20€ ja viikon ruoat, osaako joku auttaa neuvomaan ruokaostoksissa?
Tilillä on 20€, menee viikko ennen kuin saan rahaa.
Kotona on suolaa, purkki maitoa, kahvia, paketti kalapuikkoja, pussi riisiä.
Miten tuo 20€ kannattaisi käyttää niin, että se varmasti riittää viikoksi?
Kommentit (37)
Makaronilaatikko, pyttipannu. Halpa keksipaketti.En rupeaisi herneiden liottamiseen ja hernekeiton tekoon. Katso myös ale laputetut tuotteet.
Itse ostan joskus vain spagettia ja halvinta tomaanttikastiketta, ja dippaan siihen vaaleaa leipää, jos on vähän varaa. Ihan maukasta ja tulee hyvä lounas.
Toinen on munakas, johon voi laittaa perunaa, jauhelihaa, tai sitten vain sellaisenaan.
Mutta eipä tuolla paljon saa,-
Kananmunia.
Makaronia.
Kaurahiutaleita.
20 e elää vaikka kuukauden jos on pakko.
Pidemmän päälle ei terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunia.
Makaronia.
Kaurahiutaleita.
20 e elää vaikka kuukauden jos on pakko.
Pidemmän päälle ei terveellistä.
Kasvavalle lapselle ehkä ei. Aikuiselle ehkä jopa super terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunia, puuroa/ruisleipä, perunaa, makaronia, jauheliha, kanaa sekä porkkanaa ja omenia. Kun kalapuikkoja ja riisiä jo valmiiksi niin viikon selviä. Lisäksi vaikka uunilenkkikin jos haluaa. Toki rajoitteita summa asettaa.
Kananmuna 10 kpl 2,09, hiutaleita 0,39, jauheliha 400 g 2,49, kanan maustamaton suikale 2,89, uunilenkki 0,99. Lisäksi perunat, porkkanat, omenat ja rahaa jää vielä muuhunkin. Kalapuikot ja riisit odottaa jo kotona.
Heti ekassa iso valhe. ostin 10kpl munia päivällä K-marketista. Maksoi 1,89€
Meilläkin maksaa munat 10kpl/2,09, vähän eri hintaisia myös nuo muut tuotteet.
Perunoita, pakastekeittojuureksia, jauhelihaa. Jauhelihakeitosta riittää kolmeksi päiväksi, eikä maksa paljoa. Sulla on jo kalapuikkoja ja riisiä, varmaan pariksi päiväksi riittää. Keksit vielä jonkun ruuan. Kyllä toi 20€ riittää hyvin.
Itse tekisin niin , että menisin kauppaan heti aamulla ja hoonaisin punalaputetut. Aamu alkaisi puurolla ja leivällä. Päälle muna ja itsetehtyä hummusta. Aamiaiselle hinta 50snt. Keittäisin Kidneypapuja 500g joista tulee 1,2 kg keitettyinä ja sekoittaisin eri ruokiin viikon aikana. 3,50 on viikon aamupalat 3€ pavut halvin makkarapaketti 2€ punalaputettu jauheliha 3€ ja peruna,riisi ,pasta, halpa kiinankaali salaatiksi. On yllättävän hyvät ruuat. Esim 1 makkara+ papusalaatti+ perunamuussi. tai lihapapukastike + riisi. Tosiaan punalappusilla mentäisiin ja jatkettaisiin pavuilla ja vaikka porkkana raasteella. Minulla on varastossa 2,50€ kg ostettuina Kidneypapuja ja 1,20€ kg ostettuna Kikherneitä. Keitän ain kilon painekattilassa ja pakastan 240g pusseissa.
Oma nuukailuruokani on riisiä, soijarouhetta ja herne-maissi-paprikaa. Lisäksi puuroa, juureksia, kananmunaa, ja raejuustoa.
Oma ostoslistani viikolle tuossa tapauksessa:
- paketti broilerinkoipia, niitä riisipedillä uunissa - 3 päivällistä 3,50€
- tomaattimurskapurkki, sipuli, linssipurkki, kookosmaito - 3 lounasannosta linssikeittoa 1,85€
- kalapuikot ja muussi 2 annosta 0,90€
- jalostajan hernekeitto - 2 annosta 1,45€
- viikonlopun päivälliset porsaan sisäfileestä kermakastike ja uunijuurekset 2 annosta 8,90. Itsellä jäisi vielä 1 annos pakkaseen tuota possua (500g yht)
Itse en syö lounasta viikonloppuisin mutta loppurahoilla 3,40€ ostaisin ison paketin ruisleipää (reissari 12 1,49€) ja vaikka tuorejuuston 0,95€ ja tarjoushedelmiä eurolla.
Kasviksia, proteiinia, palkokasveja, täysjyvää, hedelmiäkin. 2 ateriaa 5/7 päivänä. Ei huono!
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin niin , että menisin kauppaan heti aamulla ja hoonaisin punalaputetut. Aamu alkaisi puurolla ja leivällä. Päälle muna ja itsetehtyä hummusta. Aamiaiselle hinta 50snt. Keittäisin Kidneypapuja 500g joista tulee 1,2 kg keitettyinä ja sekoittaisin eri ruokiin viikon aikana. 3,50 on viikon aamupalat 3€ pavut halvin makkarapaketti 2€ punalaputettu jauheliha 3€ ja peruna,riisi ,pasta, halpa kiinankaali salaatiksi. On yllättävän hyvät ruuat. Esim 1 makkara+ papusalaatti+ perunamuussi. tai lihapapukastike + riisi. Tosiaan punalappusilla mentäisiin ja jatkettaisiin pavuilla ja vaikka porkkana raasteella. Minulla on varastossa 2,50€ kg ostettuina Kidneypapuja ja 1,20€ kg ostettuna Kikherneitä. Keitän ain kilon painekattilassa ja pakastan 240g pusseissa.
Tässä vielä ruokalistat usa vankiloista> https://www.bop.gov/foia/docs/FY22_National_Menu.pdf Sivulla 3 voi laskea että vangit saavat 2x joka päivä papuja,tofua tai hummusta jotain tämäkin kertoo. Eli ovat halpaa, proteiini runsasta ja terveellistä ravintoa. Minä olen noin 1,5 vuotta lisännyt ravintooni kasvisproteiineja korvaamaan kallista lihaa ja vähentämään kovaa rasvaa.
Vähän alle 20 eurolla s-kauppojen hinnoilla:
2 "fish and chips"-annosta eli kalapuikkoja, ranskalaisia ja herneitä
2 annosta kermaista tonnikala-hernekastiketta, tämän kanssa riisiä
4-5 annosta pyttipannua (kilo perunaa, 400g uunilenkkiä ja kaksi pussia sekavihanneksia, lisäksi paistettu kananmuna tarvittaessa)
4-5 annosta kana-kasvispaistosta riisillä (500g wokkikasviksia, riisi kaapista, paketti kanankoipireisiä, jotka paistettu ja lihat eroteltu luista ja nahasta. Sitä paistettua lihaa tulee nimittäin kolmesta koipireidestä sen verran, että siitä tekee kastikkeen neljälle. Tämä on taloudellisempi käyttötapa pienellä budjetilla.)
Aamupalaksi halvinta ruisleipää, margariinia ja kananmunia. Lopuilla rahoilla ostaisin mausteita tai hedelmiä, esim. ketsupin, soijakastikkeen tai halvimpia omenoita.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan neuvoa?
Ap
Osaa, kuten niin monet aiemmin samasta asiasta kirjoitetut ketjut todistavat. Eräät osaavat kaivaa vanhoja ketjuja, joissa on käsitelty samaa asiaa moneen kertaan.
Ja se vastaus: riippuu siitä, mitä syöt. Osta ainakin halpoja juureksia ja perunoita, joista voit valmistaa hyvin monipuolisia ruokia.
Heti ekassa iso valhe. ostin 10kpl munia päivällä K-marketista. Maksoi 1,89€