Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ostanut vieraalle ruokaa kaupasta?

Vierailija
22.04.2024 |

Ruokakauppaan mennessäni ulkomaalainen nainen kysyi suomen ja englannin sekoituksella jos voisin ostaa hänelle kaupasta jotain. Tapanani ei yleensä ole ollut antaa kadulla kerjäläisille mitään, koska olen lukenut juttuja kuinka ne liittyvät rikollisuuten tms. Toisaalta olen ajatellut että jos joku vilpittömän oloinen ja selvä henkilö suoraan uskaltaa kysyä ruokaa niin voin jotain pientä tai perustarpeita tarjoutua ostamaan, vaikka pienellä opiskelijabudjetilla itse elänkin. Enkä muista, että kukaan olisi koskaan tällä tarkoituksella aikaisemmin lähestynytkään ("resting bitch face" ja kierrän epäilyttävät henkilöt kauempaa). Pelkkää rahaa en halua antaa koska en niiden lopullisesta käytöstä tiedä enkä halua alkoholia, huumeita tai muuta rikollisuutta rahoittaa. 

Nainen vaikutti sinänsä vilpittömältä, sanoi jääneensä työttömäksi siivoajan tehtävistä ja olevansa kotoisin Romaniasta, näytti henkkarin ja työtodistuksenkin kysymättä, mutta ilmeisesti hän on Kelan ja TE-palveluiden byrokratiassa jotenkin jumissa, ja siksi pyysi apua. Vaikka mielessä mietin tai ihan ymmärtänyt miksi ei Kelalta saisi päivärahaa tms välttämätömyyksiin, niin tarjouduin jotain ostamaan. Olinhan itsekin menossa kauppaan, ja toisaalta joskus en vaan ei kehtaa sanoa ei.... Selvisi että naisella on koulua käyvä lapsi ja hän etsii työtä ja opettelee suomea. Noh kori kyllä täyttyi vähän enemmän kuin ensin ajattelin, mutta ihan perus ruuasta kuten kanasta, vihanneksista, leivästä, maidosta ja wc-paperista, ja hän kysyi kyllä useasti että onhan ok. Saman verran tuli maksamaan kuin oma ruokakorini, mutta sinänsä jäi sellainen kuva että tarpeeseen meni. 

Oletko ostanut vieraalle ruokaa kaupasta?

Vaihtoehdot

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisinaan ostanut hoidoille pullaa.

Vierailija
2/4 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin vanhalla papalla ei kerran riittänyt rahat kaikkiin ostoksiinsa ja kassahihnalla pitkään mietti mitä jättäisi pois, maksoin ne hänet poisjättämänsä ostoksensa ja annoin hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tuolla tavalla lähtisi korillista ostamaan, ja muutenkin vähän haiskahtaa.

No, olenkin minimieläkkeellä enkä voi hirveästi lahjoitella.

Läheisille, miesystävälle ja enolle tms. olen ostanutkin jotain pientä.

Kerran jäi kyllä harmittamaan kun joku laitapuolen kulkijan oloinen pappa edellä kassajonossa näkyi joutuvan jättämään jotain pois, en tiedä oliko siinä tyyliin maito, pottupussi ja lenkki, en hoksannut ajoissa siinä että olisin mä ne potut vaikka voinut maksaa.

Vierailija
4/4 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hankalaa arvioida milloin jollakulla on vilpitön ja oikea tarve kuvatunlaiseen apuun, vieraalta varsinkaan. Suomessa saa kuitenkin monenlaisia tukiakin.