Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että verotulot ja veroaste kasvavat jatkuvasti, mutta palvelut heikkenevät samaan aikaan?

Vierailija
26.04.2024 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010385072.html

Jokin tässä yhtälössä ei nyt toimi. Mihin rahat häviävät?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miksei poliitikot puhu mitään tuosta talouden tuottavuuden nostamisesta, vaikka juuri se on ydinkysymys velkasuhteen ja palvelujen tulevaisuuden kannalta.

Ei se tietenkään millään yhdellä poliittisella päätöksellä onnistu, mutta esim. verotuksen tai yritysten tukipolitiikan kautta siihen voi koettaa vaikuttaa.

Sen ovat ekonomistit todenneet, että suurin osa yritystuista ei paranna yritysten tuottavuutta.

Vasemmisto ei varmaan näitä asioita kunnolla edes ymmärrä. Jos jossain on tehdas kaatumassa, huudetaan valtiota apuun sitä pelastamaan, jotta työpaikat säilyvät (näin mm. demarien varapuheenjohtaja Niina Malm tässä hiljattain).

Oikeistolla saattaisi olla edellytykset tajuta, mutta kulkevat ideologiset silmälaput silmillään. Eivät niiltä näe, että yrityksen hyvä ei aina ole koko yhteiskunnan hyvä, että yritykset eivät aina tee kaikkea oikein, ja että niitäkin pitäisi kannustaa myös jollain muulla keinolla kuin jakamalla vastikkeetonta rahaa.

Vierailija
22/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden osinkoihinhan ne menee. Ja ne ei saa hetkeksikään laskea,jos jää joku vuosi puolikin milliä saamatta niin ei niillä jo olevilla 20 millillä elä.

Itse olen sitä mieltä, että valtion ei kuuluisi verorahoista jakaa tutekehitysrahoja hyvinvoiville yrityksille, jotka isoja osinkoja jakaa ulos. Ja minä arvotan itsekin järkevän tuotekehityksen korkealle. Mutta yrityksen kuuluu se itse rahoittaa, eikä jakaa niihin tarvittavia rahoja ulos omistajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluukin: mihin ne veroeurot katoavat. Suomessa on säästetty 1990 luvulta asti, kumma, kun säästöjen tuloksia ei ole koskaan näkynyt missään. Lienevätkö rahat Cayman saarilla yksityisissä kukkapenkeissä jemmassa.

Vierailija
24/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baumolin tauti

Vierailija
25/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höhö, eiväthän nuo palvelut heikkene, mitä te täällä horisette!

T. Åke Svensson

Vierailija
26/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höhö, eiväthän nuo palvelut heikkene, mitä te täällä horisette!

T. Åke Svensson

Jatkqn: j kuka muka listaamattomista yrityksistä ennenkään mitään veroja on maksellut? Mitä täällä nyt sekoillaan?

T. Åke Svensson

Vierailija
27/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion etsiä töitä muista pohjoismaista tai Euroopasta. Tässä touhussa ei ole mitään järkeä enää. Jos tienaa 8000 euroa kuukaudessa, joutuu maksamaan yli 3000 euroa veroja. Mihin se raha menee? En ainakaan itse hyödy siitä mitenkään, kun julkiset terveydenhuoltopalvelut on ajettu alas.

Muutenkin vituttaa rahoittaa tuon hullun perskokkarehallituksen sekoilua. Olen aina maksanut veroja mielellään hyvinvointiyhteiskunnan kassaan. Sellaista ei enää ole, niin ei kiinnosta maksaakaan. Häivyn heti, kun uusi työpaikka löytyy.

Vierailija
28/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus roistolle täytyy saada lisää hilloa, suolaa ja mansikoita

Vierailija
29/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen puoli korvataan yksityisellä. Pörriäiset ja Karunariat omistaa ulkomainen pääomasijoittaja.

Ennen valtio pyöritti kotimaisin voimin tielaitosta, sähköyhtiötä, öljynjalostamoa ja vaikka mitä. Raha jäi pyörimään Suomeen.

Jokin tässä yhtälössä ei nyt toimi, mihin rahat häviävät?

Myös vanhusten hoivakodit tulee olemaan kaikki yksityisiä, harvalla täällä on laittaa omistaan min 1500€ kk (hinnat nousevat kokoajan) noihin nk.palveluihin ja siihen lääkkeet yms päälle ja muu eläminen. Ne pitää lähitulevaisuudessa kaikki itse maksaa omasta pussista. Eikä hoitajiakaan riitä ja vaikka riittäisi niin rahaa ei ole. Kuten lehdet kirjoitelleet kaikkien tulee itse hoitaa vanhuksiaan kotonaan. Jos vanhus on 24/7 hoidon tarpeessa pistäppä kymppitonni kuukaudessa hoivapalveluihin.

Vierailija
30/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluukin: mihin ne veroeurot katoavat. Suomessa on säästetty 1990 luvulta asti, kumma, kun säästöjen tuloksia ei ole koskaan näkynyt missään. Lienevätkö rahat Cayman saarilla yksityisissä kukkapenkeissä jemmassa.

Eläkeläisiin. Myös erikoissairaanhoitoon.

Sairaanhoito on sellainen peijakas, että koko ajan kehitetään uusia hoitomuotoja. Ja kun ne on keksitty, niitä älytään vaatia, ja lääkärit myös innokkaita kokeilemaan ja tarjoamaan. 

Ja kun väki elää yhä vanhemmaksi, niitä kaikenlaisia hoitoja ehditään myös hyödyntää. Kyllä se tulee vietävän kalliiksi. Vaikka nyt joku lonkkanivelproteesi. Kyllä niitä nykyään laitetaan aika paljon enemmän kuin 90-luvulla. Syöpää hoidetaan tehokkaammin, jne. Minunkin äitini syöpä hoidettiin niin hvyin, että ehti saada lonkkaproteesinsa muutama vuosi ennen kuolemaansa. Ja viettää sitä eläkkeellä 25 vuotta, kun aikaisemmin olisi kuollut jo suunnilleen eläkkeelle päästyään.

Vierailija
31/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aion etsiä töitä muista pohjoismaista tai Euroopasta. Tässä touhussa ei ole mitään järkeä enää. Jos tienaa 8000 euroa kuukaudessa, joutuu maksamaan yli 3000 euroa veroja. Mihin se raha menee? En ainakaan itse hyödy siitä mitenkään, kun julkiset terveydenhuoltopalvelut on ajettu alas.

Ei niitä ole alas ajettu. Olet vain toistaiseksi vielä ollut niin terve, ettet ole kunnolla tarvinnut. Odotapa kun pääset kunnon kolariin ja sen jälkeen yliopistosairaalaan kokoon kursittavaksi, tai sairastut syöpään. Huomaat, että julkisia terveyspalveluita edelleen on, ja ovat vieläpä hyvälaatuisia ja sinulle edullisia. Erikoissairaanhoitoon kyllä edelleen panostetaan, vaikka perusterveydenhuollosta karsitaan (mikä toki on ihan älytöntä, mutta osa kokoomuksen agendaa).

Olet varmaan myös saanut koulutuksen verovaroista eli hyötynyt niistä itse. Maksuton koulutus meillä pääsääntöisesti edelleen on. 

Sitten on kaikkea huomaamatonta hyötyä, kuten oikeusjärjestelmä, poliisilaitos, pelastuslaitos... maksatko mieluummin yksityisistä turvapalveluista? Ehkäpä tieverkostoakin tulee käytettyä?

Vierailija
32/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestö ikääntyy eivätkä enää tuota valtiolle muuta kuin menoja

Olen vielä työelämässä, mutta ärsyttää tuo eläkeläisten mollaus. Varsinkin meidän puolesta, jotka olemme koko ikämme painaneet töitä, eikä eläke päätä huimaa.

Tehkää te nuoret lapsia ja valitkaa päättäjiä, jotka eivät tuota tänne enempää elättejä, kuin mitä omasta takaa on. Kun me opiskelimme emme saaneet mitään tukia. Soluasunnot ja kaurapuuro tulivat tutuiksi. 

Vierailija
33/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö eläkkeet maksa työeläkeyhtiöt kuten varma ja ilmarinen? Eihän suomen valtio eläkkeitä maksa...? 

Vierailija
34/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen sektori pienenee joka vuosi, tehtaita menee kiinni ja väkeä vähennetään. Samalla taas julkinen puoli kasvaa kun sinne tulee kaiken maailman asiantuntijaa,tutkijaa ja johtajaa. Nämä asiantuntijat,tutkijat ja johtajat taas eivät ole mitään pienipalkkaisia työntekijöitä.

Vierailija
35/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että verotulot,veroaste ja valtion velka kasvaa jatkuvasti mutta palvelut heikkenee? 

Vierailija
36/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän rahaa yläkerran pomoille. Muiden terveys alas. Yksinkertaista.

37/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 13: Onhan meillä palvelusektoria tehostettu jo vuosikymmeniä. Käytännössä siis tarkoittaa, että mahdollisimman monessa asiassa on itsepalvelu. Itse maksat laskusi verkkopankissa ( = ei tarvita palkattua pankkivirkailijaa) , kahviloissa kannat itse ostoksesi pöytään ja viet käyttämäsi astiat tarjotinhyllyyn  ( = ei tarvita palkattua tarjoilijaa) ja yhä useammassa kaupassakin alkaa olla itsepalvelukassat ( = ei tarvita kassalle ihmistä, jolle pitäisi maksaa palkkaa). Niin joo ja sairaaloissa ja lääkäriasemilla on automaatit, joissa potilas ilmoittautuu itse. Mehiläisessä ei tarvitse mennä enää edes sille automaatille vaan voit ilmoittautua kännykässäsi olevalla sovelluksella. Alepasta voit tilata ostoksesi ja söpö robotti kuljettaa ne perille. Robotiikassa on kuitenkin vielä paljon kehitettävää, jotta se pystyisi tekemään kaikki ne palvelusektorin työt, joihin vielä toistaiseksi tarvitaan ihminen. Jonain päivänä tekoäly käsittelee kaikki hakemukset, joita kansalaiset lähettävät Kelaan, verottajalle jne, ja tekee päätökset. Sitten pitää vaan miettiä, mistä kerätään kaikki ne verotulot, jotka aiemmin kerättiin töitä tekevien ihmisten palkoista. 

Vierailija
38/38 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuhlataan kuin viimeistä päivää - toisten rahoja, ei omia - eli meidän veroeurojamme. Ei ihme että bimbo lähti kauas ja nopeasti.

"Sanna Marinin hallitus perusti hämmentävän työllistämisyhtiön näin sen johdolle ja konsulttifirmoille virtasi isoja summia

Sanna Marinin hallituksen perustama työllistämisyhtiö epäonnistui pahasti. Siitä huolimatta yhtiön johdolle ja konsulttifirmoille virtasi isoja summia."

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/3c1f1630-b811-452e-bf79-e96086db8…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi