Kiusaaminen tuhoaa kiusatun mutta ei kiusaajan
Kommentit (12)
Tiedän kyllä kiusaajan joka masentui ja lopuksi teki im syyllisyyden tuntojen vuoksi. Tosin tämä vaati sen että hän jota kiusasi teki ensin saman...
Pahan tekijät kehittyvät jonkun tehdessä heille pahaa ensin.
Kiusaaminen tuhosi minut ja aloin kiusaamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajasta pitää tulla kiusattu jotta hän ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein joku kiusaa juurikin sen vuoksi että häntä on ennen kiusattu
Väitän kyllä että:
1) kiusaaminen tuhoaa aina myös kiusaajaa. Se on sillä tavalla itsetuhoista, että se estää kiusaajaa kehittymästä ihmisenä oikeaan suuntaan ja siten saamasta täyttä potentiaaliaan käyttöönsä. Se vähentää myös hänen loppu elämän menestymisen mahdollisuuksiaan verrattuna siihen, mitä ne olisivat jos hän kehittäisi myös ihmistaitojaan.
2) läheskään kaikki kiusatut eivät tule mitenkään lopullisesti tuhotuiksi. Osa selviää ja toipuu ihan hyvin ja osa jopa käyttää tästä oppimiaan taitoja (muiden mielipiteistä välittämättä jättämistä, olennaiseen keskittymistä, oman tien kulkemista, sovittelua, jne) tulevaisuudessa menestyäkseen - ja onnistuu siinä hyvin. Kiusaaminen vaikuttaa kaikkiin, mutta kaikki eivät reagoi samalla tavalla.
Turpaan vaan jos kiusataan.Parempi vain tehdä asiasta iso numero, että muut eivät voi olla sitä huomaamatta.
Silloin opettajan tai muun esimiehen on pakko reagoida siihen.
On se parempi kuin piilossa hillitysti tehty jatkuva kiusaaminen.Uhrin / kiusatun kannattaa tehdä siitä näkyvä omalla reaktiollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin kiusaamaan kompensoidakseni omaa epävarmuuttani, kun olin itse tullut löydyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin kiusaamaan kompensoidakseni omaa epävarmuuttani, kun olin itse tullut löydyksi.
Me muutettiin juuri kun olin siirtymässä yläasteelle. Olin koko ala-asteen ollut kiusattu. Kun huomasin että yläasteella joku porukka härnäs yhtä niin lyöttäydyin tähän kiusaajaporukkaan. Pahin pelkoni oli että kiusaaminen olisi jatkunut. En pahasti kiusannut mutta mukana olin silti.
Juurikin näin