2v 2kk ja päikkärit. Kokemuksia?
Meillä 2v 2kk poitsu päätti kaksivuotissynttäreidensä tienoilla, että päikkäreitä ei enää nukuta kotona. Hoidossa kyllä suostuu nukkumaan tai ainakin olemaan lepohuoneessa hiljaa päikkäriaikana, mutta kotona ei suostu unille. Välillä on väsyneen oloinen päivällä välillä ei. Esim. kahden viikon joululomalla taisi nukkua päikkärit 3 päivänä. Niinä päivinä, kun kotona saan nukahtamaan päivällä (tappelun jälkeen), poika nukkuu noin 1,5 tuntia ja sitten puolestaan illalla nukahtaa klo 20 sijasta unille vasta noin klo 21.30 eli päikkärit " kostautuu" iltaunissa. Kokonaismääräksi unelle tulee vuorokaudessa sellaiset 11 tuntia, nukkui sitten päivällä tai ei. Poika on ollut ikänsä mielestäni muita ikäisiä vähäunisempi, joten luulisin, että tuo unen kokonaismäärä pitäisi riittää. Tuo jako vuorokauden ajalle vaan mietityttää.
Ongelmana meillä on lähinnä tuo, että jos päikkärit nukutaan, niin illat on klo 20 jälkeen tosi ankeaa menoa ja taas jos päikkäreitä ei nukuta, poika on väsynyt klo 16 lähtien ja sammahtaa sitten nopeasti klo 20 maissa. Väsynyt tarkoittaa meillä sitä, että poika heittäytyy ylivilkkaaksi, juoksee, heittelee tavaroita ja tekee kaikkea mahdollista, mitä ei saisi. Ja minä tietysti olen raskaana, joten oma jaksaminen on vähän niin ja näin.
Mitenkäs muilla kaksivuotiaat? Nukkuvatko päiväunia ja kuinka paljon ylipäätään nukkuvat vuorokaudessa? Olen jäämässä äitiyslomalle, joten sitten pojalla ei ole enää kahta eriä päivärytmiä, koska hän jää kotiin myös, mutta tuntuu kyllä hassulle, että tuon ikäinen oikeasti selviäisi ilman päikkäreitä...
A.A. rv 28+4 ja esikko 2v.
Kommentit (9)
Meillä on sama rumba jatkunut syksystä saakka, poika nyt 2,5.v. Ei nukkuisi päikkäreitä millään, ja jos nukkuu, niin sitten illalla ei saa millään ennen klo 22 nukkumaan... Auttaa en valitettavasti osaa, kaikenlaista on kokeiltu.
Kisu + pojat ja masukki rv 15+
että tässä iässä varsinkin kotihoidossa olevat lapset (kuten meidän) rupeaa jättämään päikkärit pois, on kuulemma ihan normaalia (kun tuskailin, että olenpa epäonnistunut äiti, kun en saa tyttöä enää päikkäreille...).
En siis enää tappele päikkäreistä - ja elämä helpottunut kummasti :-). Terkkarin suositus oli, että voi nukkua jos nukuttaa, mutta pakottaa ei missään nimessä tarvitse.
Toisina päivinä tyttö väsyneempi kuin toisina ja silloin nukkuu, toisina päivinä ei nukuta ollenkaan.
Terkkari sanoi myös, että saattaa riittää, että jos vähän väsyttää mutta uni ei tule, että vaikka vaan maataan vähän sängyllä ja luetaan kirjaa tms. pientä lepoa.
Onpa helpottavaa tietää, että muillakin mennään samassa iässä samoja vaiheita! Ja kiva kuulla myös terkkarin kommentit. Oon kyllä hiljaa itsekseni ajatellut, että kunhan poika jää mun kanssa kotiin ens kuun jälkeen (jään siis äippärille silloin) niin enää en jaksa asiasta taistella vaan valvokoon päivällä jos tahtoo (vaikka mä kyllä olisin ihan valmis päikkäreille itse vaikka joka päivä..). Nyt tuo päivähoidon rytmi on kuitenkin niin hallitseva, että sekaa tätä kotonaolorytmiä koko ajan. Ja tietty tähän liittyy hyvin alulle päässyt uhma, jonka takia äidille laitetaan vastaan ihan periaatteestakin :o)
No, kuukauden verran, kun vielä tätä jaksaisi..
A.A. rv 28+5
Eli juuri 2v täyttänyt tyttö nukkuu ulkona hyvin päiväunet, 1-3h. Nukahtamiseen menee aikaa muutama minuutti. Mutta jos jostain syystä täytyy nukuttaa sisälle, niin onkin ihan toinen juttu...Tänään tyttö on flunssassa ja ulkona -14 astetta. Eli nukutin tytön sisälle ja huutoa ja tappelua kesti tunnin. Nyt onneksi nukahti, mutta tuskin nukkuu tuntia kauempaa.
Iltaunet on meillä parin viime kuukauden aikana vähän venähtäneet, eli ennen nukahti klo 21, nykyään vasta 21.30. Tosin nukkuu sitten aamulla vähän pidempään, eli n. puoli kahdeksaan asti. On aina aikaisemmin ollut aikainen herääjä, aamuherätys oli vuoden verran joka aamu klo 6.00. Päiväunia ei ole jättänyt väliin kuin yhden ainoan kerran ja huomaa, että ne täytyy vielä nukkua koska oli han sekaisin väsymyksestä koko päivän. Ja meillä siis tyttö kotihoidossa.
Poika on aikamoinen nukkumatti.joka päivä kun tullaan ulkoilemasta ja lounas on syöty,poika suorastaan kiitää omaan sänkyynsä ja nukahtaa omia aikojaan sinne.Nukahtamiseen menee max 10 min. Illalla sänkyyn menee puol yhdeksän aikoihin ja joskus yhdeksän aikoihin nukahtaa.Herää aamulla 7-8 aikaan. Päiväuniin menee n.2h.Jos menee yli 2,5h,alan herätellä avaamalla huoneen oven ja verhot..
Unen tarve on niin erilaista,ja toiset pärjää paljon vähemmällä.Meillä pikkuveli on osottautunut samanlaiseks hyväksi nukkujaksi,ikää 6kk.
Ystäväni tytär aloitti eskarin ja suurin huolenaihe tytöllä oli voiko sielä nukkua päiväunet kun muuten ei jaksa:)
Päiväunille nukahtaminen on hankalaa ja nukahtamiseen saattaa mennä pitkäkin aika. PÄiväunet myös vaikuttaa iltanukahtamiseen. Ilman unia nukahtaa klo 20-21, jos nukkuu päikkärit niin nukahtaa illalla vasta n. klo 22.
Meillä myös pieni vauva ja poika jäikin kotihoitoon vuodenvaihteessa ja silloin päätin, että en enää pakolla päivällä nukuta.
Nyt käytössä on " munakello" . Asetan sen käymään tunniksi, se aika pitää huilia sängyssä. Jos on vielä hereillä kun kello soi niin saa nousta ylös. Tää on auttanut tosi hyvin. Vesseli malttaa maata sängyssä ootellen kellon soittoa ja väsyneenä nukahtaa melko nopeestikin. Itse pitää vaan olla tarkkana, että muistaa hakea kellon pois ajoissa, jos poika nukahtaa, ettei siihen herää.
Muutenkin nyt kun kotona ollaan, niin en ole pitänyt turhan tarkkaa rytmeistä, mennän ns " tunteella" . Jos aamulla nukuttaa niin nukutaan jne. Ainoastaan se ollaan pidetty ehdottomasti, että iltaunille laitetaan viimeistään 21.30, vaikka nukahtamiseen meniskin vielä se 1/2 tuntia.
Arki on helpottanut kummasti kun se " pakkonukuttaminen" jäi pois, ainakin itsella on parempi mieli ja lapsellakin varmasti.
Lisäksi on ihan mukavaa, että voi huoletta olla liikenteessä myös päiväuniaikaan, jos sellaiselle tulee tarvetta. Käytännössä meillä poika nukkuu unet päivällä 3-4 kertaa viikossa.
Piqu
Tyttömme on nyt 3v4kk ja vuoteen ei ole päiväunia juurikaan nukkunut. Noihin aikoihin jäi kotihoitoon, kun jäin äitiyslomalle. Tyttö oli siihen asti nukahtanut satujen jälkeen omaan sänkyynsä itsekseen hetken höpötyksen ja lauleskelun jälkeen. Yritin nukuttaa välillä viereen ja välillä taas omaan sänkyynsä, mutta 1-2h nukutussessionkaan jälkeen ei kertakaikkiaan uni tullut. Lopulta lopetin nukutusyritykset ja pistin tytön huilaamaan satuhetken jälkeen. Meilläkin oli kello soimassa 1/2-1h kuluttua ja hyvin pysyi sängyssään tuohon asti. Välillä tosin leikki unileluillaan tai lauloi ja höpötti. Erittäin harvoin nukahti alussakaan, tyyliin 2-3 kertaa kuussa. Aluksi oli iltaisin tavallista kärttyisempi ja meni nukkumaan noin klo 19.30-20 ja heräsi klo 8 maissa. Kolmevuotiaana huilaushetkestäkin luovuttiin. Nykyään nukahtaa noin klo 21 (menee sänkyyn viimeistään klo 20.30) ja herää yleensä klo 8.30 ja jaksaa hyvin koko päivän.
Aluksi olin vähän stressaantunut tilanteesta, kun pähkäilin unien vaikutusta neurologiseen kehitykseen jne. Mutta, kun ei nukuta niin ei vaan nuku.
Moi, meidän poika ei ole edes kahta ja samanlaista meininkiä. Tähän asti olemme voineet jättää yksin pinnasänkyyn ja sinne nukahtaa, päivät illat. Olemme saaneet 2-3 h rauhallista päiväaikaa.. No, nyt se on ohi. Mies kiipeää itse yli pinnasängyn, se on siis pakko nyt jättää jotenkin pois. Muutamana päivänä olemme yrittäneeet mennä omaan sänkyyn nukkumaan, mutta äijä sen kun naureskelee vain ja juoksee joka suuntaan. En tosiaan tiedä mitä tehdä.
Ehkä lähden ulos kärryttelemään, jos sattuisi vaikka siihen tärinään nukahatamaan..
Päikkärit meinaa luistaa ja parina päivänä on ilmoittanut, ettei mene nukkuun. Olen sanonut, että tämä ei ole neuvottelukysymys ja että päikkärit nukutaan joka päivä, että jaksaa leikkiä... Ja että tehdään yhdessä jotains itten kun herää ( meillä siis lisäksi kaksi vauvaaja olen yksin kotona heidän kanssaan) On kyllä sitten mennyt nukkumaaan, joskin aika voi luistaa eteenpäin, kun nukkuisi aamusta pidempään. Olemme ottaneet uuden tyylin, että jää itse nukahtamaan sänkyynsä, kun minun on " pakko" laittaa vauvat nukkumaan ja tämän aika hyvin tuntuu hyväksyvän selitykseksi. Toteaa usein, että kaikki menevät nyt nukkumaan.
Kaikenlaista vitkuttelua ja koettelua on myös meillä ilmassa, kun tuo 2v tuli. meillä taas kyllä yöt nukkuu sitä paremmin mitä paremmin on nukkunut päivällä. Tosin illat meniaa lipusa tuntia myöhemmäksi. Ilman päikkäreitä meno on itkua ja lkiukuttelua. Juoksurumba meillä on muutenkin joka iltaista väsyneenä ja paras lääke siihen iltaulkoilu, ettei väsymys iske sisällä =)