Onko teilläkin perinteinen vappu menu?
Meillä on lohi-perunasalaattia, nakkeja, nakkipiiloja, lihapullia, hodareita, hamburilaisia, sipulipiirakkaa, pastasalaattia, kanasalaatti, fetasalaattia, lohta, pihviä, vartaita, munkkeja, tippaleipiä, simaa ja kuohuvaa.
Kommentit (46)
Ihan rahvaan-, kansanomaista ruokaa ja halvimmat juomat. Kesäkauden avajaisiin sopii grillimättö ja olut.
Olen kymmeniä vuosia asunut nykyisessä kotikaupungissani, enkä ole ikinä käynyt vappuaaton lakittamista katsomassa. Sinne saatan mennä tänä vuonna, koska olen muuttamassa pois. 🤭 Onpa sitten sekin nähty, eikä jää mitään harmiteltavaa vanhan kotikaupungin suhteen, kun nostan kytkintä. Vappupäivän poliittisista ja marssihuveista en juuri välitä. Olen lapsena jo vanhempien mukana ollut sellaisia seuraamassa ja kuuntelemassa. Menen sen sijaan ehkä seurakuntaan kristittyjen vappujuhlaan.
Voi olla, että jatkan vappuna myös ikkunoitten pesua, jos hyvät säät jatkuvat. Ruokaa valmistuu uunissa, ettei tavi mitään enempiä laitella. Vähän kylmää kuplivaa myös. Iloista ja värikästä vaatetta päälle ja koristelut kotona. Siinäpä se.
Ostan pari tippaleipää ja simaa. Siinä se.
Jaahas, se on Vappu ja lietelannanajo päivä. Mutta meilläpäin on pellot pehmeitä, pitää odotella Vapun ohi. Tässäpä on nyt sitten aikaa pistäytyä katsomassa, kun vappulaiset viettää vappuansa. Tämä Vappuhan on duunareitten ja opiskelijoiden juhla. Jossain vaiheessa se muuttui pyhäpäiväksi. Ennen vanhaan Vappu oli vähän niinkuin lauantai ja lauantai oli lyhyt työpäivä.
Grillataan broileria, halloumia, parsaa ilmakuivatulla kinkulla. Lisänä itsetehtyä kirkasta perunasalaattia ja jotain muuta salaattia, perunapiirakoita, cheddarjuustokierteitä. Jälkkäriksi munkkia ja simaa + hunajamelonia ja viinirypäleitä. Juomaksi ajattelin katsoa jonkun alkoholittoman kuohuvan + vissyä.
Ei ole ihan vanhanajan perinteistä menuta itsellä.
Munkeista, tippaleivistä yms. vapun makeista en edes tykkää. Simat yleensä unohtuu joka vuosi edes ostaa. Koitan, jos vaikka muistan tänä vuonna vielä sitä hakea kaupasta, koska sima on ihan ok makuista.
Menu koostuu itsellä grilliruoasta; grillimakkarasta, kanasta, kasviksista. Kylkiäisenä grillisalaattia. Siideriä on pari tölkkiä.
Vappukoristeet on ihan perinteiset. Tosin serpentiinin ostan metallinhohtoisena, vanhanajan mattapintaiset ei miellytä.