Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ja miten pahasti pitää olla vialla että saa leukaleikkauksen?

Vierailija
18.04.2024 |

-julkisella puolella? Itselläni on hampaat tosi ahtaasti ja alaleuka paljon taaempana, jonka johdosta huulet eivät mene tiiviisti edes kiinni. Nukun aina suu auki. Onko mitään toivoa saada apua kunnalliselta puoletla? Koskaan aikuisiällä ei olla mitään huomautettu tai ehdotettu viaksi tai korjaukseksi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitan sitä leikkausta jossa alaleukaa siirretään eteenpäin.

Vierailija
2/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erikoislääkäritasoinen kysymys - ei mitenkään ratkea somessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Sarasvuolta voit kysyä neuvoa Miten se menee 

Vierailija
4/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hampaiden oikominen ja todennäköisesti myös leukaleikkaus jossain kohtaa edessä, erikoissaaranhoidossa sanoivat että on ihan aiheellista korjata.

Oireet:

Alaleuka on liian pieni/takana, kun puren takahampaat yhteen niin alaetuhampaat ottaa yläetuhampaiden takana limakalvoon kiinni, ja tän seurauksena se ien (inkisiivipapilla) on jatkuvasti ärtynyt ja turvoksissa, eikä se pääse paranemaan kun alahampaat hinkkaa siihen jatkuvasti.

Satunnaisesti mun yläleukaa särkee tuosta yläetuhampaiden kohdalta, särky tuntuu enemmän vasemmassa yläetuhampaassa, mutta se on juurihoidettu niin ei siellä ole mitään mikä särkisi. Syödessä kipu tuntuu lisääntyvän. Tää särky voi siis kestää viikkoja, kadota muutamaksi viikoksi ja sitten alkaa taas... 

Joudun kokoajan käyttämään energiaa siihen, että pidän alaleuan rentona ja en liikaa "lepuuta" takahampaita yhteen. 

Hammaslääkärit on aina ihmetelleet mun purentaa, ja nyt vasta viime vuonna yksi tajusi että hei, tälle pitäisi ehkä tehdä jotain, ja laittoi lähetteen eteenpäin. Mulla on vaan elämäntilanne muuttumassa ja muutto edessä, niin ei vielä aloitettu oikomista. Oottelen että elämäntilanne vakiintuu.

Ja siis mun hampaiden ulkonäkö on melko normaali, vaikka yksi kulmahammas on persoonallisesti vähän ulkoneva ja alahampaat ei ole täydellisen suorassa rivissä, mutta ei niissä ole mitään suurta vikaa. Lisäksi mun sivuprofiili näyttää normaalilta, leukojen eriparisuus ei näy päällepäin. 

Mutta nämä toiminnalliset haitat on se syy, miksi hoitoon lähdettäisiin. Vähän pelottaa meneekö sitten uudessa paikassa lähete läpi, mutta ainakin omakannassa on merkintä siitä, että oikomishoito erikoissaaranhoidossa julkisella on ihan aiheellinen... 

Vierailija
5/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee niin että ap menee tk lääkärin luo valittamaan asiasta. Tk lääkäri sitten lähettää sut eteenpäin leukakirurgille,jos näkee aiheelliseksi.

Vierailija
7/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä yhteyttä hammaslääkäriin ja kysele että voisitko saada lähetteen, siinä ei häviä mitään ja ainakin tiiät että täyttyisikö kriteerit. Vissiin myös uniapnean hoidossa tuota BSSO-leikkausta käytetään

Vierailija
8/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Hjallista ja JP Kukkosta. Molemmat tosin voivat käydä leikkauksessa omaan laskuunsa.

Vierailija
9/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Sirpa on kylmissään.

Vierailija
10/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavia purenavirheitä hoidetaan aikuisilta leikkauksella, mutta se riippuu pitkälti maakunnasta koska osaamista näihin leikkauksiin ei ihan joka maakunnassa ole.

Vierailija
11/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole korjattu jo koulussa kun on maailman paras terveydenhoito

Vierailija
12/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain aikanaan niin, että kieron humalassa betoniportaat alas ja laskeuduin naamalleni aika kovaa, leuka murtui neljästä kohtaa ja parin päivän päästä leikkaus.

Mutta se oli melko kivuliasta, en suosittele.

Vierailija
13/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole korjattu jo koulussa kun on maailman paras terveydenhoito

Repesin 😂

Yhtä hyvä vitsi kuin "Suomi, jälleen maailman onnellisin kansa" 😁

Vierailija
14/14 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut hammaslääkärille ettet saa suuta kiinni?

Mulla on yläleukaa siirretty, koska oli laaja-alainen avopurenta. Itse en ollut huomannut sitä vaan hammaslääkärit kauhistelivat, että näinkö sä puret. 

Kaikenlaista kipua toki oli, leukanivelvaivaa yms. 

Leikkaus tosiaan tehtiin, mutta ei siitä juuri mitään hyötyä ollut. Avopurenta palautui ja kipuja on edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä