Onko itsetehdyt vaatteet sitten ratkaisevasti parempia?
Kannattaako aloittaa ompeluharrastus ja mistä sitten hankkii kankaat?
Kommentit (34)
Valmiskaavojen kuositteluun löytyy youtubesta hyviä ohjeita. Itse käyn usein kirjastolla selaamassa käsityölehdet läpi ja lainaan ne, joissa on potentiaalisia. Jäljennän sitten kaavat kotona kaavapaperille ja muokkaan niitä omien mittojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu taidoista ja materiaaleista.
Mikähän tässä aiheessa muuten on niin vaarallista, että samantyylinen ja ihan asiallisena pysynyt ketju eilen poistettiin?
Varmaan siksi kun tätä sun niin-trollipaskaa ei kukaan jaksa. Et edes sinä ite.
Mitä ihmettä? Kirjoitin eiliseen juttuun kommentin, joten ajantuhlaus harmitti. Tähän en pitemmälti sitten kirjoitellutkaan.
Olen kyllä ihmetellyt sitä, että näitä samanaiheisia aloituksia on yhtäkkiä tullut useampia, ikään kuin ap haravoisi kommentteja jollain erikoisella logiikalla, mutta ei kai sellainen sentään ole kiellettyä? Ja jos kyseessä on trollaaminen, aika harmitonta se olisi.
Ostin kirpputorilta 60-luvun singerin uskallan väittää että on parempi kuin nykyiset muovikuoriset. Koneeni on täysmetallinen ja paljon ominaisuuksia.
Kyllä jos osaa ommella ja muokata kaavoja. Saa juuri sellaisen vaatteen juuri siitä materiaalista kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kirpputorilta 60-luvun singerin uskallan väittää että on parempi kuin nykyiset muovikuoriset. Koneeni on täysmetallinen ja paljon ominaisuuksia.
Mä ompelin vuosia 60-luvun hienolla turkoosilla Singerillä. Se toimi ihan hyvin ja lähti toimivana vaihtoon, kun hankin ompelukoneliikkeen kautta melko uuden Berninan. Se oli ollut ammattimaisella ompelijalla, joka vaihtoi uudempaan malliin. Molemmat hyviä koneita, mutta Bernina selvästi parempi, vaikka kuoret muovia ovatkin.
Jos osaa tehdä, niin kyllä. Saa juuri sellaisen vaatteen kuin haluaa ja se istuu täydellisesti. Jos laihtuu tai lihoo, osaa myös muokata vaatetta sopivammaksi.
Itse en osaa. Omat tekeleeni ovat lähinnä säälittäviä.
No, itsellä on kaapissa muutama n. 30 v. sitten itse ommeltu ja suunniteltu mekko täysin ehjinä ja valmiina käyttöön. Ja niitä on käytetty aikanaan todella paljon! Samoin pari-kolme itse virkattua villapaitaa kesäkylmille, samaa ikäluokkaa ja täysin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
On se. Monestakin syystä.
- ainakin tietää, että vaatteet ei ole teetetty lapsityövoimalla halpatyömaassa
Monet kankaat ovat Kiinasta. Jos eivät ole, niin maksavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
On se. Monestakin syystä.
- ainakin tietää, että vaatteet ei ole teetetty lapsityövoimalla halpatyömaassa
- saa parempia materiaaleja, kun voi itse valita ne. Kaupasta ostetut vaatteet hajoaa nykyään saman tien, koska materiaalit on keinokuitua ja huonolaatuisia
- itse tehdyt on kestävämpiä ja ne voi suunnitella ja tehdä tavalla, joka helpottaa esim vaatteen korjaamista
- saa omien mittojen mukaisen istuvan vaatteen
- suunnittelu on hauskaa
Siis kaupasta ostetut vaatteet hajoaa saman tien? Et siis osaa valita kaupasta laadukkaampia vaatteita kunnon materiaaleista, jos kerran osaat valita kangaskaupassakin paremmat materiaalit. Great.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä harrastus. Saa juuri sitä mitä itse haluaa. Vanhoja vaatteita voi myös muokata itse. Kangaskauppasta voi tilata kankaita tai kysyä vaikka Facebookin roskalava ryhmistä onko joillakin luovuttaa kankaita. Voi käyttää vanhoja verhoja, lakanoita ja vaatteita myös.
Siis korjaus, saa sellaisia kuin itse osaa tehdä. Aina ei tule sellainen kuin haluaa, ei varsinkaan alkuun. Kankaat on uutena kalliita, varsinkin jos haluaa laatua, mutta kierrättämällä voi kyllä säästää. Joka tapauksessa ainakin voi olla varma, ettei omaa vaatetta ole ommellut joku alipalkattu orjan asemassa oleva köyhä huonoissa työoloissa, kun itse tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mitä koneita sitten tarvitsee? Ei nyt ihan aluksi mutta pidemmän päälle.
Ompelukoneella pääsee alkuun, saumuri on kiva lisä jos ompelee paljon.
Itse teen paljon enemmän saumurilla vaatteita, kuin ompelukoneella. Päällitikkaukset jää ompelukoneella tehtäviksi. Riippuu tietysti siitäkin, millaisia vaatteita tekee, mulla trikoo ja neuloskankaat on lemppareita. Mitään kalliita koneita minulla ei ole, saumuri on tullut perintönä tädiltä ja sen ensimmäisen satasen muoviompelukoneen hajottua ostin ompelukoneliikkeestä huollettuna -70-luvun Husqvarna Combina kakkosen, eli sellaisen rautarunkoisen koneen, jolla voi ommella suoraa tikkiä ja siksakkia.
Vierailija kirjoitti: Mitä koneita sitten tarvitsee? Ei nyt ihan aluksi mutta pidemmän päälle.
Minulla on hyvä ompelukone ja saumuri.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa (ja osaamiseen sisältyy materiaalien valinta), itse ompelemalla saa korkealaatuisia ja omille mitoille ja vartalotyypille kaavoitettuja mittatilausvaatteita. Mutta pitää osata. Ja opetteluun voi mennä aikaa. Myös siihen itse tekemiseen menee aikaa.
Opetella voi kaavalehtien ohjeilla (aloita niistä, mitä on merkitty helpoiksi ja etene vähitellen kohti vaikeampia) ja youtube-ohjeillakin. Suosittelen silti jonkun ihan järjestelmällisen kurssin käymistä jossain välissä, myös siksi, että se todennäköisesti opastaa myös materiaalien valinnassa ja eri materiaalien erityisvaatimuksissa. Kursseja on kansalaisopistoissa, martoilla, ja käsityöoppilaitoksissa. Niiden tasot, kohderyhmät ja hinnat ovat hyvinkin erilaisia.
Satasen koneella pääsee hyvään alkuun. Niin pääsee myös mummolan varastosta löytyneellä vanhalla koneella. Näillä jälkimmäisillä minä aikanaan opettelin, kunnes lopulta ne hajosivat ja ostin sellaisen tonnin konee
Vanhassa poljettavassa on suoraommel todella hyvä verrattuna uusiin koneisiin.
Ainakin täällä kaupungissa kirjastolle voi mennä käyttämään saumuria, jos tarvitsee sellaista. Ei kannata heti omaksi ostaa, ovat kalliita. Ehkä sitten, jos tulee intohimo ompeluun ja haluaa panostaa välineisiin. Joku halvahko ompelukone varmaan riittää alkuun. Niissäkin on usein se joustintikki valittavana, jos ompelee trikoota.