IL: Vakuutusetsivä käräytti työkyvyttömän urheilemasta
Vuonna 2020 vakuutusyhtiö kysyi sähköpostitse mieheltä, miten vamma rajoittaa tämän päivittäistä elämää ja mitä mies yrittää harrastaa. Mies kertoi olevansa pahimmillaan sängyn pohjalla koko päivän.
Muutamaa kuukautta aikaisemmin vakuutusyhtiön tutkijat olivat seuranneet ja kuvanneet miestä jäähallilla, jossa mies oli pelannut jääkiekkoa :D
Joku vielä uskoo ihmisten omiin kertomuksiin työkyvyttömyydestään?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Itse olen eläkkeellä pään takia, useampi neurologinen vamma ja sairaus. Liikuntakyvyssä ei ole mitään vikaa ja jaksan lenkkeillä.
Pää ja sairaudet vaan ei kestä stressiä, ei missään olosuhteissa. Opiskelemaan en pysty, muisti ongelmia on liikaa.
Tätäkö joku oikeasti kadehtii, jos näkee minut lenkillä? Joille raauhaudun ennen kaikkea siksi, että poistun kerran päivässä asuntoni ovesta, enkä tule mökkihöperoksi.
Ihan oikeasti, olen kokeillut myös vain kotona oloa. Ja meinasi nuppi seota, ei työkyvytön ihminen ole kodissaan missään vankilassa.
Tässä maassa kadehditaan kaikkein eniten niitä jotka eivät ole työelämässä, eli eläkeläisiä, työttömiä ja työkyvyttömiä.
Totta, siltä näyttää. Itse en kyllä kadehdi heitä ollenkaan, ikuinen köyhyys suurimmalla osalla muutamaa eläkeläistä lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puolisoni on työkyvyttömyyseläkkeellä muutaman selkäleikkauksen jälkeen. Saa tehdä ihan mitä mielii harrastuksissaan ja kotona, työhönsä ei pysty joka oli raskas ja hankalia asentoja kuumassa ja kylmässä.Mitä enemmän liikkuu sen parempi toimintakyvyn kannalta, oli sitten salilla tai lenkillä tai puutarhaa haravoimassa.
Siihen työhön, mutta ehkä pystyisi toiseen työhön.
Näin ajattelee eläkeyhtiöt ja Kela nykyisin eivätkä myönnä tk-eläkettä selkäsairauksista enää. On jo aika pitkään ollut tämä linja että huoli pois, sairaat ihmiset pidetään vajaa-kuntoisina työnhakijoina ja heitä ohjataan toimeentulon piiriin, eivät kuitenkaan työllisty ikinä. Pulinat pois nyt jo.
Vierailija kirjoitti:
On myös nuoria työkyvyttömyyseläkeläisiä, jotka ovat työkykyisiä. Esim sokea voi olla täysin työkykyinen hyväpalkkaiseen asiantuntijatyöhön ja saada samanaikaisesti jo nuorena täyden työkyvyttömyyseläkkeen.
No niin, tulihan se sieltä. Siellä ollaan jopa sokeille kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkin sairaudet ovat aaltoilevia, mutta en kyllä usko että hyvänä päivänä tulisi mieleenkään mennä pelaamaan lätkää.
Ja vielä maalivahtina.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdellä on joku vihakampanja köyhiä ja sairaita kohtaan.
Kokoomuksen lehti.
Vierailija kirjoitti:
Myös Kelan kannattaisi palkata etsiviä seuraamaan työkyvyttömyyseläkeläisiä. Jos saadaan kiinni lenkkipolulta niin kaikki tuet takautuvasti maksuun
Joku voi olla työkyvytön vaikka päävamman vuoksi, ahdistuksen tai masennuksen vuoksi. Eikö heitä nimenomaan kannusteta liikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puolisoni on työkyvyttömyyseläkkeellä muutaman selkäleikkauksen jälkeen. Saa tehdä ihan mitä mielii harrastuksissaan ja kotona, työhönsä ei pysty joka oli raskas ja hankalia asentoja kuumassa ja kylmässä.Mitä enemmän liikkuu sen parempi toimintakyvyn kannalta, oli sitten salilla tai lenkillä tai puutarhaa haravoimassa.
Siihen työhön, mutta ehkä pystyisi toiseen työhön.
Ja samalla veisi työpaikan terveeltä. Puolikuntoiset töihin jotta terveet voivat leikkiä pupuleikkejä TE toimiston käskystä...
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! Suomessa kadehditaan työttömien lisäksi työkyvyttömiäkin. Työelämä on selvästikin aivan liian raskasta kadehtijoille.
Joo, mä vaihdan mielelläni nämä sairaudet pois ja olen terve ja työkykyinen. Kuka haluaa vaihtaa? Voin kertoa että tk-eläke on sen verran pieni että Kelan luukulle joudutte, ikuinen köyhyys siis tiedossa. No, kuin on, kelpaako?
Vierailija kirjoitti:
On myös nuoria työkyvyttömyyseläkeläisiä, jotka ovat työkykyisiä. Esim sokea voi olla täysin työkykyinen hyväpalkkaiseen asiantuntijatyöhön ja saada samanaikaisesti jo nuorena täyden työkyvyttömyyseläkkeen.
Ei se täysi työkyvyttömyyseläke kovinkaan kummoinen ole, jos ei ensin ole ollut hyväpalkkaisissa töissä.
Tunnen yhden nuoren miehen, joka joutui/pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle 23-vuotiaana. Oli siis jo tuota ennen ollut vuoden kuntoutustuella ja sitä ennen sairauslomilla. Mutta oli mennyt jo 18-vuotiaana töihin ja ehtinyt vähän edetäkin urallaan, joten sai alkuun 2300 euron työkyvyttömyyseläkkeen. Tuo on parin viime vuoden korotusten myötä jo noussut jonkin verran ja laskeskelin, että kun saa sen 25% korotuksen (minkä nuorena työkykynsä menettäneet saavat), eläke nousee lähes 3000 euroon.
Hän tekee osa-aikaisesti töitä sellaisissa tehtävissä, missä fyysiset rajoitteet eivät ole ylitsepääsemätön ongelma. Vaikka fyysinen terveys on mennyt, niin korvien välissä olevaa osaamista pystyy vielä jollain tasolla hyödyntämään. Mutta onhan se lottovoittoon verrattava juttu löytää tällainen työnantaja.
Muistan lukeneeni artikkelin sokeasta ohjelmistokehittäjästä. Tuossa tarvitaan jo jotain autistisia superkykyjä, että pystyy hahmottamaan ohjelman rakenteen pelkästään kuulemansa perusteella ja pystyy kirjoittamaan koodia näkemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Itse olen eläkkeellä pään takia, useampi neurologinen vamma ja sairaus. Liikuntakyvyssä ei ole mitään vikaa ja jaksan lenkkeillä.
Pää ja sairaudet vaan ei kestä stressiä, ei missään olosuhteissa. Opiskelemaan en pysty, muisti ongelmia on liikaa.
Tätäkö joku oikeasti kadehtii, jos näkee minut lenkillä? Joille raauhaudun ennen kaikkea siksi, että poistun kerran päivässä asuntoni ovesta, enkä tule mökkihöperoksi.
Ihan oikeasti, olen kokeillut myös vain kotona oloa. Ja meinasi nuppi seota, ei työkyvytön ihminen ole kodissaan missään vankilassa.
Tässä maassa kadehditaan kaikkein eniten niitä jotka eivät ole työelämässä, eli eläkeläisiä, työttömiä ja työkyvyttömiä.
Harhaiset ihmiset kuvittelevat että on jotenkin kivaa ja helppoa olla sidottu kotiin mitättömällä tulolla. Ehkä ovat luoneet omasta työpaikastaan niin hirveän hvetinloukon että kadehtivat kaikkein köyhimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön olen itsekin, jaksan silti kävellä n.3 km.
Kassatöihin et pysty? Prismassa itsepalvelukassoilla yksi ihminen istuu tuolilla ja näytöltä katsoo mitä ihmiset skannaa, oliko tomatti vai lohifile. Tähän et pystyisi?
Anna olla jo. Kun ihminen todetaan työkyvyttömäksi niin hänen ei tarvitse edes yrittää hakea töihin.
Kateutesi työkyvyttömiä kohtaan on jo suorastaan naurettavaa.
Eli silloin on mielestäsi ok olla loisena ja veronmaksajien taakkana loppuelämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! Suomessa kadehditaan työttömien lisäksi työkyvyttömiäkin. Työelämä on selvästikin aivan liian raskasta kadehtijoille.
Joo, mä vaihdan mielelläni nämä sairaudet pois ja olen terve ja työkykyinen. Kuka haluaa vaihtaa? Voin kertoa että tk-eläke on sen verran pieni että Kelan luukulle joudutte, ikuinen köyhyys siis tiedossa. No, kuin on, kelpaako?
Minä myös voin vaihtaa. Kuka haluaa tulla valvomaan yöt kipujen kanssa? En saa edes tk-eläkettä. Sairauslomaa sain vuosien jälkeen 2 kk. Työmarkkinatuella elänyt vuosia eli 590€. Siitä maksan asumisen ja muut elämisen kulut.
Vakoileekohan minuakin joku. En pysty yleensä edes poistumaan kotoa niin voi olla aika tylsät vakoiluolot :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se täysi työkyvyttömyyseläke kovinkaan kummoinen ole, jos ei ensin ole ollut hyväpalkkaisissa töissä.
Tunnen yhden nuoren miehen, joka joutui/pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle 23-vuotiaana. Oli siis jo tuota ennen ollut vuoden kuntoutustuella ja sitä ennen sairauslomilla. Mutta oli mennyt jo 18-vuotiaana töihin ja ehtinyt vähän edetäkin urallaan, joten sai alkuun 2300 euron työkyvyttömyyseläkkeen. Tuo on parin viime vuoden korotusten myötä jo noussut jonkin verran ja laskeskelin, että kun saa sen 25% korotuksen (minkä nuorena työkykynsä menettäneet saavat), eläke nousee lähes 3000 euroon.
Hän tekee osa-aikaisesti töitä sella
Jos tarinasi on totta niin on poikkeus. Paitsi veikkaan että noi kertomasi lukemat ovat aika hatusta tempaistuja mutua. Oma kokemukseni on nimittäin aivan jotain muuta ja tiedän todella monta tk-eläkkeellä olevaa. Köyhiä ovat ja suurin osa tuloista menee hoitoihin ja lääkkeisiin, hyvin harva elää niin pitkään että pääsisivät vanhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön olen itsekin, jaksan silti kävellä n.3 km.
Kassatöihin et pysty? Prismassa itsepalvelukassoilla yksi ihminen istuu tuolilla ja näytöltä katsoo mitä ihmiset skannaa, oliko tomatti vai lohifile. Tähän et pystyisi?
Anna olla jo. Kun ihminen todetaan työkyvyttömäksi niin hänen ei tarvitse edes yrittää hakea töihin.
Kateutesi työkyvyttömiä kohtaan on jo suorastaan naurettavaa.
Eli silloin on mielestäsi ok olla loisena ja veronmaksajien taakkana loppuelämä?
Kuinka sekaisin voit olla että kuvittelet kenekään haluavan olla vaikeasti sairas? Mene vaikka itse kokeilemaan, puhkaise silmäsi ja ala sokeaksi niin pääset nauttimaan...
Vierailija kirjoitti:
Vakoileekohan minuakin joku. En pysty yleensä edes poistumaan kotoa niin voi olla aika tylsät vakoiluolot :D
No jos ei ole mitään salattavaa niin silloin siitä vakoilusta ei ole mitään haittaakaan. Win Win tilanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin luvalla saanut liikkua kipujensa sallimissa rajoissa.
Tällaiselle ihmiselle rankka joukkuelaji (lätkä) on aivan väärä, koska siinä ei voi itse määritellä miten voi liikkua vaan sen tekee vastustaja. Ei joukkue tee sellaisella maalivahdilla yhtään mitään, joka ei voi liikkua kuin tietyissä rajoissa. Se on yksilörooli eikä sitä paikkaa kukaan muu joukkueessa.
Eli: joko kyseessä on ollut invajoukkue jossa kaikilla on rajoitteita, tai sitten henkilö on ihan täysin urheilu- ja siten myös työkykyinen.
Se pelas vanhojen ukkojen pipohöntsää. Osti kamat veskarin kamat vm 1980 jostain kirpputorilta. Pojotti maalissa sitten kuin joku toteemi kun ei oikein pystynyt liikkumaan, mutta olipahan jotain muuta ajattelemista välillä. Vakuutusyhtiö antaa toisenlaisen kuvan, tottakai. Niiden juttujen perusteella kaveri oli try outilla Tapparaan.
"Jos tarinasi on totta niin on poikkeus. Paitsi veikkaan että noi kertomasi lukemat ovat aika hatusta tempaistuja mutua. Oma kokemukseni on nimittäin aivan jotain muuta ja tiedän todella monta tk-eläkkeellä olevaa. Köyhiä ovat ja suurin osa tuloista menee hoitoihin ja lääkkeisiin, hyvin harva elää niin pitkään että pääsisivät vanhuuteen."
On todellakin poikkeus. Yleensähän tulevan ajan ansiot lasketaan viimeisimmän viiden vuoden työhistorian perusteella. Jos on niin nuori (alle 23v), ettei olisi edes ehtinyt olla töissä viittä vuotta, lasketaan työaika siitä lähtien, kun on täyttänyt 18v. Harva valmistuu lukiosta hieman alle 18-vuotiaana ja siirtyy työelämään melko pian täytettyään 18v. Hän aloitti 2000€ palkalla ja ennen työkyvyttömyyttä palkka oli muistaakseni 3800€. Harva 21-22-vuotias tienaa noin hyvin.
Tuo tulevan ajan eläkehän lasketaan sen perusteella, että olisi ehtinyt olla töissä sillä samalla keskiansiolla 65-vuotiaaksi asti. Kyllähän yli 40 vuoden ajalta laskettuna se eläkekertymä on ihan kohtalainen, kun palkkakin on ollut kohtalainen.
Tavallisempi tarina tuon ikäisten kohdalla on toki se, että ollaan oltu opiskelijana pienillä tuloilla. Eihän silloin tietenkään saa mitään hyvää eläkettä, kun ei niitä tulojakaan ole ollut. Tällä tutulla oli tuuria, että oli mennyt suoraan töihin, vaikka monet tietenkin olisivat pitäneet fiksumpana, että opiskelee ensin.
kukahan sitten korvaa jos judossa jääkiekossa murtaa niskansa uudelleen seurojen vakuutukset eivät korvaa seurat joutuvat itse korvaamaan jos ei ole kertonut vammastaan on syyllistynyt huijaukseen melkoisen riskin seurat ottavat.
Sama juttu sairauslomalaisten kanssa