Sanokaa iäkkäille omaisillenne etteivät vastaa tuntemattomiin numeroihin
Helsingin poliisilla on työn alla useita esitutkintoja tapauksista, joissa uhrille on soitettu poliisin tai pankin nimissä ja heiltä on huijattu suuria rahasummia. Asiasta kerrotaan poliisilaitoksen tiedotteessa.
Ensimmäisessä tapauksessa 80-vuotiaalta huijattiin rahat puhelimessa uskottelemalla, että hänen nimissään oli otettu useita lainoja.
Soittaja esiintyi Bank Norwegianin edustajana ja väitti siirtävänsä puhelun Osuuspankkiin. Sitten hänelle uskoteltiin, että hänen tililleen oli murtauduttu ja hänen nimissään oli otettu lainoja eri luottolaitoksista.
Soittaja oli saanut miehen antamaan verkkopankkitunnuksensa, kun pankin edustajaksi tekeytynyt henkilö sanoi kuolettavansa lainahakemukset ja tilisiirrot.
Miehen tililtä ehdittiin viedä 30000 euroa, vaikka hän soitti pian puhelun jälkeen korttien sulkupalveluun, tutkinnanjohtaja Kari Martikainen kertoo tiedotteessa.
Muissa tapauksissa on samanlaisia piirteitä.
Kommentit (21)
Eihän se puheluun vastaaminen vielä mitään tee vaikka iltapäivälehdessä otsikoitiinkin
"Mies vastasi puhelimeen ja pian hänen tililtään lähti 30000 euroa"
Kun ei vastaa puhelimeen niin ei pääse huijari huijaamaan. Kännykkäkielto vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kaikilla vanhuksilla edes älypuhelinta?
Miten älypuhelimet nyt liittyy tähän?
Meillä äiti ei edes tiedä omia pankkitunnuksiaan, menee yli ymmärryksen tuo pankkitunnistautuminen, eli hänen ei tarvitse niitä käyttää, koska olemme hankkineet valtuudet hänen nettipankkiin ja voimme asioida siellä hänen puolestaan. Joten voi ihan vapaasti vastata puhelimeen.
Eiköhän olisi parempi informoida jollakin muulla tavoin kuin sanomalla että ei saa vastata tuntemattomiin numeroihin, ei ne ikäkkäät omaiset ole kenenkään käskytettäviä.
MTV3:n Rikospaikka-ohjelmassa puhuttiin kerran asiasta ja todettiin, että lähes kaikkien kotimaisten pankkihuijauisten takana on kansallispukuinen vähemmistö. Tämä toiminta täyttää myös järjestäytyneen rikollisuuden tunnusmerkit. Yksi toimija on yhteidessä huijattavaan, toinen henkilö ottaa rahat tilillilleen ja kolmas siirtää rahoja yhä eteenpäin.
Vanhus vastaa, on hirveän vaikeaa poistaa mainosasetuksia, en juuri vastaa ollenkaan älypuhelimeen. Jäi tärkeä asia hoitamatta mainostajien takia joskus.
Salainen puhelinnumero vähentää kaikkia turhia soittoja. Omakohtaista kokemusta on.
Se asia ei sanomalla parane, jos on vähänkään muistin kanssa ongelmia. Itsemääräämisoikeus taas antaa luvan touhuta omalla vastuulla mitä tykkää, ellei itse ole luovuttanut asiointioikeuksia muille. Tai sitten ole edunvalvonnassa, mikä onkin vähän isompi prosessi.
Terveydenhoidosta tuli kirje että varaamaanne aikaa voidaan joutua siirtämään, joten vastatkaa tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun. Eli pitää vastata vaikkei tiedä kuka soittaa.
Ilmeisesti pää alkaa hieman lahota vanhemmiten ja siksi huijarin on helpompi vaikuttaa vanhukseen.
Minulle on täysin tuota turha koittaa, mutta miten sitten 30 vuoden kuluttua?
Eihän mun läheisillä tuommosia rahoja ole! 😂
Eikä ne tyhmiäkään ole. Tietävät kyllä, ettei tuommoisia asioita jaella. Siitä on erikseen taulukin tehty heidän latauspisteelleen.
Miksi nykyään vanhukset eivät ymmärrä mistään mitään? Itse käsitän luultavasti enemmän kuin nykynuoret koskaan.
Olin rakentamassa intternettiä yliopistolla jo ennen kuin kukaan teistä räkänokista oli edes syntynyt.
Olen pankissa töissä ja voi kuinka arvaisittekaan moniko vanhus on tarjoamassa pankkitunnuksiaan tunnistautumiseen 😩 pitää aina keskeyttää ja sanoa, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset eikä niitä jaeta kellekään, ei edes pankille tai poliisille!!!
Eiköhän olisi hyvä, jos kuitenkin vanhukselle saisi soittaa vaikka lääkäristä, sairaalasta, sotesta ym ym.
Hänelle voi sanoa, että ei koskaan anneta kenellekään pankkitunnuksia. Jos sellainen vaara on, pitää hänet laittaa edunvalvontaan, tai avata säästötili johonkin toiseen pankkiin, ja siirtää sinne turvaan rahat.
Vähän niitä huijauksia lopulta tapahtuu, koska pankitkin saavat niitä tapahtumia aika paljon estettyä, kun huomaavat, että isoja summia on lähdössä. Ja lähettävät kyllä huomautuksia, että ymmärrätkö mitä olet tekemässä, ja ainakin ulkomaille pitää jopa tunnistautua, ennen kuin se maksusuoritus lähtee. Ja uudestaan pitää avata pankkiin yhteys, jos ko maa on riskimaiden listalla.