Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Italiassa usein työ ja kouluviikot kuusipäiväiset. Työpäivä alkaa aamulla, lounastauon jälkeen työt voivat jatkua pitkälle iltaan. Viikonloput jäävät siis yhden päivän mittaisiksi eikä ehdi kunnolla palautua työviikosta ennen seuraavan alkua.
Italialainen "palautuu" varmasti paremmin kuin suomalainen. Italialainen ei kännää perjantaisin ja lauantaisin näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa parilla tonnilla itselleen käytetyn Fiat pandan ja sen kanssa liikkuu niin kätevästi. Helppo parkkerata, mahtuu kaikkialle ja halvat varaosat. Täällä ei oikeasti tarvitse mitään laivan kokoista autoa ja maksaa itseään kipeäksi siitä.
Panda on ihan huippu! Olin ihan yllättynyt miten napakka ja ketterä ajettava se on! Ei mikään koliseva kippo kuten monet muut pikkuautot. Itsellä lataava hybridimalli.
Asutko Italiassa, kuinka kallista auton lataaminen on, missä lataat, jos talon vieressä ei ole parkkipaikkaa?
Lataa ajettaessa, ei piuhalla. N 35% ajan sähköllä.
Latauspisteitä on maaseudulla huonosti, toki omassa pihassa olisi voinut ladata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos tykkää massaturismista ja sen mukanaan tuomista 1200€/kk tienaavista pakistanilaisista kokeista, joita on jokaisessa italialaisessa ravintolassa nykyään, ruuan taso niin kehno. vatsatautia taudin perään ja huonoa hygieeniaa. italia on luokkayhteiskunta, joko asut hyvin ja sinulla on rahaa, tai sitten olet alempaa luokkaa ja asut/syöt huonosti. kaikki on kateellisia toisilleen ja ikkunoissa on hyvä olla kalteriverhot, naapurit kolaroi autoasi säännöllisesti. rannan läheisyydessä asunnot homehtuu lattiasta kattoon. ravintoissa kate tehdään viinillä, joten sitä myydään sinulle joka paikassa. kaikki turistit koko ajan ihan humalassa. aika hirveää pidemmän päälle.
Millainen on kalteriverho, miksi sellainen pitää olla?
Sellainen metallinen rullaverho ulkopuolella. Se on aika kätevä kesällä jos haluaa pitää ovea/ikkunaa auki ja tuulettaa yöllä.
Omassa talossa kalterit alakerran ikkunoissa. Tarpeettomat muttei viitsitä repiä poiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoa siellä ei osata ajaa sitten yhtään. Rattiraivoisia pellejä kyllä riittää, mutta rattinaisia ei sitten mailla halmeilla.
Hyvin outo kommentti. En tunne ainoatakaan naista Italiassa joka ei ajaisi autoa ja jolla ei olisi autoa. Eihän täällä julkisilla päässe kovinkaan hyvin mihinkään. Nii, ja liikenne toimii oikein hyvin pääsääntöisesti, kolareita on Suomessakin aivan tarpeeksi.
Naapurustossa vielä 90+v mummotkin ajaa autoa!
Liikenne tosiaan on Italiassa luxusta verrattuna Suomeen, jossa koko ajan "minäminä" -tyypit jääräämässä citymaasturiensa ratin takana pitämässä kynsin hampain kiinni oikeuksistaan.
Italiassa huomioidaan muut liikkujat, annetaan tilaa kaistanvaihtajille ja muun liikenteen sekaan tulijoille. Auto ei ole siellä statussymboli vaan liikkumisväline. Mitä pienempi sen parempi.
Refleksit tosin pitää pelata, ja olla silmät myös selässä, mutta pelin hengen mukaan liikenne sujuu sutjakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa parilla tonnilla itselleen käytetyn Fiat pandan ja sen kanssa liikkuu niin kätevästi. Helppo parkkerata, mahtuu kaikkialle ja halvat varaosat. Täällä ei oikeasti tarvitse mitään laivan kokoista autoa ja maksaa itseään kipeäksi siitä.
Panda on ihan huippu! Olin ihan yllättynyt miten napakka ja ketterä ajettava se on! Ei mikään koliseva kippo kuten monet muut pikkuautot. Itsellä lataava hybridimalli.
Ai kamala, tuli mieleen hulvaton lomareissu Ranskaan. Olin ensimmäistä vuotta Italiassa ja mulla oli vanha Panda. Siitä autosta putosi takaovi kesken ajon tienpenkkaan.
Nykyään en tarvitse autoa ollenkaan, kun pääsen kätevästi julkisilla bussi/ratikka/juna yhdistelmillä liikkumaan. Julkiset ovat edullisia. Maksan lähiliikenteen lipusta 1.50 euroa.
🤣 Minä olen pudottanut vain pakoputken ja sen ison mötikän siinä (äänenvaimennin?) Senkin Suomessa:)
Me asumme naaseudulla joten täällä auto on kiva. Bussi menee kyllä 400m päästä lähikaupunkiin ja sieltä pääsee junalla eteenpäin. Paljon reissataan junallakin varsinkin kaupunkilomille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko Italiassa, kuinka kallista auton lataaminen on, missä lataat, jos talon vieressä ei ole parkkipaikkaa?
Vastaan sivusta.
En tiedä onko se kovin kallista, mutta ainakaan vielä se ei ole kovin yleistä. Noita latauspaikkoja on siis ihan katuparkkipaikoissa. Riippuen tietysti kaupungista, mutta kannattaa varautua siihen ettei omassa kerrostalossa ole mitään vakituisia omia parkkipaikkoja tai autotallia. Niitä on lähinnä noissa 70- luvun jälkeen rakennetuissa taloissa. Vanhoissa kaupungeissa voi melkein sanoa ettei niissä ole koskaan omaa parkkipaikkaa tai autotallia. Joten ajatus, että omalla sähköllä lataa wi ole usein mahdollista ja joutuu siis aina lataamaan ne siinä kadun varrella,
Oletan, että kun sen sähköauton on ladannut se pitää siirtää ja taas etsiä itselle uusi parkkipaikka, joka saattaa olla iltaisin varsinkin aikaavievää. Jos tietysti asuu omassa talossa ja on oma piha tuota ongelmaa ei ole. Parkkimaksut on n. 1€ tunnilta tai jotain 30€ kuukaudessa, jos olet pysyvä kunnan asukas. Tietysti, jos asuu jossain periferiassa asia on toinen. Sillä parkkeraa ilmaiseksi ja ehkä siellä on latureitakin.
En usko, että noista ladattavissa sähköautoista tulee kovin suosittuja täällä, koska niiden kanssa voi ajaa niin lyhyitä matkoja. Moni ajaa pohjoisesta etelään varsinkin kesäisin, enkä usko, että moniakaan kiinnostaa ladata tunteja jossain autogrillillä kun ensin on odottanut, että joku latauspaikka ehkä edes vapautuu. Mutta en tiedä joten saa nähdä. Hybridit ovat täällä paljon suositumpia.
Mitä kouluviikkoon tulee, niin se riippuu koulusta. On sekä 5 että 6 päiväisiä kouluja, aivan kuten työpaikkojakin. Ihan alakoulusta lukioihin ja ammattikouluhin.
Mutta se lauantai on aina lyhyt koulupäivä ja loppuu klo 12-13. Työpaikkoja nyt on vaikka millaisia ja toiset jopa päivystää tai tekee lauantaisin töitä. Mutta yleisesti kyllä jos työviikko on ma-pe ja on töissä lauantaina se lasketaan la ylityöksi.
Voi että, mäkin haluaisin muuttaa sinne! 😥
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnoissa on paljon kosteusongelmia ja ne vievät lämmitysenergiaa saman verran kuin täällä Suomessa, koska eristeitä ei juurikaan ole ja ikkunat ovat jopa yksinkertaisia. Jos taas asuu kerrostalossa, niin naapurista kuuluu sen taivaallinen huuto ja mekkala, sekä öisin seksiäänet. Jos on miljoonia tai hyväpalkkainen työ, niin mikäpä siellä on asuessa. Saa ajella kunnon autoilla ilman tojomaanien arvosteluita.
En tiedä mitä amerikkalaisia filmejä katsot, mutta ei tuo nyt kuvasta mitenkään todellisuutta. Saat juuri sellaisen talon mistä olet maksanut ja ostanut tai vuokrannut. Onhan se nyt selvää, että jos ostat 1700 luvulla rakennetun talon sen eristykset ei ole tätä päivää. Mutta jos ostat 2024 rakennetun talon, jossa on lämpöpumppu/ ilmastointi kaksinkertaiset ikkunat ja ku
Tähän kommentti, että Firenzessä asuessani samassa kerrostalossa asui nuoripari, jonka makuuhuoneen ikkuna antoi sisäpihalle kuten minun makuuhuoneeni ikkuna, ja rakkaus kaikui pihkuilussa harva se yö, joskus päivälläkin.
Ei haitannut, hymyilytti vain.
😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostoa harkitsen. Ranska vai Italia, kas siinäpä kysymys.
Osaan ranskaa hyvin, italiaa auttavasti. Ei kuitenkaan voi olla tärkein kriteeri. Vai voiko kuitenkin...
Mulla on ollut oma koti molemmissa, viimeksi Ranskassa. Nyt parin vuoden Suomessa olon jälkeen olen päättänyt lähteä takaisin. Mun valinta on Italia.
Ranskassa talon myyminen on maanpäällinen helvetti sertifikaatteineen (viemäri, asbesti, termiitti, radon, maanpohja jne) ja kuntotarkastuksineen. En toista kertaa lähde tuohon, vaikka harvemmin sitä myymistä ostohetkellä ajattelee.
Elämä on kuitenkin kivalla tavalla mutkattomampaa Italiassa.
Hei, kiitos täst. Kuulostaa melko järkyltä 🙂
Olen ostamassa ensisijaisesti asuntoa, en taloa, mutta k
Mikä jälkikasvu?
Tietääkseni en ole kenenkään äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpöä tarvitsen, mutta mieluummin Italiaan kuin Espanjaan... Sisiliaan ei kuitenkaan.
T. Mummoiässä
Minä olisin hyvin voinut muuttaa Sisiliaan mutta päädyimme pohjoiseen kulkuyhteyksien takia. Haluamme reissata kätevästi naapurimaihin ja edullisesti Suomeenkin
Olen tuo, jota kommentoit. Adrianmeren ranta Keski-Italiassa vetää minua puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnoissa on paljon kosteusongelmia ja ne vievät lämmitysenergiaa saman verran kuin täällä Suomessa, koska eristeitä ei juurikaan ole ja ikkunat ovat jopa yksinkertaisia. Jos taas asuu kerrostalossa, niin naapurista kuuluu sen taivaallinen huuto ja mekkala, sekä öisin seksiäänet. Jos on miljoonia tai hyväpalkkainen työ, niin mikäpä siellä on asuessa. Saa ajella kunnon autoilla ilman tojomaanien arvosteluita.
En tiedä mitä amerikkalaisia filmejä katsot, mutta ei tuo nyt kuvasta mitenkään todellisuutta. Saat juuri sellaisen talon mistä olet maksanut ja ostanut tai vuokrannut. Onhan se nyt selvää, että jos ostat 1700 luvulla rakennetun talon sen eristykset ei ole tätä päivää. Mutta jos ostat 2024 rakennetun talon, jossa on läm
...pihakuilussa siis...
Italiassa on vähän samanlaista, kuin Espanjassa oli muutama vuosikymmen sitten. En tiedä, johtuuko se Berlusconin pitkästä ajasta, joka toi mieleen Francon diktatuurin.
Harkitsin vakavasti Italiaan muuttamista pari vuotta sitten eläköityessäni, mutta Espanja vei voiton. Ja ennen kuin Italia-fanit älähtävät enempää, niin taustaksi sen verran, että olen asunut molemmissa maissa vuosia 1980-90-luvuilla. Vertailupohjaa on. Espanja on mennyt jättiaskelin nykyaikaan, Italia taas... ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on vähän samanlaista, kuin Espanjassa oli muutama vuosikymmen sitten. En tiedä, johtuuko se Berlusconin pitkästä ajasta, joka toi mieleen Francon diktatuurin.
Harkitsin vakavasti Italiaan muuttamista pari vuotta sitten eläköityessäni, mutta Espanja vei voiton. Ja ennen kuin Italia-fanit älähtävät enempää, niin taustaksi sen verran, että olen asunut molemmissa maissa vuosia 1980-90-luvuilla. Vertailupohjaa on. Espanja on mennyt jättiaskelin nykyaikaan, Italia taas... ei ole.
Mistä ihmeen Berlusconin pitkästä ajasta puhut, jolloin olisi ollut diktatuuria? Mies omisti telkkukanavia joita ihmiset katsoivat. Sieltä tuli ne samat japanilaiset piirretyt, amerikkalaiset sarjat ja Hollywood elokuvat. Paljon poliittisia ohjelmia, ja jokaisella puolueella oli oma kanavansa. RAI 1, RAI 2 ja RAI 3 ja sitten ne Mediasetin kanavat. Nykyisin noita ilmaisia kanavia on varmaan 60 kpl. Joka ikinen maa on ollut erilainen 80 ja 90- luvulla, kuin nyt. On sama kun joku selittäisi tuntevansa Suomen tänä päivänä, koska asui siellä muutaman vuoden Koiviston aikaan.
Hyvä, että tykkäät Espanjasta. Valikoit selkeästi itsellesi oikein.
Mistä nykyajasta puhut? Siitä, että kaikki on netissä, eikä yhteenkään toimistoon pääse henkilökohtaisesti? Vai se, että kaikki pitää tehdä itsepalveluna Espanjassa ja Italiassa ei? Se, että ei voi maksaa pelkästään käteisellä vai mitä tämä Italiasta puuttuva nykyaika on?
Tätä ketjua on hauska lukea. Olen joskus 2010-luvulla asunut Italiassa, Roomasta noin 150 km länteen. Siinä kylässä oli aivan järkyttävän haastava saada oleskelulupaa. Piti olla tulot 3x kuukausittaiset menot, osoittaa, että on vakituinen asunto, säästötilillä 6 kk:n menojen verran rahaa, vakituinen työpaikka siitä pitäjästä ja piti osata lähes paikallisen tasoisesti kieltä. Meinasi jäädä oleskelulupa saamatta ja vippaskonsteja eli paikallisia tuttavuuksia käyttää.
Kännykkäliittymää en saanut ekana vuonna, pankkitiliä ei saa ennen kuin on hyväksyntä asumisesta, sosiaaliturvaa sain odotella lähes vuoden eli näihin asioihin kannattaa myös paneutua.
Siinä kylässä ainakin asunnot oli vetoisia loukkoja: vähän seinät halkeilleet, ikkunat yksinkertaisia ja lämmityslaitteet niin ja näin. En ole ikinä palellut marraskuusta kesäkuun alkuun niin paljon kuin silloin. Kesäkuussa sitten pamahtikin 25-40 asteen lämpötilat. Elokuussa alkoi kämpässä olemaan jo niin tuskaisen kuumaa, että ällötti. Hyvä hetki koitti lokakuussa ja sitten tulikin lumet ja jäätiin hyväksi toviksi eristyksiin. Pikkuauto piti olla jos meinasi liikkua teillä ja nopeudet kannattaa pitää kurissa kun sakotussysteemi on eri kuin Suomessa. Olet hyvin pian ilman korttia.
Joku jakoi jonkun veroliiton tulovero linkin eri Euroopan maissa. Voin sanoa, että se linkki ei pidä alkuunsa paikkansa. Asun tällä hetkellä Ruotsissa ja mun tuloilla maksan 34% tuloveroa perusosasta, ja yli 64 000 kk tuloista lähtee vielä erillinen 20% verotus. Suosittelen siis olemaan hyvinkin tarkkana Suomen probagandan kanssa verotusasioihin liittyen. Aina, joka ikinen kerta ota selvää kohdemaan viralliselta verosivustolta veroasteesi ja kaikki muutkin viralliseen tietoon liittyvät asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpöä tarvitsen, mutta mieluummin Italiaan kuin Espanjaan... Sisiliaan ei kuitenkaan.
T. Mummoiässä
Minä olisin hyvin voinut muuttaa Sisiliaan mutta päädyimme pohjoiseen kulkuyhteyksien takia. Haluamme reissata kätevästi naapurimaihin ja edullisesti Suomeenkin
Olen tuo, jota kommentoit. Adrianmeren ranta Keski-Italiassa vetää minua puoleensa.
Esim Marchen alue on kyllä hieno!
Etelämmästä kaipaan lähinnä sitruunapuita mitä meillä ei talvehdi. Mutta onneksi niitä saa torilta
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua on hauska lukea. Olen joskus 2010-luvulla asunut Italiassa, Roomasta noin 150 km länteen. Siinä kylässä oli aivan järkyttävän haastava saada oleskelulupaa. Piti olla tulot 3x kuukausittaiset menot, osoittaa, että on vakituinen asunto, säästötilillä 6 kk:n menojen verran rahaa, vakituinen työpaikka siitä pitäjästä ja piti osata lähes paikallisen tasoisesti kieltä. Meinasi jäädä oleskelulupa saamatta ja vippaskonsteja eli paikallisia tuttavuuksia käyttää.
Kännykkäliittymää en saanut ekana vuonna, pankkitiliä ei saa ennen kuin on hyväksyntä asumisesta, sosiaaliturvaa sain odotella lähes vuoden eli näihin asioihin kannattaa myös paneutua.Siinä kylässä ainakin asunnot oli vetoisia loukkoja: vähän seinät halkeilleet, ikkunat yksinkertaisia ja lämmityslaitteet niin ja näin. En ole ikinä palellut marraskuusta kesäkuun alkuun niin paljon kuin silloin. Kesäkuussa sitten pamahtikin 25-40 asteen lämpötilat. El
No totanoin. Minulla oli juuri samanlaiset ehdot saada oleskelulupa eli se residenssi Italiassa 2010, mutta mitä vaikeeta se mielestäsi oli eli "haastavaa"? Minä ainakin osasin italiaa ja rahaakin oli tilillä kun kerran taloa olin ostamassa ja tietty minulla oli vuokratalo ensin. Kaksi vuotta etsin sopivaa taloa ostaa kunnes löysin. Mitään "haastavia" asioita ei oikein eteen tullut. Pankkitilin Italiaan avasin jo ennen kuin muutin 2010 Saksasta Italiaan. Tosin työpaikkaa en tarvinnut kun olin jo eläkkeellä muuttaessani Italiaan. Hauskaa oli, kun sain residenssin niin pormestari tuli henkilökohtaisesti tuomaan dokumentit kotiini. Eiköhän se asunnon taso riipu ihan siitä, millaisen asunnon itselleen vuokraa. Halvalla ei saa kunnollista Italiassa kuten ei Suomessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkäliittymää en saanut ekana vuonna, pankkitiliä ei saa ennen kuin on hyväksyntä asumisesta, sosiaaliturvaa sain odotella lähes vuoden eli näihin asioihin kannattaa myös paneutua.Siinä kylässä ainakin asunnot oli vetoisia loukkoja: vähän seinät halkeilleet, ikkunat yksinkertaisia ja lämmityslaitteet niin ja näin. En ole ikinä palellut marraskuusta kesäkuun alkuun niin paljon kuin silloin. Kesäku
Meillä residenzaan riittää oma talo ja säännölliset tulot Suomesta (ei asuta kuin osa vuodesta)
Yli 30v reissattu Italiassa ja 3v oma auto siellä eikä naarmun naarmua