaiset ovat nimenomaan heille läheisiä.
Jos perhe ei tunne vainajaa tai omaisia, en heidän nimiään laita. Sukulaiselle sitten minä perheineen. Läheisemmille nimet jos edes kimppua lähetän, menisin ehkä käymään jos matka ei pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen nimet laitan. Koskettaa meitä kaikkia. Luitko kysymyksen oikein? Tuossahan kysyttiinkin, että siinä tapauksessa laitatko vain oman nimen, jos muut perheenjäsenet ja puolisosi ei ollut ikinä ollut tekemisissä edes vainajan kanssa saatika vainajan omaistenkaan kanssa?
En kyllä aviopuolisoni nimeä ja aikuisten lastemmekaan nimiä laittaisi suruun osanottokorttiin kukkakimpun ohelle ap:n kaltaisessa tapauksessa. Pelkästään oman nimeni. Miksi laittaisin puolisoni ja lasteni nimiä tai oman nimen perheineen osanottokorttiin, jonka lähettäisin ystävälleni, jonka isä tai äiti olisi kuollut, jos ja kun puolisoni tai lapseni eivät olisi koskaan eläessään edes tavanneet ystäväni äitiä tai isää.
En koskaan ole lähettänyt kukkakimppua osanoton vuoksi. Olen lähettänyt adressin tai surunvalittelukortin. Riippuu tilanteesta mitä kirjoitan, joskus riittää vain oma nimi, eikä edes että perheineen, jos vainaja ei ollut perhetuttu eikä läheiset tunne perhettä.
Kaikkien samassa taloudessa asuvien nimet tietenkin.
Tosin en lähettäisi mitään osanottokukkia.
Minusta on hölmöä laittaa oman nimen lisäksi oman puolisoni nimeä suruun osanottokorttiin kukkalähetyksen oheen jonkun ystäväni läheisen ihmisen menehtymisen johdosta, jos ja oma puolisoni ei ole ollut koskaan missään eläessään tekemissä kyseisen ystäväni kuolleeseen läheiseen.
Jos lähetän ystäväni menetettyä vaikkapa veljensä, niin en tietenkään tunkisi osanottokorttiin mun mieheni nimeä, sillä mieheni ei ole koskaan tavannut, eikä ollut minkäänlaisessa tilaisuudessakaan yhtäaikaa ystäväni veljen kanssa. Eli ottaisin osaa vain minun nimelläni.
Jos vainaja on ollut henkilökohtainen ystävä ilman että hänellä tai hänen omaisillaan olisi ollut yhteyttä suruun osaaottavan omaisiin, mielestäni vain osanottajan oma nimi on asianmukaisempi allekirjoitus.
Muistoa kunnioittaen, sinun nimi perheineen.