Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (782)
Italiassa on veistoksen kauniita naisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut vaatimatonta kämppää talveksi. Etelästä saa alle 300 eurolla jo valita. Pohjoisempana on kalliimpaa. En ole asunut, mutta käynyt useita kertoja. Idealista.it sivusto on kiva plärätä.
Joo Idealistaa olen minäkin selaillut. Olen miettinyt myös ostomahdollisuuksia. Onko täällä kenelläkään tietoa maksetaanko kerrostaloasunnosta vastiketta samaan tapaan kuin Suomessa? Eli jopa satoja euroja kuukaudessa? Tai mitenhän omakotitalot, olen kuullut että verot ovat kovia mutta en sitten tiedä mitä se tarkoittaa?
Kannattaa ottaa yhteyttä kiinteistövälittäjään, joka myy kohteita siellä. Toki netistäkin voi selata. Kaupankäynnissä oltava tarkkana. Byrokratia omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut vaatimatonta kämppää talveksi. Etelästä saa alle 300 eurolla jo valita. Pohjoisempana on kalliimpaa. En ole asunut, mutta käynyt useita kertoja. Idealista.it sivusto on kiva plärätä.
Joo Idealistaa olen minäkin selaillut. Olen miettinyt myös ostomahdollisuuksia. Onko täällä kenelläkään tietoa maksetaanko kerrostaloasunnosta vastiketta samaan tapaan kuin Suomessa? Eli jopa satoja euroja kuukaudessa? Tai mitenhän omakotitalot, olen kuullut että verot ovat kovia mutta en sitten tiedä mitä se tarkoittaa?
Kannattaa ottaa yhteyttä kiinteistövälittäjään, joka myy kohteita siellä. Toki netistäkin voi selata. Kaupankäynnissä oltava tarkkana. Byrokratia omaansa.
Asumisesta saa pulitaa joka maassa vaikka olisi oma. Suomessa omistusasuminen on rikkaille.
Italian lähiöelämästä haaveilevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.
Pätee aika moneen maahan. Kun tulee kysymys: Haluaisitko asua siellä tau täällä täytyy esittää lisäkysymys: Keiden kanssa ja millä rahoilla?
Tottakai suomesta niistetyillä rahoilla leveillen.
Ihana ketju. Tunnen sypressien tuoksun helteessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju. Tunnen sypressien tuoksun helteessä.
Ei se ollut sypressi vaan maahan mafian hautaamat ongelmajtetynnyrit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ennen invaasiota oli ihanaa. nykyään pahempi kuin itähelsinki tai kerava. vähintään yhtä surkea kuin lontoo, kun riesaksi asti ulkomaalaisia.
Ei kai kukaan turistirysästä taloa tai asuntoa osta? Asumassani kylässä on kaksi ulkomaalaista, toinen olen minä. Turisteja kesällä tosi harvakseltaan. Isoon kaupunkiin en ikinä ajatellutkaan mennä asumaan. Pieni kylä ja 12 km kumpaankin pikkukaupunkiin ja isompaan kolmeen 30 km. Italiassa kylät eivät ole kuolleita/autioita, tällä kylällä on oma terveystalo, apteekki, hammaslääkäri, kahvibaareja, muutama pikkupuoti, pankki, pari kirkkoa, kolme ruokaravintolaa ym ym. Kylässäni on alle 2000 asukasta.
Totta puhuakseni haaveilen osa-aikaisesta kodista Garda-järvellä 💜
Kaipa se on turistirysä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.
Pätee aika moneen maahan. Kun tulee kysymys: Haluaisitko asua siellä tau täällä täytyy esittää lisäkysymys: Keiden kanssa ja millä rahoilla?
No minä muutin ihan omilla rahoillani ja yksin Italiaan 15 vuotta sitten. Ostin talon ja remppautin sen, ei sen kummempaa.
Tuollaista reippautta ihailen. Yksin vaatii enemmän rohkeutta.
Che brava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtautuvat ulkomaalaisiin? Siis esim. suomalaisiin?
Siten ettet koskaan ole yksi heistä, neutraalisti. Jotkut italialaiset koittaa kusettaa kaikkia. Ihan niinkuin suomessa. Muiden ulkomaalaisten tiedossa on että suomalaisilta naisilta saa helposti ja siihen piirittämiseen kannattaa varautua. Italialaisille on tärkeää maine eikä sekaannu suomalaisiin. Suomalainen huono käytös ja ylimielisyys ei mene missään muualla kuin suomessa läpi ja koetaan loukkauksena.
Pölvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostoa harkitsen. Ranska vai Italia, kas siinäpä kysymys.
Osaan ranskaa hyvin, italiaa auttavasti. Ei kuitenkaan voi olla tärkein kriteeri. Vai voiko kuitenkin...
En osaisi valita.
Ranskassa on ihania taloja edullisesti, itselle kieli muodostui ratkaisevaksi. Italiaa puhun
Suomessa on asuntokupla turha verrata.
Kuka vertaa ja mihin? Tuliko känkkäränkkä krtjuun, kun alkoi negaaminen ja alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Pohjois-Italiassa 1600-luvulla rakennettu kerrostalo, josta rempattiin yksi kerros omaan käyttöön. Lämpötila ei käytännössä laske alle 15 asteen sisällä koskaan, joten lämmityskausi on aika lyhyt. Huoneistokohtainen kaasulämmitys siis kyseessä.
Remontti tuli kyllä kalliimmaksi mihin Suomessa on tottunut, mutta osaksi se johtui alueen erikoisuudesta. Elämä on ihan yhtä kallista noin yleisesti.
Siis onko muu talo tyhjillään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostoa harkitsen. Ranska vai Italia, kas siinäpä kysymys.
Osaan ranskaa hyvin, italiaa auttavasti. Ei kuitenkaan voi olla tärkein kriteeri. Vai voiko kuitenkin...
En osaisi valita.
Ranskassa on ihania taloja edullisesti, itselle kieli muodostui ratkaisevaksi. Italiaa puhun
Suomessa on asuntokupla turha verrata.
Miten se tähän liittyy??
Erona on se että Italiassa tai Ranskassa uskallat ostaa 100-300v vanhan talon halvalla ja rempata mieleiseksi mutta Suomessa se ei ole mahdollista. Talot on mätiä ja homeisia eikä saa edes korjaamalla kuntoon. Ikinä en uskaltaisi ostaa esim 60v vanhaa taloa Suomessa vaikka halvalla saisi
Italialaiset ovat täysiä kusipäitä. Suomitädit luulee heitä maailman kivoimmiksi ihmisiksi, mutta totuus on muuta. Tällä palstalla tätä ei tietenkään saa sanoa, poistetaan heti. Veemäisempiä ihmisiä kuin italialaiset on vaikea löytää, ovat kaksinaamaisia, huijaavia, valehtelevia. Pirkko 60v luulee, että hänestä tykätään Italiassa, mutta ette ole kuulleet minkälainen haukkuminen alkaa kuin Pirkko on poistunut huoneesta. Italialaiset naiset ovat myös hyvin kateellisia, varsinkin ulkomaalaisille naisille. Miehet ovat ylimielisiä, jotka ehkä käyttää hyväkseen ulkomaalaista naista, mutta jotka avioituu melkein aina omanmaalaisensa viiksikaunottaren kanssa. Oletteko myös miettinyt miksi muissa välimeren maissa, kuten vaikka Espanja tai Kreikka ei ole mafiaa, vain Italiassa. Niinpä. Ja ei, en ole äidin kellarissa asuva luuseri, vaan maailmanmatkaaja, joka on asunutkin eri maissa. Vielä lopuksi, kaikista huonointa ja tylyintä palvelua niin Berliinissä kuin Lontoossakin olen saanut italialaisilta työntekijöiltä. Alapeukkuja vaan tulemaan. N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vastaava byrokratia ja kaupanteko kuin Suomessa. Notaarin luona tehdään ja paperit pitää olla kunnossa. Ei mitään ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat täysiä kusipäitä. Suomitädit luulee heitä maailman kivoimmiksi ihmisiksi, mutta totuus on muuta. Tällä palstalla tätä ei tietenkään saa sanoa, poistetaan heti. Veemäisempiä ihmisiä kuin italialaiset on vaikea löytää, ovat kaksinaamaisia, huijaavia, valehtelevia. Pirkko 60v luulee, että hänestä tykätään Italiassa, mutta ette ole kuulleet minkälainen haukkuminen alkaa kuin Pirkko on poistunut huoneesta. Italialaiset naiset ovat myös hyvin kateellisia, varsinkin ulkomaalaisille naisille. Miehet ovat ylimielisiä, jotka ehkä käyttää hyväkseen ulkomaalaista naista, mutta jotka avioituu melkein aina omanmaalaisensa viiksikaunottaren kanssa. Oletteko myös miettinyt miksi muissa välimeren maissa, kuten vaikka Espanja tai Kreikka ei ole mafiaa, vain Italiassa. Niinpä. Ja ei, en ole äidin kellarissa asuva luuseri, vaan maailmanmatkaaja, joka on asunutkin eri maissa. Vielä lopuksi, kaikista huonointa ja tylyintä palvelua niin Berliinissä
Italialaiset on dramaattisia. Kyllä.
Tuo sama juoruaminen ja selän takana puhuminen käy kyllä paikallistekin kesken, ei vain meitä muuttolintuja kohtaan:)
Ihan sama mitä panettelevat, kuitenkin syödään samassa pöydässä, apua löytyy aina ja taloa vahditaan kuin haukat kun olemme poissa.
Ps, kyllä me juoruamme naapureista ihan Suomessakin, naapurin perhe-elämä on suuri huvin ja ihmetyksen aihe...
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat täysiä kusipäitä. Suomitädit luulee heitä maailman kivoimmiksi ihmisiksi, mutta totuus on muuta. Tällä palstalla tätä ei tietenkään saa sanoa, poistetaan heti. Veemäisempiä ihmisiä kuin italialaiset on vaikea löytää, ovat kaksinaamaisia, huijaavia, valehtelevia. Pirkko 60v luulee, että hänestä tykätään Italiassa, mutta ette ole kuulleet minkälainen haukkuminen alkaa kuin Pirkko on poistunut huoneesta. Italialaiset naiset ovat myös hyvin kateellisia, varsinkin ulkomaalaisille naisille. Miehet ovat ylimielisiä, jotka ehkä käyttää hyväkseen ulkomaalaista naista, mutta jotka avioituu melkein aina omanmaalaisensa viiksikaunottaren kanssa. Oletteko myös miettinyt miksi muissa välimeren maissa, kuten vaikka Espanja tai Kreikka ei ole mafiaa, vain Italiassa. Niinpä. Ja ei, en ole äidin kellarissa asuva luuseri, vaan maailmanmatkaaja, joka on asunutkin eri maissa. Vielä lopuksi, kaikista huonointa ja tylyintä palvelua niin Berliinissä
Tulit sitten hönkimään pahaa oloasi ketjuun, jossa on Italiassa pitkään asuneita ja sinua kokeneempia matkailijoita.
Puhu jollekin, jospa paha olo helpottaisi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa verotus on Suomeakin kovempaa (ei tosin iso ero ole).
Jos saat eläkkeen jostain muusta maasta niin sinne maahan maksetaan verot. Tietty jos olet töissä maksat Italiaan verot.
Det stämmer inte. Varför och hur får du ta reda på själv.
Vierailija kirjoitti:
Patja ulisee alfaleskenä
Väittikö joku että Sisilia ei olisi eri asia kuin asuminen Pohjois-Italiassa? Oma häpeäsi jos olet sinne mennyt muuttamaan, totta kai lämmität silloin talvikauden.