Näin ahdistavaa unta
Olen itse asiassa nähnyt samantapaisen unen jo kaksi kertaa. Eli unessa mieheni kuolee. Ensimmäisessä unessa mieheni on arkussa ja mietin puenko hänen päälleen frakin vai tavallisen puvun. Toisella kerralla mieheni makaa kuolleena sängyssä vieressäni, ja hänet on jo peitelty kasvoja myöten. Kävelen ahdistuneena kaupungilla ja itken valtoimenaan. Soittelen äitille ja kerron asiasta. Herään unesta ahdistuneena, mutta en ole itkenyt unissani. Mitä tällainen uni merkkaa? Onkohan se enneuni? Missään tapauksessa en aio kertoa unestani. Kuka tuollaista voisi kertoa toiselle? Käsittääkseni meillä ei ole mitään sellaista ongelmaa että toivoisin toisen kuolemaa. Meillä on ihan tavallinen suhde, eikä riitoja.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon! Kade. Mä en näe unia ollenkaan.
Ole kiitollinen, ettet ole univaikeuksissa kamppaileva.
Kyllä näet mutta näet ne sellaisessa vaiheessa että ne eivät jää mieleen
Eri vaihtoehtoja painajaiselle.
-Katsoit tv:tä, jotain tuli uneen. Tai uutiset. Ajattelit jotain valveella, se heijastui uneen.
-Mennyt suhde heijastuu nykyiseen (uneen) tai sänkyyn, exän kanssa suhde on kuollut, nyt onkin uusi mies. Niihin liittyy usein tunteita. Jokin asia on kuollut tai kuollut välillänne, tai sitten ei. Tulee uutta positiivista jossain asiassa kenties.
-Ruoka, juoma, joka aiheutti painajaisen. Tai väsymys illalla, oli liian väsynyt jo. Piti mennä aikaisemmin petiin.
-Jos mies ei ole kuolemassa edes (esimerkiksi olisi ottanut 10 piikkiä rokot.), se voi edustaa toista (tuntematonta tai tuttua) henkilöä, joka on ollut jonkun aviomies ja on aiemmin kuollut. Mutta jostain syystä heijastuu miehesi rooliin. Hengen uni tai vain uni. Ehkä kanavoit jotain, mitä. Selkouni voi olla joskus painajainen, pitää puhdistella. Entä musiikki tai ääni jota kuuli viimeksi, joskus se tuo "taajuuden uneen", kaikki mitä kuulee ja katselee.
-Joskus lääkitys tai alkoholi, stressi, hormonit, ahdistus, liiat vaatimukset, voivat aiheuttaa painajaisen. Pitäisi ottaa rennommin. Puhelin joskus kiinni ja kaappiin. Suihku virkistää.
-Muu vaihtoehto.
Olen itse asiassa nähnyt samantapaisen unen jo kaksi kertaa. Eli unessa mieheni kuolee. Ensimmäisessä unessa mieheni on arkussa ja mietin puenko hänen päälleen frakin vai tavallisen puvun. Toisella kerralla mieheni makaa kuolleena sängyssä vieressäni, ja hänet on jo peitelty kasvoja myöten. Kävelen ahdistuneena kaupungilla ja itken valtoimenaan. Soittelen äitille ja kerron asiasta. Herään unesta ahdistuneena, mutta en ole itkenyt unissani. Mitä tällainen uni merkkaa? Onkohan se enneuni? Missään tapauksessa en aio kertoa unestani. Kuka tuollaista voisi kertoa toiselle? Käsittääkseni meillä ei ole mitään sellaista ongelmaa että toivoisin toisen kuolemaa. Meillä on ihan tavallinen suhde, eikä riitoja.
Älä pelkää, tuskinpa tuo mikään enneuni on. Se kertoo ehkä jostain muusta. Kuolema unessa ei välttämättä liity mihinkään konkreettiseen kuolemaan, vaan se voi kertoa esim. epävarmuudesta, jota koetaan, kun joudutaan valitsemaan eri vaihtoehdoista. Frakki ja arkku "lokerona" voivat esim. viitata siihen, että sinua surettaa, että mies on elämässään "lokeroitunut" jotenkin erilaiseksi kuin mihin ajattelisit hänellä voivan olla mahdollisuuksia. Olisiko hänestä esim. ollut akateemiselle uralle, mutta sellainen "lokero" onkin "kuollut"? Liina pään päällä voi tarkoittaa sitä, että sinua surettaa, että mies jää "kasvottomaksi", eli ei saavuta tunnettuutta ja menestystä millään alalla. Ajatteletko, että hän ei ole saavuttanut täyttä potentiaaliansa ja mietit, että johtuuko se siitä, että hän on sinun kanssasi ja että ehkä jonkun toisen kanssa tai toisenlaisissa oloissa hän olisi menestynyt paremmin? Vai onko niin, että hän onkin menestynyt, mutta jotain teidän välillänne on kuollut ja että hän roolinsa tarkoittaa sellaista lokeroa, jossa hän joutuu ikään kuin kuolettamaan itsestään jotain piirteitä? Ehkä myös se huolettaa, että entä jos suhde on kylmenemässä ja siitä tulee jotain virallista; toinen on samassa huoneessa, jopa samassa sängyssä, mutta silti kuin kuollut sinulle tai sinua kohtaan? Kaupungilla kävely voi myös kuvata sitä, että alitajuisesti pelkäät sitä, että joutuisit olemaan taas yksin ja etsimään lohduttajaa kaupungilta ja että sellaista ei löytyisi, vaan ainoa juttuseura olisikin vain äiti.
/UT-P
Itselläni tuli nämä Ukrainan sodan touhut mieleen unessa pari viikkoa sitten.
Ensimmäistä kertaa näin unta niin etten herännytkään kun kuolin unessa. Muistan, että katsoin ikkunasta kun rakennukset edessä sortuivat järjestyksessään kortteli korttelilta ja näin kun viereinen edessä oleva rakennus alkoi sortumaan ja tiesin että seuraava isku kolahtaa tähän ja se on menoa. Yllättäen sen jälkeen pääsi ihmeelliseen kuin "Drone"maisesta kuvakulmasta ikatselemaan ympäristöä. Ei teleporttaamaan, vaan liikkumaan ilmateitse ympäristöä ihmetellen. Loppuviimein heräsin kun nauroin ääneen kuinka tästä "drone modesta" pystyi heittelemään tyhjästä pöllähtäviä matkalaukkuja ihmisiä kohti. Oli hauskaa. Too much gaming.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tuli nämä Ukrainan sodan touhut mieleen unessa pari viikkoa sitten.
Ensimmäistä kertaa näin unta niin etten herännytkään kun kuolin unessa. Muistan, että katsoin ikkunasta kun rakennukset edessä sortuivat järjestyksessään kortteli korttelilta ja näin kun viereinen edessä oleva rakennus alkoi sortumaan ja tiesin että seuraava isku kolahtaa tähän ja se on menoa. Yllättäen sen jälkeen pääsi ihmeelliseen kuin "Drone"maisesta kuvakulmasta ikatselemaan ympäristöä. Ei teleporttaamaan, vaan liikkumaan ilmateitse ympäristöä ihmetellen. Loppuviimein heräsin kun nauroin ääneen kuinka tästä "drone modesta" pystyi heittelemään tyhjästä pöllähtäviä matkalaukkuja ihmisiä kohti. Oli hauskaa. Too much gaming.
Vau. Oot lahjakas unennäkijä ja kanavoija. Olikohan se lucid dreaming vai muu sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää, tuskinpa tuo mikään enneuni on. Se kertoo ehkä jostain muusta. Kuolema unessa ei välttämättä liity mihinkään konkreettiseen kuolemaan, vaan se voi kertoa esim. epävarmuudesta, jota koetaan, kun joudutaan valitsemaa
Tämä oli erittäin hyvin analysoitu ja osittain pitää paikkaansa. Olen joskus tuntenut syyllisyyttä siitä että mies ei ehkä ole päässyt täyteen kukoistukseensa minun seurassani. Olisiko kenties ollut loistelias ura jonkun toisen kanssa. Tiedä häntä. Mies on kuitenkin valinnut olla minun kanssani. Rakastamme toisiamme, vaikka sitä alkuaikojen intohimoa ei enää löydy millään. Olemme välillä kuin kämppiksiä. Se ei tunnu haittaavan meitä kumpaakaan. Ja kyllä, ehkä alitajuntaisesti pelkään jääväni yksin, ja ainoa lohduttaja olisi silloin vanha äitini. Näen monesti mielenkiintoisia ja pitkiäkin unia. Ap
Onneksi olkoon! Kade. Mä en näe unia ollenkaan.
Ole kiitollinen, ettet ole univaikeuksissa kamppaileva.