Eikö Suomen rikkaimmat voisi osallistua talkoisiin jollain tavalla myös verotuksen kautta?
Siis pelkästään joku Antti Herlin nostaa verovapaita osinkoja Koneesta satoja miljoonia vuodessa sijoitusyhtölleen. En tarkoita että pitäisi mitenkään riistoverottaa näitä Suomen rikkaimpia, mutta vaikkapa joku 5 prosentin vero näille nykyisin veroista vapautetuille osingoille. Sen ei luulisi Herlinejä ja muita nyt vielä karkottavan Suomesta pois. Edes määräaikaisena jos ei muuten. Näitä verosta vapautettuja osinkoja eri sijoitisyhtiöt nostavat vuosittain miljardettain. Meillä on nyt puolustusmenoja paljon ja myös Ukrainaa tuetaan paljon. Miksi tämmöinen asia ei voi olla edes keskustelussa?
Ja ihan samaa mieltä olen myös Ay-liikkeen, työnantajärjestöjen ja säätiöiden verovapaiden osinkojen suhteen. Edes määräaikaisesti joku 5 prosentin vero näihin olisi ihan kohtuullinen.
Sitten vielä listaamattomat yritykset on ihan oma kysymyksensä. Siellä on joukossa myös varsin suuria yrityksiä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
No niitä rikkaita on niin vähän enää Suomessa, että enempikään verotus ei enää paljon auttaisi. Ei mitään ongelmaa olisikaan, jos meillä olisi menestyviä vientiyrityksiä niinkuin silloin kun vielä oli rahaa jaettavaksi kaikille. Siksi vähän ongelmissa oleva ruotsikin pärjää, kun niillä on yrityksiä, jotka työllistävät ja maksavat veroja. Ja vain puolet kansasta työskentelee julkisella sektorilla, koska heidänkin palkkansa pitää maksaa sieltä yksityisten yrityksistä.
Jos otat vaikka 10: lta miljonäärilltä miljoonan, niin ei siitä kauhean paljon jää 5 miljoonalle jakaa Joidenkin typerysten mielestä jo eduskunnan palkkioita alentamalla voitaisiin kaikki köyhemmät elättää. Eikä sitäkään voisi ottaa kuin kerran.
Se matikkapää on vähän monelta kulunut.
Mutta rikkaiden poistumista maasta uhitellaan, eihän heitä ole paljon, minun puolestani tervemenoa, jättäkää yritystuet ovenpieleen.
Vierailija kirjoitti:
Et tiennyt että mitä enemmän tienaa, sitä korkeampi on veroprosentti? Kuulehan ystäväni: rikkaat maksavat veroissa niin paljon että sinulta jauhot menisivät suuhun, jos sinulle esitettäisiin samaa veroprosenttia!
Ota permanentti muiden puolesta, joilta hallitus leikkasi.
Lin oppeja. Pyrkii nyt itse EU:hun kun suurin osa kansasta ei usko niitä populistisia jorinoita eikä äänestä häntä.