En ollut ikinä kuullut sanaa "hiutua", nyt olen kuullut viikossa 3 kertaa
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta.
Mietin vain, onko se tietyn alueen tai tietyn ikäluokan sana. Tuli vastaan Instassa ja kahdessa kirjassa.
Ensimmäinen kerta kun kuulen. Kuulostaa puurohiutaleelta joka hautuu. Hiutua, riutua.
Olen monesti törmännyt ilmiöön, että kuultuani jostain ensimmäisen kerran tulee sama asia jossain muualla uudelleen vastaan hyvin nopeasti.
Hiutua = kulua läpikuultavan ohueksi tai puhki (kankaasta)
Ainakin Savossa hiutua tarkoittaa esim kankaan tai esimerkiksi vanhan puupinnan pinnan kulumista, lähes loppuun kulunut joka jo kuultaa läpi. Ehkä vähän vanhahtava ilmaus, mutta on itsellänikin vielä käytössä.
Minun kokemukseni mukaan useimmiten käytetään kankaan tms. kulumisesta tyyliin papparaisen uimahousut olivat hiutuneet läpinäkyviksi. Mutta ilmeisesti voi tarkoittaa ihmisenkin kuihtumista. Kuuluu kyllä omaankin sanavarastoon, mutta tosiaan ensin mainitussa merkityksessä.
Esimerkiksi hiutunut uimapuku = niin ohueksi ja haperoksi kulunut, että melkein läpi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa?
Hiutunut =
kulunut.
Olen nähnyt käytettävän ohentuneesta kankaasta vaatteissa. Ap
Oulun seudulta minäkin ja tuttu sana muodossa vaate on hiutunut.
Niin sitä ihminen sivistyy, kun ikää tulee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti törmännyt ilmiöön, että kuultuani jostain ensimmäisen kerran tulee sama asia jossain muualla uudelleen vastaan hyvin nopeasti.
Sama mulla. Onkohan niin että kun kerran kiinnittää sanaan huomiota niin alkaa kuulla sitä muutenkin, vähän kuten sienimetsässä löytää yhden suppilovahveron niin oppii huomaamaan niitä vaikka ennen ei löytänyt.
Meillä Oulun lähellä huitu on maidolla ohennettua piimää.
Talven yli pidetyt villapaidat alkavat olla hiutuneita olkapäistä huhtikuulla.
Vierailija kirjoitti:
Talven yli pidetyt villapaidat alkavat olla hiutuneita olkapäistä huhtikuulla.
*kyynärpäistä
Mulle viisikymppiselle tamperelaiselle tuttu sana. En kyllä tiedä mistäpäin, kun sukua on toisaalta Satakunnasta ja toisaalta Karjalasta.
verbi
1.
riutua, kuihtua, murtua, nääntyä, voipua.
Hiutua sairauteen, ikävään.
2.
häipyä, haipua, hälvetä.
Hiutuva valo.
3.
vaatteesta: kulua ohueksi.
Hiutunut puseron kyynärpää.
Kiitos tiedosta.