mitä eroa on pankkien eläkesäästämisellä ja ihan vaan tavallisella säästämisellä?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset säästöt rahastoihin ja osakkeisiin pystyt realisoimaan halutessasi, eläkesäästöjä et. Ne on sidottu tiettyyn päivämäärään, minkä jälkeen niitä voi alkaa nostaa. Eläkeiän noustessa myös tuo päivämäärä siirtyy eteenpäin. Näin ainakin minulla on tilanne, eläkerahasto Nordeassa.
Mikä järki tässä? Eikö kannata säästää sinne eläkkeelle ihan normisäästämisellä ja valutella sieltä sitten itselle sitä rahaa takaisin tarpeen mukaan?
eläkesäästämisessä oli veroetuja säästämisen aikana, eli sai verovähennyksiä kun oli eläkesäästö (verotusta siirrettiin tulevaisuuteen). Tästä tulevaisuuteen siirtämisestä taas maksetaan korvausta pankille (pienetää hyötyä) sekä otettiin poliittinen riski että veroedut katoavat, kuten on käynytkin. Lisäksi otetaan likviditeettiriski, jota vastaan ei tosin saa mitään hyötyä.
-> oma sijoittaminen järkevämpää ja pienempiriskistä.
Kyllä mä olen säästänyt ihan tavallisesti mahdollisimman korkeakorkoiselle tilille. Ne rahat voi käyttää milloin haluaa, jos tarve tulee. Siirrän sinne käyttötililtä rahaa, jos näyttää riittävän.
Ei kuule kannata säästää mihinkään, orpo ja purra keksivät keinot viedä kaikki rahat.
Tavalliset säästöt rahastoihin ja osakkeisiin pystyt realisoimaan halutessasi, eläkesäästöjä et. Ne on sidottu tiettyyn päivämäärään, minkä jälkeen niitä voi alkaa nostaa. Eläkeiän noustessa myös tuo päivämäärä siirtyy eteenpäin. Näin ainakin minulla on tilanne, eläkerahasto Nordeassa.