Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä työstä ei voi kesken päivän lähteä lapsen vasu keskusteluun?

Vierailija
19.04.2024 |

Mistä työstä ei voi kesken päivän lähteä lapsen vasu keskusteluun?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisistä firmoista ei lähdetä yhtään minnekkään hoopoilemaan.  Pitää tuottaa kassaan rahaa. Julkiset hommat on vitsi. Niistä voi liueta milloin vain.

Julkisella työssäolevana, kokemuksen antamalla varmuudella julistat tuonkin totuuden :D

Vierailija
42/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasukeskustelut ovat turhuutta. Jos päiväkodin tädillä on asiaa niin hän voi sanoa sen lasta jätettäessä tai haettaessa ihan niin kuin ennen toimittiin kun näitä vasukeskusteluja ei vielä oltu keksitty.

Ovat olleet ennen eri nimillä. Joskus 1960-luvulla ja sitä ennen, ei kouluun oltukaan varmaan yhteydessä kuin silloin, kun lapsi oli tehnyt jotain todella pahaa, On esim. ilmoitettu, että lapsi erotetaan määräajaksi ja korvauksia on maksettava niin ja niin paljon.  Tai ettälapsi on  viety sairaalaan, kysykää sieltä. Tuon aikaiset vanhemmat ja lapsettomat varmasti tietävät, että lasten varhaiskasvatus-, tai kouluasioihin vanhempien ei tarvitse osallistua. Lapset hoitakoot asiansa itse, mitäs ovat syntyneet työnantajien ja vanhempiensa työkavereitten harmiksi. Toki on paljon perheitä, joissa ei lasten koulu, eivätkä muutkaan asiat kiinnosta vanhempia. Oma työ ja omat harrastukset ja itselle niin tärkeä oma-aika menee edelle. Päiväkodeissa on tätejä ja kouluissa opettajia, hoitakoot ne ja kasvattakoot, siitähän niille maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sieltä varhaiskasvatuksesta. Ei lähdetä kesken päivän oman lapsen vasukeskusteluun 😅 

Monessa työssä voi onnistua paremmin se että tulee aamulla hieman myöhemmin tai lähtee iltapäivästä hieman aikaisemmin ja tekee tunnit sit toisena päivänä takaisin. Keskellä päivää jossain käyminen on monelle se hankalin ja eniten aikaa vievä tapa hoitaa asia. 

Ollaan huomattu. Työskentelen itse lastensuojelussa ja päiväkodin lastenhoitajat ovat yleensä ne, joille ei mikään aika sovi tulla lastensuojelun neuvotteluun vaikka kuinka joustettaisiin ja isoista ongelmista olisi kyse. Kummasti ylilääkäri tai opettaja kyllä pääsee vaikka teamsillä, mutta ei vakahoitajat. 

No pieniä lapsia ei voi jättää vahtimatta. Mihin ajattelit että ne lapset laitetaan siksi aikaa, kun minä roikun teams-keskustelussa? Työkaverille ei voi lykätä, kun sillä on jo vastuullaan oma sakki. Meillähän ei ole edes lounastaukoa, vain 10 min. kahvitauko. Ja silloinkin tosi vaikea löytää mitään rauhallista paikkaa, missä puhella omia asioita. 

Lääkärillä tai opella ei ole samoja ongelmia, on välitunnit, hyppytunnit, ruokatunnit. Voi olla jopa oma työhuone esim. lääkärillä. Kyse ei ole työn tärkeydestä vaan siitä miten sitovaa se on. Lastenhoitajan työssähän ei ole mitään joustoa läsnäolon suhteen, etätyötä, liukuvia työaikoja tms. herkkuja.  

AP o näitä trollukoita, jotka Mestarittarensa kanssa yllyttävät ja naureskelevat, kun hyödyllisiin osui ja upposi ja hyödylliset määkivät nyt opetusta, että vain ja ainoastaan yksityisissä yrityksissä tehdään oikeaa työtä. 

Vierailija
44/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista ei oikein oman lapsen vasu-keskusteluihin, hammaslääkäriin,-tai lääkäriin tahtonut päästä. 

Vierailija
45/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim, hoitaja ei lähde leikkaussalista kesken operaation.

Vierailija
46/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodista ei oikein oman lapsen vasu-keskusteluihin, hammaslääkäriin,-tai lääkäriin tahtonut päästä. 

Ai täällä oli jo tämä mainittuna! 

En siis ole ollut ainoa vakalainen, joka joutuu hätyyttelemään vanhempia vasu-keskusteluihin ja jota oman lapsen vaka-ope muistuttelee ajan sopimisesta…

Eikä mieskään helposti pääse kesken työvuoron lentokentältä mihinkään vasu-keskusteluun tai muuhun lasten tärkeään menoon.

Vierailija
47/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisistä firmoista ei lähdetä yhtään minnekkään hoopoilemaan.  Pitää tuottaa kassaan rahaa. Julkiset hommat on vitsi. Niistä voi liueta milloin vain.

Nimenomaan julkisista hommista (esim. erikoissairaanhoito) ei lähdetä noin vain yhtään minnekään. Pitää anoa hattu kourassa palkatonta ja esihenkilö pimittää viimeiseen asti, että onnistuuko vai ei. 

Mies taas yksityisellä ja hän saa aina sovittua pomonsa kanssa lyhyellä aikataululla kaikki.

Vierailija
48/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim, hoitaja ei lähde leikkaussalista kesken operaation.

En minä lähtenyt työstäni muutoinkaan, en voinut. Minulla on vuorotyö, eli aamusta, jos ilta, iltapäivästä, jos aamu. Vp ei käynyt, koska e päivät lapsella.

Vierailija
49/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kait sitä omia menoa järjestää keskelle päivääkin, mutta ainakin meillä opettajilla se tarkoittaa palkatonta vapaata. Lisäksi jonkun pitäisi aikaistaa ne tunnit, joten aika nihkeää se on. 

Mitäpä jos te opettajat järjestäisitte ne tyhjänpäiväiset keskustelu illoiksi? 

Vierailija
50/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasu vai lasu?

Tulee lasu jos ei mene vasukeskusteluun. Siksi se vasuvapaa on vähän pakko järjestää.

Vierailija
51/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana pitää hoitaa sijainen ja suunnitella sille valmiiksi tunnit

Yksin myyjänä pitää hoitaa tuuraaja, kun tulee sanomista jos kauppa ei ole auki, kun asiakas tulee paikalle.

Vierailija
52/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työstä. Jättää oppilaita keskenään sinne luokkaan. Ja jos haluaa mennä, niin itse pitää hankkia sijainen ja ottaa palkatonta virkavapaata.

Vierailija
53/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kait sitä omia menoa järjestää keskelle päivääkin, mutta ainakin meillä opettajilla se tarkoittaa palkatonta vapaata. Lisäksi jonkun pitäisi aikaistaa ne tunnit, joten aika nihkeää se on. 

Meillä on omakin perhe ja illat on varattu niille.

Vierailija
54/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh🙃🧺

Vierailija
55/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävin isänä synnytysvalmennuksessa kun vaimo matkusti maailmalla ja osasi koulutuksensa puolesta ne hommat mutta oliko niin, että päivärahan takia siellä piti käydä. Sitten ysillä  oli luokanvalvojan tapaaminen lapsen tulevaisuudesta ja sitä kanssa säädettiin, että saatiin meidät molemmat vanhemmat paikalle. LVn sanoin aivan turhaan, koska hän tiesi  lapsen jatkavan lukioon ja pääsevän niistä mihin ikinä haluaakin, mutku paperi piti tehdä. Nykyään hän työskentelee yliopistosairaalassa kirurgina niin suppealla erikoisalallaan, ettei sijaisia ole eli joku huuhaa-vakakeskustelu pukkaisi muutaman leikkausjonossa olevan  yhä pidemmälle jonossa. Ymmärrän nämä keskustelut jos on ongelmia mutta ongelmattomat eivät niitä tarvitse ja päiväkodin työajat voisivat joustaa  näille keskusteluille, ei kahden nettomaksajan työajat.

Vierailija
56/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omakin perhe ja illat on varattu niille.

Ajattelepa, että niin on perhe monella muullakin, mutta niin vain joskus tulee työtehtäviä muulloinkin kuin 9-14 väliselle ajalle toisin kuin opettajilla, joilla on työtä 4x45 min per päivä ja neljän kuukauden lomat.. Kyllä teillä opettajilla sitä vapaa-aikaa riittää haloo.

Vierailija
57/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen siivooja, ja työpaikalta ei saa poistua kesken työn. Tauot pidetään työpaikalla, ja niistä saa palkkaa.

Vierailija
58/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen tutkijana töitä suurimmaksi osaksi etänä, ja hoidan asioita kesken perinteisen toimistoajan. Työtä voi tehdä muulloinkin ja tärkeintä on saada tulosta, ei se, milloin ja kuinka paljon jaksaa istua.

Vierailija
59/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään poliisit, palomiehet, linja-autonkuljettajat, hoitajat, kaupankassat, vartijat jne. eivät voi lähteä työstään pois kesken työvuoron, mutta eikö juuri näillä työntekijäryhmillä ole useimmiten vuorotöitä, jolloin kokonaisia arkipäiviä on vapaita, jopa parikin joka viikko?

Meillä on toinen vanhempi hoitoalalla kolmivuorotöissä niin varsinkin hänen on ollut todella helppoa käydä vapaapäivinä tai yövuoron jälkeen iltapäivällä niin päiväkodin kuin koulunkin keskusteluissa. Useimmiten ollaan päästy jopa molemmat vanhemmat. En ole koskaan varannut listasta päivän ekoja tai vikoja vasuaikoja, kun olen ajatellut että meillä on niin helppo mennä keskellä päivää (vaikka siis tehdään täyttä työaikaa, mutta vuorotöissä) kun olen pyrkinyt jättämään ne ajat tarvitseville.

Vaikeinta on varmaan järjestää tapaamisia silloin, kun työ on oikeasti jotain ma-pe 8-16 työtä ja pakko olla työssä fyysisesti paikalla.

Vierailija
60/62 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työstä. Jättää oppilaita keskenään sinne luokkaan. Ja jos haluaa mennä, niin itse pitää hankkia sijainen ja ottaa palkatonta virkavapaata.

Minä olen lastensuojelun sossu. Mulla on ollut aina vasukeskustelut oman lapsen kohdalla teamsillä aamuisin niin aikaisin, että ei häiritse omia töitä. Harmi, että opettajatasoinen ihminen ei saa sovittua asioitaan kuin aikuinen. Sitä minä vaan ihmettelen tässä ketjussa, että miten te saatte pelittämään lapsen lääkärikäynnit, hammaslääkärit ja muut ikinä.