Naistenklinikalla
Siis mitä siellä on tapahtunut?
Iltalehden lööppi tiesi, muttei kerro kuin kirjautuneille.
Kommentit (47)
Itse olisin synnyttänyt kotiin, jos olisin noudattanut puhelimeen vastanneen kätilön ohjetta: "pysyt niin pitkään kotona, kuin pystyt" kertoessani supistuksia tulleen 5 h ajan toisen lapsemme synnytyksessä.
Miksi vauvan kanssa pitää lähteä sairaalaan, kun ensin on synnytetty kotona? Siellä vauvaa ei saa vierelleen, jotta ei bakteerit tartu osastolla muihin ja kohtelu on suunnilleen sellainen, että et osannut edes synnyttää oikein, vaikka puhelimessa neuvottiin, että ei saa ponnistaa kuin vasta sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on meno nyky Suomessa. Naisilta evätään pääsy sairaalaan saamaan lääketieteellistä apua synnytykseen.
Nykysuomessa? Nkl ongelmat on olleet jo ainakin 30 v. Synnyttämään ei saisi mennä, synnytyksen alkamista ei tunnisteta, synnyttäjää ei kuunnella, huonokuntoinen synnyttänyt yritetään saada ulos vaikkei jaloillaan pysyisi. Uhkaillaan käytäväsynnytyksillä ja mitä vielä.
Ei sen noin pitäisi mennä. Ihan turha puhua syntyvyyden romahtamisesta. Ajetaan ihmisiä toimeentulotuelle, eikä työhalukkaita päästetä töihin. Suunnittele nyt siinä tulevaisuutta ja lapsia joiden synnytykseen saat apua tai et, miten nyt arpaonni suosii.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvan kanssa pitää lähteä sairaalaan, kun ensin on synnytetty kotona? Siellä vauvaa ei saa vierelleen, jotta ei bakteerit tartu osastolla muihin ja kohtelu on suunnilleen sellainen, että et osannut edes synnyttää oikein, vaikka puhelimessa neuvottiin, että ei saa ponnistaa kuin vasta sairaalassa.
Se kohtelu on huonoa osastolla joka tapauksessa. Jos on ollut ongelmia synnytyksessä, minkäänlaista tukea ei tule. Ja se ilkeyden määrä, jos et itseäsi tai petiäsi pysty pitämään siistinä heti.
Toivottavasti nykyään saa ruokaa, jos sitä ei pysty itse hakemaan. Ettei enää huudeta, että tämä ei ole mikään hotelli. Tai välittääkö ne edes, jos joku ei pysty hakemaan ruokaa kun ei jaloillaan pysy. Ihan hirveää siinä tilanteessa kun on huolissaan vauvasta ja oma vointi on vielä tosi huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla on ihan yleisessä tiedossa se, että synnyttämään ei pääse, kuin vasta vaatiessa. Ei riitä, että kertoo supistuksia tulleen x h ajan, vaan silti pitää odottaa kotona niin kauan, kuin suinkin pystyy. Itselläni kolmesta synnytyksestä kahdessa vaadittiin pysymään kotona. Kolmannen synnytyksessä pääsin saliin vasta ponnistusvaiheessa. Sairaalasta olisivat vielä tutkimatta lähettäneet kotiin, mutta vaadin pääsyä synnytyssaliin ja kätilö tajusikin vauvan syntyvän.
Siksi onkin hauska kuunnella juttuja siitä, miten kätilöt ehdottomasti vastustavat kotisynnytyksiä niiden vaarallisuuden takia, että ei ole apua saatavilla, jos jotain sattuu. Miksi kätilön mielestä synnytys autossa huoltoaseman pihalla on parempi vaihtoehto kuin harkittu ja valmisteltu kotisynnytys?
Ha, hyvin sanottu. En ihmettele yhtään että kotisynnytykset ovat lisääntyneet.
Kulttuuri lienee opittua ja ohjattua alentavaan ja alistavaan potilastyöhön jos ongelma tiedostettu vuosikymmenet sitten?
Huono johtajuus ja johtaminen...?
On se kyllä ikävä, kun elämän kenties ainutkertainen tapahtuma ja joutuu ylikävellyksi ja kiusatuksi!
Surullista, jos on tuollaiseksi mennyt. Vietin aikoinaan nkl:lla monta viikkoa putkeen ja minusta pidettiin todella hyvää huolta. Taitavat lääkärit pelastivat lapseni hengen ja hoitajat/kätilöt olivat kaikki hyviä. Tästä onkin jo 25 v aikaa.
Bb Jasmiina vihjasi instastoorissa kertovansa, kun asia on käsitelty Luulen, että saanut loukkaavaa kohtelua tms. Hyvä kun kertoo!!
Vierailija kirjoitti:
Bb Jasmiina vihjasi instastoorissa kertovansa, kun asia on käsitelty Luulen, että saanut loukkaavaa kohtelua tms. Hyvä kun kertoo!!
Tuliko väärään ketjuun?
Itse olen tässä viimeisillään raskaana, ja viime viikolla soitin neuvolaan mahakipujen ja supistusten vuoksi (RV33 että ei pitäisi vielä synnytys olla alkamassa). Neuvolasta ohjattiin soittamaan NKL päivystykseen, jonne ei voinut jättää edes soittopyyntöä ruuhkan takia! Ja ohjeena on että ei tulla paikan päälle ennen kuin saa luvan puhelimesta. Puhelimessa vaan puhelinvastaaja ilmoitti että nyt on ruuhkaa, soita myöhemmin, tuut tuut tuut. Kyllä siinä tuli melko avuton olo, raskaana oleva joka on hädässä ei pääse mihinkään hakemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä viimeisillään raskaana, ja viime viikolla soitin neuvolaan mahakipujen ja supistusten vuoksi (RV33 että ei pitäisi vielä synnytys olla alkamassa). Neuvolasta ohjattiin soittamaan NKL päivystykseen, jonne ei voinut jättää edes soittopyyntöä ruuhkan takia! Ja ohjeena on että ei tulla paikan päälle ennen kuin saa luvan puhelimesta. Puhelimessa vaan puhelinvastaaja ilmoitti että nyt on ruuhkaa, soita myöhemmin, tuut tuut tuut. Kyllä siinä tuli melko avuton olo, raskaana oleva joka on hädässä ei pääse mihinkään hakemaan apua.
Onpa kamalaa! Toivottavasti teillä vauvan kanssa kaikki kunnossa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko väärään ketjuun?
tuskin, kertoi että outuu menemään sinne hoitoinin useiksi päiviksi
eri
Ajakaa vaikka Kuopioon synnyttämään. Voitte varata sieltä hotellihuoneen ja mennä sitten kun siltä tuntuu, ko. sairaalaan. Minä itse tein niin. Sain Salossa huonon kohtelun, laitettiin väkisin synnyttämään, taju meni touhussa, repeydyin valtavasti ja lapsi vietiin heti teholle. Jälkeenpäin selvisi, että pitivät kiirettä vuoron vaihtumisesta johtuen ja pistivät synnyttämään ilman supistuksia (loppuivat siinä hässäkässä). Ajoimme toisesta lapsesta toiselle paikkakunnalle, kun supistukset alkoi. Lapsi syntyi ja hoito oli hyvää. Kannatti. Nyt on lapsiluku täynnä, mutta jos tulisin raskaaksi, ehdottomasti selvittäisin, missä kohdellaan hyvin ja ei muuta kuin sinne ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään että kätilöissä ja lääkäreissä on häiriintyneitä yksilöitä
En yhtää ihmettele vaikka ihan rikollistakin olisi tuolla tapahtunut. Kuulin huhuja tuttavaltani ja näyttää siltä, että saattaisivat olla tottakin. Aika järkyttäviä rikoksia tehty. Ihmisoikeusloukkauksiksi luettavia.
Kerro toki lisää.
Olisko tummempaa nahkaa loukattu? Siinä pitää terästäytyä ja kävellä kuin munankuorilla muuten syntyy juttua.
Naisia kohdellaan sairaaloissa aina alentavasti ja väheksyen. Sama yksityisellä ja muutoinkin lääkäreiden osalta. Tämä juontaa juurensa sairaaloiden hierarkiasta. Lääkärit saa olla tylyjä ja moukkamaisia hoitajille. Mitä korkeampi virka (ylilääkäri), sitä enemmän valtaa öykkäröidä. Niinpä hoitajat kohtelevat potilaita samoin kuin heitä kohdellaan.
Ei ole mitään merkitystä hippokrateen valoilla tai sisar-hento-valkoisilla. Kovapäisimmät ja kiusaavammat jaksaa ja pärjää.
Siksi onkin hauska kuunnella juttuja siitä, miten kätilöt ehdottomasti vastustavat kotisynnytyksiä niiden vaarallisuuden takia, että ei ole apua saatavilla, jos jotain sattuu. Miksi kätilön mielestä synnytys autossa huoltoaseman pihalla on parempi vaihtoehto kuin harkittu ja valmisteltu kotisynnytys?