**LOKAMAATUSKAT ' 05 MA-SU**
Heippodei!
Tulinpa kokeeksi alottamaan pinon, jos siihen joku innostuis vaikka kirjottelemaan! :)
Meillä on nyt palattu suht normaaliin arkirytmiin kaikenmaailman flunssien ja muiden jälkeen. Aion tosin tehdä muutaman extra-duunipäivän tällä ja ens viikolla (ainakin), mutta yritän viettää myös tätä vapaa-aikaa näin laadukkaasti esim. täällä pinossa! Tulkaahan muutkin linjoille! :)
Eilen sattui tosi hauska tapaus illalla, kun pikkuneiti kolautti isosiskoa puupalikalla huuleen. Siis eihän siinä tietenkään mitään hauskaa ollu, että siskoa sattui ja tuli itku, mutta sen jälkeen: pätkä meni halaamaan siskoa alahuuli vapisten heti, kun mä sanoin, että pitää pyytää anteeksi kun siskolle tuli pipi! Sitten tytöt olikin taas ihan hyvää pataa keskenään. Kyllä sitä tulosta syntyy kun vaan pitää lapset tiukasti kurissa ja nuhteessa, sano. ;)
No juu, toi anteekspyytäminen on sitten semmonen juttu, että se kannattaa opettaa pienestä pitäen. Siinä on meinaan vaikeuksia noilla isommillakin joskus, vaikka kuinka ollaan opetettu. Ja onhan se itsellekin välillä vaikeaa.. :/
Että tämmöset aiheet tänään. Nyt ruuanlaittoon ja valmistautumaan iltaduuniin. Moooi!
Pähkis :)
Ps. Truidesta olen pikkusen huolissani, että mitä kummaa se täti häärää kun ei oo näkyny herran aikoihin täällä päin? Ja muutama muukin vois piipahtaa.. Eeen tahdo millään lailla painostaa ketään, mutta KAIKKI ÄKKIÄ TÄNNE!! ;)
Kommentit (25)
Tää yks täti on tyystin pudonnut pinosta(*tukistaa itseään, auts*).
Ekaks alkuun; huisin hauskaa loppuvuotta 2007 kaikille mammoille ja taaperoille!
Vuosi vaihtui pienen vatsatautiepidemian merkeissä; Milo aloitti sen oksentamalla kolme kertaa ja tietysti yöllä, kuinkas muuten! Itse sain sen muutaman päivän viiveellä, heti kun oli vapaata töistä..En tosin ykännyt kuin kerran, mutta olin tosi huonovointinen viikon verran, jatkuva kuvotus päällä ja huimasikin aikas kaameesti, sitten isäntä sai taudin " ripsana" , joten meillä ei pahemmin uutta vuotta vietelty:O(.
Milo ei puhu edelleenkään muuta kuin " miloniaa" ja sanavarastosta löytyy tasan yksi sana ja se on se " amppu" (=lamppu), ja sitten tietty namnam, kun saapi hyvää ruokaa. Potta on esillä, vaan ei käytössä.
Autot on nyt aivan POP! Murisee ja surisee ja kuskaa autoja joka paikkaan..
Olikos muiden pipanoilla jotain unirättiä tai tärkeetä pehmoa tai muuta vastaavaa käytössä? Meillähän on ollut unirättinä mun vanha paituli(tai ei oikeestaan vanha, mutta semmoinen jota pidin ihan vauva-aikoina aikas paljon, ja mies opetti Milon nukahtamaan sen avulla, jos olin esim.kaupassa uni-ajan yllättäessä) ja siitä on nyt tullut niin tärkeä, että välillä naurattaa..Heti kun vähän tulee lohduton tai väsy olo, Milo hakee sen sängystä ja raahaa mukanaan ja lauantaina suuttui ihan hirveästi, kun ei saanut tuoda sitä saunaan!!! En voi ees pestä sitä, kun tuntuu että on niin yllättävissä paikoissa saatava se käsiinsä, hmh.
Kävely ja juoksu sujuu aikas mallikkaasti, ja kuperkeikkaa heittää toisinaan isompien mukana!
Itselle ei kummempaa, töissä oon ollut ihan mukavasti ja sain tälle vuodellekin tehtyä työsopparin 16 tunnin viikosta! Oon ihan innoissani, kun tiedän, että ainakaan tänä vuonna ei tartte päivähoitoon poitsua laittaa.
Oon käynyt pinoa lukemassa useinkin, mutta tosiaan on kato käynyt; Eekkis ja Marikin vissiin työkiireissään jättivät tarinoinnin...Olisi kiva koittaa, josko taas kevättä kohti mennessä porukat piristyis kirjoittamaan( tarkoittaa myös itseään, heh), kun nyt taas alkaa olemaan ne ajat käsillä, kun lapset oikeesti keksii uusia kujeita ja hassuja juttuja..
Aattelin ottaa vähän ennekkoon laskiaistunnelmaa ja leipoa tänään laskiaispullia, nam!
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin ja vetoan kaikkiin kynnelle kykeneviin lokamaatuskoihin 2005, notta " Tulkaahan kertomaan kuulumisianne" !
Truuttis ja Milo
Truide on palannut keskuuteemme! Hauska tappa vanha tuttu! :)
Hennalle tsemppiä viime metreille! Aijai kun muistan vielä ne kolotukset.. eikä mulla ollu edes taaperoa kanneltavana, huh.
Ja vielä Hennalle: Meidän esikoinen lähti aikoinaan kävelemään 1v2kk, eikä siitä muistaakseni kukaan huolestunut, paitsi minä tietenkin. Se ei edes puhunut silloin, sanoja alkoi tulla kunnolla vasta lähempänä 2v synttäreitä. Mutta oon myös kuullut sen, että motorinen kehitys saattaa viivästyä jos sana on hyvin hallussa. Olikos sulla nyt siis kakkonen tulossa?
No nyt toi käppänä repii TAAS noita kukkia! Grrr! Tähän ei voi sanoa muuta kuin meidän keskarin oman kirosanan: VOI RÄHMÄNKÄKI!
Gotta go! Palaillaan...
Pähkinähiiri: on pikkukakkonen nyt tulossa, mä tänään äitiysneuvolan tätiltäkin kyselin että onko meitin esikoinen ihan normaali kun se ei kävele :) Se meinas että jos on kielellisesti lahjakas nii se kävely saattaa tosiaan tulla sitten hieman jäljestä.. lapset on niin erilaisia; kaverilla on samanikäinen muksu joka kävelee, juoksee ym mutta sanoja ei tule äitiä enempää.
Jospa se joskus oppisi kävelynkin! *toivoo* :)
Kyllähän meidän taapero liikkuu, kiipeää ja tuntuis valmiudet kävelyyn olevan mutta rohkeus ei taida riittää. Kun seisookin ilman tukea niin välistä se itsekin säikähtää että ' hui, en pidä kiinni mistään, äkkiä istumaan' :)
Unileluista: Jennalla on käytössä sama uninalle joka oli vauvanakin, tosin nykyään nukkumaan laitettaessa se lentää samantien lattialle. Silti sen pitää olla pinniksessä valmiina tai ei tule mitään.. ainakin tietää mitä tahtoo ;)
Mutta nyt on taas koira hätää kärsimässä taaperon leikeiltä, jotenka mentävä!
-Henna
Ensiksi Henna: Meillä tulee ens viikolla 1v4kk eikä kävellä tääläkään vielä. Osaa myös rimpuilla ja kiipeillä hyvin uhkarohkeasti, mutta ei uskalla ottaa askelta yksin;) En oo huolestunu asiasta, ennemmin ois kiva tosiaan ku ei tarvis kantaa joka paikkaan. 1v6kk jos ei vieläkään kävele niin sitte saa varmaan miettiä onko jotain pielessä. Mutta meilläkin ku tosiaan kävelee periaatteessa ite jos pidän pikkasen puserosta kiinni, niin täytyy olla vaan uskaltautumisesta kiinni.. ja meillä sanavarasto on jo n.20 sanaa, että aika hyvin kans..toiset ponjaa toiset asiat äkempää ku toiset..ja toisaalta tää kauhea vertailu ärsyttää tyyliin " meillä alotti jo 10kk ikäisenä käveleen eikös se teilläki jo pitäis?" ..aaargghh..
Hampaidenpesusta tuli meillä tosi mukavaa kun otettiin eka poskihampaitten puhjettua hammastahna mukaan.. kikattaen pestään nykyään..:Dhihhii
unirättejä tai muuta ei oo meillä..mutta tutteja on yleessä sänky puolillaan ja poika nukkuu yleensä yks tutti suussa ja molemmissa käsissä tutit;)
Pottailua ei aktiivisesti..vähän pelottava kapistus vielä ja laiska äiti.. ja syöminen on vielä paussilla, pitäs koittaa uudestaan piahkoin.
Ja työt alottaa tämä mamma kans vihdoinkin ens viikolla! tosi kivasti on ku n.5tuntia päivässä ja 12-17 työaika:) ehtii poitsun kans olla aamulla ja illalla.. piristää varmasti meidän molempien mieltä!
Nyt äkkiä sohvalle ennen ku tuo mini-tirsaaja herää..
Moiks
Unohdin vastata unirättikyselyyn eilen.. Meillä ei ole mitään erityistä lempparia, tyttö pusuttaa tasapuolisesti puput, nallet ja nuket. Ja niitähän meillä riittää.. huoh.
Hellillähän on tosiaan kiva työaika. Mä oon ollu iltaduuneihin muuten ihan tyytyväinen, mutta joskus tuntuu, ettei koululaista ja eskarilaista ehdi näkemään ollenkaan. :( Yritänkin mielellään pitää duunit siinä kahdessa illassa per viikko, mut tälläkin viikolla oon kolme iltaa kun pyysivät. Ja siis syksyllä alotan duunit kunnolla, tosin oon miettinyt jos tekis alkuun lyhennettyä viikkoa (4pv töitä ja 1pv vapaa) kun keskarikin alottaa koulun ja pikkuneiti päivähoidon.. Kauheeta miettimistä, ei oo äidin osa helppo ei.
Nyt lumitilanteen innoittamana pieni G: Onko teidän taaperoilla tavallinen vai vauvapulkka? En oo ostanu vielä pätkälle omaa pulkkaa sattuneesta syystä, ja nyt mietinkin, että tarviikohan se semmosta " selkänojallista" mallia ollenkaan.. Kokemuksia?
Jassoo, äitiä tarvitaan nyt tähdellisempään puuhaan, joten iloista talvipäivää kaikille, jopa tänne etelään!
pulkka galluppiin: Meillä on vauvapulkka käytössä..ei ollenkaan tavallista vielä omisteta. Aattelin jättää ens vuoteen sen hankinnan. Tosi hyvä ompi mun mielestä tuo vauva malli..pysyy napero kyydissä vähä " rajummassakin" mutkassa;) Varmasti hyvin toimii jo tavis mallikin, mutta tuo on kyllä tosi tukeva ja sinne ku laitetaan niin sielä pysyy..
Mitäs muuta.. piti nyt tikusta lähtä vääntään ku ens viikolla voip olla että hiljenee tää meikäläisen surffailu. Työt haittaa harrastuksia;)
Ens perjantaina tosiaan pyhkästään sinne kanarialle ja sinne pitäs vielä hommailla kaikenlaista eväspuolta, vaippaa jnejne.. Apteekin kävin jo tyhjentään;) Onneksi mahtuu meijän pikku tirppanalle kaikki viimekesäset sortsit ja paidat, ei tarvi nyt ennen kesää niitä hommata. Saas vaan nähä tullaanko tuolta " loma" reissulta kotiin levähtään hermot riekaleina...? meitä lähtee kaks pariskuntaa ja tää meijän 1v4kk ja kamujen poika 1v5kk.. Hirvittää matkat jo etukäteen, vielä ku lento lähtee semmoseen aikaan että tuskin nukkuvat juurikaan koko välillä!! Hirviästi vaan evästä ja tekemistä mukaan.. huhhuh..parempi olla ajattelematta liikoja.
Jeps, taas sohvalle oikaseen sekunniksi..
Yöt ihan kamalia, jos saan 2.5h nukkua putkeen niin hyvä. Olo on kuin krapulaisella.
PULKKA kokeiltiin itse asiassa tänään ekaa kertaa ja meillä on vauvapulkka. Hieman teki kireää tuo vyö siinä kun alla oli vielä talja ja paksut ulkovaatteet. Mutta toimi. Ens talvena täytyy kuitenkin ostaa jo iso pulkka. Että kait tuo menee tän talven, eipä me paljoa saada ulkona edes vielä olla.
UNIRÄTTI meillä käytössä uniriepu (plyyssinen kanirätti), ja uninalle.
Joo ei kai mulla aivot toimi tän enempää kun ajatus seisoo paikallaan.
Mukavia talvipäiviä kaikille!
P.S niin ja Hellille mukavaa matkaa Kanarialle. Me olimme siellä marraskuussa ja oli tosi kiva reissu. Ystäväperhe mukana jolla poika puoli vuotta vanhempi meidän nassikkaa.
Meitillä ollut kauhia viikon alku:O(. Tiistaina kun olin saanut sen pullataikinan nousemaan, niin Milo alkoi hamuamaan paloautoa hankalasta paikasta lattialta, ja minä sitten sitä nostamaan..AUTS!! Selässä tapahtui jotain, ja huuto pääsi..Ihan hissunkissun hivuttamalla pääsin ylös lattialta ja n.puoli tuntia vei, että pääsin sohvalle olkkariin keittiöstä..Soitin siinä sitten neljän mailla ukkokullalle, jotta jos tulis pikaseen kotiin ja viemään mua Malmille päivystykseen, kun niin pahana oli selkä..Tunnin päästä vasta oli hää kotona, ja sitten haaveilin, että jos kävisin ekaks veskissä ennen lekuria..No, mies yritti auttaa mua sohvalta ylös, ja voi viddi kun sattui niin, että itku pääsi ja aikas kovaa...Eipä voitu tehä muuta, kun meikä takas sohvalle ja kiireetöntä ambulanssia soittamaan, kun selvis, etten omin voimin enkä avittamallakaan pääse lekuriin asti..Tunnin päästä tulivat pelastajat ja taas kovasti aseteltiin, että saivat mut semmoseen tuolipaariin..Sattui koko ajan ihan hirveesti, mutta jalat kuitenkin toimivat ja niissä oli tuntoa.Malmilla sitten ootin puolisen tuntia, ja sitten 2 piikkiä persuuksiin siinä käytävällä, kun ei mua pystynyt siirtämään ees huoneeseen niiltä kivuilta, eikä pyörätuolia ollut vapaana..Tunti kului, eikä piikeistä mitään helpotusta, joten sitten Panacod-pore suuhun..Eikä sekään auttanut:O(. Lopulta löyty pyörätuoli, jolla pääsin lekurin huoneeseen saakka, mutta eipä se voinut pahemmin tutkia, kun istua nökötin tuolissa..No, ei muuta kuin päivystyspakkaukset lääkkeitä mukaan, kyynärsauvat avuksi ja kotiin..Tänään pääsin sitten lekuriin, kun kipu helittänyt jonkin verran tai sitten oon sen verran pillerihumalassa, ettei niin tunnu ja lekurihan olikin sitten semmoinen pizzanpaistajan näköinen hoono-soomi-ukkeli:O(.En tullut hullua hurskaammaksi, että mikä se vika siellä selässä on; Ens keskiviikkoon asti sairista ja pillerireseptiä jos jonkinlaista mukaan.. Kyllä ketuttaa, ettei mitään tokkua saa, jotta missä vika?? Voisivat kai kuvauttaa selkäni tai jotain, mutta kun vaan pilleriä tarjoovat ja vaikea selostaa asiaansa ulkomaalaiselle, joka tohottaa omiaan eikä ees oikeen kuuntele:O((. Eniten harmittaa kyllä se, että joudun olemaan töistä nyt 3 vuoroani poissa, ja meillä kun on muutsekin huonosto porukkaa tällä hetkellä..Tunnen olevani ihan luuseri, vaikka tiedän, etten tällä selällä kykene hommiani vielä hoitamaan.
No, tossahan tuli kuin synnytyskertomus kirjoitettua, mutta pahus vaan, kun siinä ei ollut yhtä ihanaa palkintoa lopussa, heh!
Meillä ei vauvapulkkaa, mutta ehkä se ois vielä tänä talvena ollut ihan jees, kun nyt tavallisessa pulkassa istuen, joutuu tosi varovasti vetämään Miloa, kun meinaa het kaatua selälleen pienessäkin mäessä.
Tosin meidän ulkoilutkin ovat olleet niin minamaaliset, ettei ois pahemmin vauvapulkkakaan siinä kulunut.
Meinasittekos ostaa ale-myynneistä talvipukua jo ens talveksi? Mä kyllä suunnittelin, jos 92 cm:sta, mutta näinpä vaan on ainaski vielä jäänyt ostamatta, ja kohta kait on jo myöhästäkin. Jos nää talvet jatkuu näin kummallisina, niin kaitpa se ois järkevintä joku kosteussuojattu puku ostaa, mutta en tosiaankaan aio maksella niistä satasta, höh.
Nyt taidan heittäytyä varovasti pitkälleni ja ottaa pienet tirsat, ennekuin koululaiset kotiutuu..
Iloista päivää, tulkaahan kertomaan taas tarinoita!
Trutti ja Milo
Ensi alkuun Truutalle tsemppia selan kanssa. Toivottavasti on paranemaan pain!
ROMI: minkas merkkinen se teidan uniratti on? Meilla nimittain myos kellertava pupuratti, jota ilman ei lahdeta minnekaan. Tytto sai sen syntymalahjaksi ja siita lahtien ovat ollet erottamattomat. Tai no, kylla tarhaan mennaan ilman, mutta youni ei muuten tule.
Taalla vihdoin pari yota menny taas vahan helpommin. Tassa valissahan sairastettiin rotavirusmahatautikin. Tarhasta sekin saatiin, mistas muualta. Tosi hienosti tytto kylla ton sairastelun hoiti. Niin raukka se vaan oli, eika ymmartany yhtaan miks on niin huono olo. 5 paivaa kesti. Kiitos kaikille voimien toivottajille! Toivotukset ja sympatiat oli tarpeen.
On joskus niin helpottavaa tulla tanne tilittamaan tuntemuksista ja voimien loppumisesta. Siita saa kummasti energiaa, kun johonkin sen vuotaa. Ei tarvitse mieskullan aina olla se kuuntelija :)
Ja vaikka aiemmin sanoin, etta pelkkaa kamaluutta taa meidan arki on niin nyt parina paivana ollu aivan ihanaa ja tytto itse herttaisuus. Tallaista tunteiden vuoristorataa taa nayttaa olevan...
Hyvaa torstaita kaikille ja toivoa taynnahan se on!
BT
Eli meillä alkaneet yöt mennä tosi kivasti. Nukkumaan käypi poitsu tuossa 20-20.30 aikaan ja aamulla heräileevät sitten yhteis tuumin 8-9 aikaan.
Isompikin poika siis käy nukkumaan jo 21 aikaan illalla ja jää vähän sitten tuota omaa aikaakin :)
Päikkäreitä meillä nukkuu myös molemmat. Pari tuntia isompi ja tää pienempi sen 2-3,5 tuntia. Ja äiti siis nukkuu kanssa, kun samaan aikaan nuo pojat suunnilleen nukkumaan käy :)
Mutta nyt sit alkanu nää ihanat loppuraskauden vaivat itsellä ja yöuni vähän katkonaista. Rennietä ja vessaa sillee sopivasti vuoronperään :/
Mutta onneks tosiaan saa nukkua ne päikkärit itsekkin!!!
Viikkoja nyt siis kasassa jo 34+ , eli vajaata 6vk olis sinne lasketulle ajalle. Vähän alkanu jo " jännittää" kun aika tuoreessa muistissa tuo viimekertainen on.
Meillä siis on kävelty jo hurjan pitkään, kohta puolivuotta... mutta puhetta ei tule, ei sanaakaan!
mämmäm tulee kun tartteis ruokaa ja mammama kun mieli tekis maitoo... mu siihen ne sitten jääkin. Eikä tuo poika edes tunnu yrittävän mitään sanoja tavoitella... ainoostaan nyt ruvennut osotamaan IHAN KAIKKEA ja sanomaan ö,ööö!!!
Isoveikka on tosi kärsivällinen ollut kun tuossa yhtenä päivänä seurasin heidän leikkejään. Tää pienempi se sotkee kokoajan isomman leikkejä ja muutenkin on vähän kiusankappaleena siellä, mutta tosi hyvin tuo isompi malttaa olla suuremmin suuttumatta. Saattaa toki tiuskassa ja välillä työntää vähän etemmäs... mutta kas,kas... huomasin, että tää pienempi se osaa puolensa pitää ja hyvin. Meinaa ruvennu läpsimään isoveikkaa suutuspäissään ja muutenkin on aikas tempperamenttinen kaveri!!! Eli enemmin saa nykysi pienempää meillä komentaa... Kun vaan menis jokukerta sillee kunnolla perille se komennus!!! Tuntuu välillä tosiaan, että menee ihan kuuroille korville kaikki käskyt ja määräykset :(
Mutta siis ymmärtää kyllä tosi paljon puhetta, vaikka ei sanoja tulekkaan. Hakee leluja käskystä ja ulos menosta kun aletaan puhua, vetää jo toppakenkää jalkaan ym.
Meillä oli 1v3kk neuvolakin tässä pari pv sitten. Mitat oli 11.250g ja 81,5cm. Saatiin sellaisia noin mittoja, kun ei ollut kamalan yhteistyöhaluinen tuo poika.
Mutta siis tällästä tänne meilleppäin. Päivät menee kamalan nopeesti ja olen kyllä kotona hyvin viihtynyt! Oma olo alkaa olla vaan vähän kömpelö ja ihan kaikkeen ei pysty vaikka miten mieli tekisi... mutta tuo esikoinen niin ihanasti oppinut (mm. pukemaan ja riisumaan ulkovaatteet ja tekemään pesut ym.) kaikkea, että helpottanut aika lailla. Päivät menee suht samaa rataa, mahdollisimman paljon koitetaan ulkoilla ja purkaa siellä sitä ylimäärästä virtaa. Sitten ne kotihommat ja muut niin se on aina jo päivä illassa...
Nyt nukkumaan!!! Hui kamala että onki kello paljon!!!
Meni taas valvomiseksi, kun tuota miestä kotiin töistä odottelin...
t. K@tju
Pikaista paranemista Truutalle. Ihan kauheelta kuulosti ja kummallista tosiaan, ettei mitään sen kummemmin tutkittu, tabuja vaan naamariin. Mikäs on vointi tänään?
Romille voimia väsymykseen!
Kiva kuulla, että BT jakselee jo paremmin. Niinhän se on, että joskus tää arki tuntuu NIIN raskaalta, ja sitten seuraavana päivänä on taas ihan toisin. Vuoristorataa, aivan. :)
Meillä ollaan TAAS flunssassa. Nyt keskari kuumeessa ja isäntääkin heikottaa. Koputanpa tässä samalla puuta, sillä mä olen itse ollu suht terveenä koko ajan ja hoidellut tätä tautista porukkaa.. Ärsyttää vaan kun ei pääse mihinkään lähtemään ja joutuu kökkimään täällä mökissä. Onneks oon sentään päässy välillä töihin, muuten oisin varmaan jo itekin hoidon tarpeessa..
Jaahas, päivän ekat pyykit odottaa ripustamista, joten meikä painuu hommiin. Vaikka eihän ne pyykit sieltä mihinkään karkaa.. :/
Päivänjatkoja!
Ihan kiva sää ulkona, kun ei niin kamalaa pakkasta, mutta tuulihan tuolla vinkuu vinhasti..
Meillä kans flunssaa pukkaa; Kolmonen on nenästään kuin Petteri Punakuono ja aivan totaalisen tukossa, mutta lähti kuiteskin kouluun, kun sillä ois tukitunti matikasta tänään, ja sitä ei oo oikein varaa jättää väliin..Äitinsä tytär, näin matikan kohdalla vallankii, heh! En siis osaa neuvoa viidesluokkalaista matikanläksyissä, niin on kuulkaas aikas noloa... Lupasin kuiteskin hakea sen jo puolilta päivin kotiin, ja pyysin opelta vapautusta kässäntunneista.
Selkä tulee mukana, ja ihan hyvin pystyn liikkumaan, mutta siellä se kipu vaanii ja välillä vihlasee muistuttaakseen olemassaolostaan.. Ja se lekurikin oli silleen kumma tapaus, että kehotti mua ottamaan 4 Panacodia päivässä, vaikka ovatkin ihan kolmiolääkkeitä ja kuiteskin mun pitäs pystyä huolehtimaan tosta sintistä ja ajella autollakin!!! Etten ihan niillä ohjeilla kuitenkaan vaivojani hoitele. Onneksi viikonloppu tulossa, ja mies kotona+ ja vapautus autolla ajosta, kun ei eskaria eikä koulua.
Hampaidenpesusta piti kysymäni sen verran, että mitä siitä hammastahnan käytöstä on kullekin sanottu? Mulle nimittäin hampilekuri sanoi, ettei missään nimessä saa käyttää hammastahnaa lapselle ennenkuin osaa sylkeä veden pois suusta! Me ollaan siis tähän saakka pesty vain vedellä Milon hampit.
Kiva kuulla, että BT on nyt positiivisemmalla mielellä, kuin aiemmin pinoa lukiessani.. Tätähän tää elämä on, että varsinkin väsyneenä sitä näkee kaiken niin kovin surkeena, mutta onneksi on päiviä, jolloin taas saa näitä ahaa-elämyksiä, että kyllä elämä on sittenkin ihanaa! Ja jossain vaiheessa kun oli pientä asiaa siitä, että jos jää esikoinen ainoaksi, niin voin lohduttaa, että varmaankin lähes jokainen on jossain vaiheessa tuntenut samoin:O). Meillä oli esikon kanssa aikanaan eka vuosi tosi hankala, ja kun hänen 2-vuotispäiviään vietettiin elokuussa, niin olin hyvin varma, ettei meille tule toista lasta tai ainakaan pitkiin, pitkiin aikoihin...No joo, jo syyskuussa iskikin sitten vauvakuume ja se oli menoa sitten..Niin se mieli voi muuttua tosi nopeasti, ja hyvä niin.
Kuinkas Romilla jaksellaan? Onko poju hyvin toipunut leikkauksesta? Milloinkas sinä olitkaan lähdössä " oikeesti" töihin?
Jänskät paikat K@tjulla, kun enää niin vähän aikaa uuden vaavin syntymään! Ja sitten tuntuukin, että nykyinen " lokavaavi" on kasvanut yhdessä yössä ihan hirveen isoksi, kun vastasyntynyt on semmoinen riepuska veljiinsä verrattuna..Kuinka niillä voikin olla niin pikkuinen peppu, ja se koko olemus niin liikuttavan " löysä" , kun alkaa peppupesulle vastasyntyneen kanssa..*huokailee*!
Huhuu Harju, kuinkas pitkällä teitin odotus olikaan? Ja olikohan muita raskautuneita joukossamme, salat julki ny!!!
Tää täti taas lähtee lempipuuhaansa; pötköttämään!
Pinoutukaahan ahkerasti, ja pysykää terveinä...
Hauskaa viikonlopun alkua kaikille tasapuolisesti!
Truutta
sitten raskausajan... Meillä Sanni-tyttö tuli juuri 1,3 v. ja on kävellyt nyt kolme kuukautta. Tuoleille ja sohville kiipeillään ja vauhti on kova!
Sanoja ei tule oikein mitään, mistä ottais tolkkua.
Pottailtu ollan nelikuisesta melko hyvällä menestyksellä, eli mikäli äiti jaksaa olla aktiivinen, niin kaikki kakit ja useimmat pissatkin tulee pottaan.
Viime kesänä tämä helpotti kummasti mökkeilyä, kun sinne ei tule vettä ja olis pitäny aina lämmittää pyllynpesuvedet.
Hampaiden pesu sujuu kiitettävästi. Aluksi annan " pestä itse" pilalle pureskellulla harjallaan ja lopuksi pesen vielä oikealla harjalla. Hyvin antaa pestä, kun on ensin pessyt itse.
Yöt menee kohtuullisen hyvin. Nyt on ollut jotain ihme itkeskelyä puoliunissaan ja välillä aina tarkistaa, että varmasti äiti ja isi nukkuu vieressä (pinnasänky on meidän sängyn vieressä). Hampaitakaan en usko tulevaksi, kun suussa on jo 16 hammasta! Eli loput poskihampaat enää puuttuu! Oliskos se nyt sitä ns. itsenäistymiseen liittyvää turvan hakemista..?
Äitiä haluaa kovasti auttaa kotiaskareissa. Ollaankin jo tiskattu yhdessä ja Sanni laittaa pyykit koneeseen sitä mukaa kun äiti niitä ojentaa.
Kaikenkaikkiaan olen ollut hyvin iloinen ja onnellinen pienestä Päivänsäteestämme, joka ainakin vielä on minun ainoani.
minäkin kerron kuulumisia vaikka en aiemmin olekkaan pinoutunut...
mutta tyttö lokakuus syntynyt, eli nyt ollaan vuosi ja kolme kuukautta. Tyttö on kolmevuotiaan isosiskonsa kanssa aika mahdoton pariskunta! äitillä meinaa hermot mennä kun yhdessä tekevät kaikenlaista kiusaa äitin iloksi. Tyttö lähti kävelemään n.vuoden ikäisenä ja nyt kiipiää joka paikkaan ja ei pelkää mitään! muutama muksahduskin on sattunut kun ei äiti ehdi aina pelastamaan.
sanoja meillä ei juuri tule, äitiä, isiä ja heippaa lukuunottamatta. kirjoja on alkanut viime aikoina kattelemaan (aiemmin ei ole malttanut) ja nyt ollaan kovasti piirrelty paperiin ja pöytiin. Nukeista ja oikeista vauvoista tykkää aivan valtavasti! Joulupukki toi ihan oman vauvanuken kun isosisko ei antanut omillaan leikkiä. Ja nukke on rakas.
Tuttipullo on vielä käytössä mutta juo jo jonkin verran myös kupista. tutti alkaa käymään tarpeettomaksi, syö sitä kerran pari päivässä ja nukkumaan alkaessa silloin tällöin. isosiskokin luopui aika aikaisin tutista mutta pullo oli pidempään.
pottailua ei olla vielä kauheasti koitettu, isosiskolla jäi vaipat vasta muutama kuukausi sitten pois joten odotan ensikesää jos sitten sais pienemmältäkin vaipat pois.
pulkka meillä on isosiskon kanssa yhteinen ja se on se tavallinen malli. varoen kun vetää niin pysyy pienempikin yksikseen kyydissä.
hiukset alkaa olemaan olkapäille asti meijän neitillä ja äitin tekisi mieli välillä leikata niitä kun repii pinnit ja ponnarit pois päästä vähän väliä.
vaatekoko meillä on 86/92cm vaikka aika kirppu tuo neiti on. 80cm vielä menee mutta uusia jos ostan niin on jo isompia.
Mukavaa ja turvallista talven jatkoa kaikille!
ps. niin hampaita meijän tytöllä on vasta 4kpl....
Täällä edelleen herätään 2h välein joten väsymys painaa entistä enemmän ja ukkoon menee hermot kun tuntuu ettei tajua että mua väsyttää. Hokee vaan että en mä lomalla ole kun käyn töissä...arghh..haistakoon...
No niin se siitä.
Meillä unirätti on Teddykompanietin sellainen keltainen rätti jossa keskellä pupun pää ja korvat ja tassut. Poju sai sen myös lahjaksi ihan babynä ja se on sängyssä.
Pojan toipuminen menee ihan hyvin, tosin vielä ei sydämessä ollut kaikki hyvin kun tiistaina kävimme kontrollissa. Muutamia juttuja seurataan. Oikeasti olen menossa töihin 1.9...Truidelle kun kyseli.
Truutta, tsemppiä selän kanssa. Tiedän tasan mitä selkäkipu on kun on ollut pahin mahdollinen iskias.
Sitten muutamia kysymyksiä:
- jokos kaikilla juodaan jo tavallista maitoa? Musta tuntuu että nyt vasta alkaa meidän pojulla maitotuotteet sopia, kokeilin Kidius jugurtteja eikä öisin ole ollut vatsa kipeänä, aiemmin kokeilin niin öisin sitten oli massuvaivoja. Täytyy ruveta maitoakin kokeilemaan.
- milloin voi lapselle tarjota esim grillattua nakkia? Lähinnä kyselen kun pääsiäiseksi mennään mökille ja yleensä kodassa grillataan makkaraa, että saako milloin lapselle antaa makkaraa (nakki)?
- ja äideille hömppäkysymys: mitä sarjoja seuraatte tv' stä? Itse katson Greyn anatomia, House ja Salkkareita.
Taitaa olla taas tämä vuosi vauvavuosi! Juuri eilen kuulin kaksi vauvauutista ja toissapäivänä yhden. Tuttavapiirissä nyt jo 10 pariskuntaa jolle tulee vauva tänä vuonna.
Meidän kaveri löysi eilen mullan, onneksi vasta nyt, muttei olisi tarvinnut lainkaan löytää. Ja banaanin se laittoi Plaston jäteautoonsa piiloon. Ajattelinkin ettei se normaalisti syö kaikkea ja oikeassa olin että jonnekin oli jemmannut.
Jeps mutta nyt suihkuun. Tervetuloa uudet maatuskat pinoon ja tsemiä flunssapotilaille!
Tulinpa kurkkaamaan tännekkin pinoon taas kun oli kasvanut :) Joihinkin galluppeihin vastatakseni..
MAITO: meillä on juotu tavallista maitoa vuoden iästä asti, välipaloina tyttö syö monesti maustettuja viiliksiä (banaani on suosikki) ja hyvin masu kesti alusta asti vaikka tietty varovasti totuteltiinkin. Ja maito menee nimenomaan kylmänä, ei lämmitettynä, mikä oli mulle yllätys! Ennen piti aina kaiken olla lämmintä.
NAKIT: on meillä syöty nakkeja, ei mulla käynyt mielessäkään ettei niitä saisi antaa :o nakkikastiketta ja muusia siis olen tehnyt pari kertaa ja tyty syö hyvällä ruokahalulla.. valaiskaapa minuakin, jos ei saisi moisia antaa!
ÄITEEN TV-KATSELU: mä seurailen Housea, Pakoa ja KAIKKIA mahdollisia csi-sarjoja miamista las vegasiin- oon ihan koukussa niihin ;) uusinnat tulee vaan tosi myöhään ja tämä mammahan valvoo...
Tyttö keksi vihdoin ja viimein miten nokkamukista juodaan omin avuin. Meillä on siis käytössä sellainen josta ei tule kuin itse imemällä eli sillä ei voi sotkea. Nyt olen antanut juoda vettä siitä pitkin päivää kun ymmärtää itse kallistaa mukia että saa juotavaa. Nytkin nojaa tyynyyn ja kiskoo vettä kaksin käsin :)
Minä olin myös yksi raskautuneista lokakuisista, mulla on LA:han enään 1,5viikkoa ja hieman jännittää! Vaikka tuon esikoisen synnytys oli helppo eikä ollut kipuja niin pelottaa että kostautuuko se sitten nyt ja saan kaikenmaailman kivut ja tuskat ilman kivunlievitystä. Kehoittivat kyllä lähtemään heti säännöllisten supistusten alettua sairaalaan kun ensimmäinenkin tuli joutuisasti ilman ennakkovaroituksia tai kipuja.
Kelläs oli ollut 1v 3kk neuvola, höh, ei täällä meillä vaan sellaista järjestetä! 1v neuvola oli ja seuraavaksi on 1,5v neuvola eli vielä pitäis 3kk malttaa. Lähinnä pituus kiinnostaa, yhtäkkiä ottanut kasvuspurtin kun miltei kaikki 74cm vaatteet on jääneet pieniksi ja 80cm istuu. Onneksi ostin haalarin kokoa 86cm vaikka se silloin isolta näyttikin..
Mutta nyt pyykkäämään ja sitten tallille hepoiset ruokkimaan!
H rv 38+3 kärvistellen... (kyllä sen passais tulla jo ;) + Jenna-tyttö
Meillä herättiin tähän aamuun vasta 9.30..saas nähä meneekö päikkäreille ollenkaan..?!
Gallupeihin...
Maitoa: on juonut n. vuoden iästä lähtien..eikä mitään vaivoja oo tullu. Edelleen juo pullosta lämmitettynä ennen unia ja pari kertaa muutenvaan.. ei nokkamukista juo ku ryypyn sillon tällön, nyt vaan siis vesimukina toimii.. n. 6dl menee maitoa päivässä, kun puuromaidot sun muut laskee.. viiliksiä syödään meilläkin välipaloina sillon tällön..
Nakkeja: Ei oo meillä annettu vielä. Nakeissahan on kuulemma nitraattia tms. joka ei oo lapsille hyväksi, mutta jos tämänki järjellä aattelee eikä syödä jokapäivä aamusta iltaan nakkeja niin eikait tuosta luulis haittaa olevan.. pienethän nuo määrät on mitä nää syö vielä.
Ja tv-sarjoja: Seuraan.. Huippumallit, IDOLS, House, Myytinmurtajat, Hädän hetkellä, lapsityrannit, pikkujulmurit, CSI:t, kaksi tuoppia kiitos, Entäs Brian:ia aioin alkaa seuraan, (en vielä ehtiny eka jaksoon).. Yleensäkki kaikki mitä tulee töllöstä 8-9 jälkeen niin meikä tuijottaa..8/
Jeps.. Koira on taas hätää kärsimäsä!!! Pelastus hommiin.. (tosi rasittavaa ku ei jätä sitä yhtään rauhaan!!!!)
Minäkin täällä pitkästä aikaa ehdin ilmoittautumaan elävien kirjoihin ;) On ollut aika kiireistä menoa täällä kotona, kun on tuo uhma jo meidän tytöllä alkanut... Se on ihan järkyttävää kun se saa niitä raivareita monta kertaa päivässä. Kyllä siinä on äiti helisemässä.
Se siis alkaa yleensä niin, että kun typyä kieltää, mutta välistä ei itsellä ole edes pienintä hajua mistä raivo johtuu. Ensin huudetaan, ei siis mitään itkua vaan ihan pelkkää huutoa, sit pimu alkaa lyömään itseään päähän, sit se hakkaa päällään lattiaan/seinään/pöytään ihan mihin vaan mitä lähellä on, se puree itseään, tömistelee jalkojaan yms ja jos ite menee lähelle niin pimu lyö ja yrittää myös purra... Ja nää kohtaukset kestää yleensä sen reilu puol tuntii ennenku saa joteski rauhotettua... kivaa... Onneks ei oo viel kuiteskaan onnistunut itseään pahemmin satuttamaan.
Onko kellään muulla vielä tällaisia oireita?
Truutalle tsemppiä selän kanssa! Suosittelen yksinkertaisesti vaatimaan selän kuvausta jos ei kivut hellitä! Ja sinulla on myös oikeus suomenkieliseen lekuriin ja voit ottaa asian esille aikaa varatessasi!
Kaikille odottajille myös tsemppiä! Ei oo helppoo ison masun ja taaperon kanssa. Itellä se on vasta edessä, koska mun masu ei oo viel pajoo kasvanu ;) Meille tulee siis myös pikku kakkonen! LA ois tos heinäkuun lopus... Toivottavasti ei oo kauheen kuuma kesä...
Meillä on kävelty 10,5kk lähtien, mut sanoja ei oo. Ihan täyttä höpönpöppöä tuo suustaan päästää, mut kyllä se aikas usein itsensä ymmärretyksi saa!
Tavallista maitoa ollaan juotu pelkästään nyt vasta muutaman viikon. Sitä ennen mentii molemmilla. Ja pelkkä nokkamuki on käytössä. Tuttipullosta luovuttiin vuoden tietämillä.
Mun ymmärtääkseni nää pienet saa syödä nakkeja/makkaraa, mutta ei paljon juuri näiden nitriittien takia. Mutta tuskiin kellään ne nyt kuuluvatkaan päivittäiseen ruokavalioon.
Potta meillä on ja siinä kävästään aina istumassa aamuin illoin, mut yleensä typy malttaa istua just sen sekunnin murto-osan ennenku ponkasee pystyyn. Sitte nakuillaanki kylppärissä koko loppu hampaidenpesu aika.
Tällä hetkellä pestään hampaat viel pelkällä vedellä. Meidän hammasneuvolan ohjeistus oli, et heti ku eka poskihammas puhkeaa, ni sit otetaan tahnat käyttöön. Ja sitä ei puristeta minkäännäköistä kökköä vaan lähinnä vaan hierotaan hitusen tahnaa harjasten kärkiin... näin siis meillä...
Mut ku hampaita meil on edelleen se 8, ni ei oo tarvinnu tahnajuttuja viel miettiä!
Sit meil on ihan tavan pulkka käytös. Just ostettiin. Oli vauvapulkka jo niin rikkinäinen, ettei kulkenu eteenpäin ja ei viittiny enää uutta ostaa ku eihän tuo enää ens vuonna sellaseen mahu!
Sit en muistakaan enempää galluppeja ja taitaa tuo tyttökin taas jo heräillä päikkäreiltä joten gotta go! :)
Aurinkoista viikonlopun jatkoa!
Pikaisesi pinoudun ennen päikkäreitä. Pojat jo nukkuu ja äiti kanssa kohta. Meni viimeyö miten meni... poika oli tosi levoton ja sit mein auramies päätti ilahduttaa traktorilla jo klo 3:15 !!! Jyysti oikein kunnolla tota pihaa :( Ja eikös siihen sit heränny pienempi. Isompikin vessaan heräsi ja omat unet olleet vähän katkonaisia...
Nakeista: Meillä sillo 10kk neuvolassa jo sanottiin et voisi siirtyä kotiruokaan. Nakeista itseasiassa kysin... tai siis että voiko antaa nakkikastiketta. Meille ainakin sanottiin, että voi kun ei useesti tee ja kamalasti niitä nakkeja lautaselle laita. Enemmin siis kastiketta ja pottua.
Mutta siis vuoden ikäisenä saa jo ihan normaalia kotiruokaa antaa ja juuri suolan vuoksi nuo nakit ja makkarat taitaa olla niitä mitä ei ainakaan usein/paljoa pitäisi antaa. Mutta johan nää taaperot on 1v3kk ja rapiat... että mielestäni ihan huoletta voipi antaa!
Eihän niitä kuitenkaan paljoa ja usein syödä...
Maidosta: Nokkamuki ja tavallista maitoa. Ja sitä menee!!! Oikee maitojuoppo tuo meidän poika :) Itseasiassa ovat molemmat!
taisi olla siinä 10,5 kuinen kun tavalliseen maitoon kokonaan siirryttiin ja vatsanpuruja tai muuta ei ole ilmennyt...
Meillä tuo poika tosiaan syö siis ihan samaa kotiruokaa mitä muukin perhe. Purkkeja vielä hätävarana satunnaisesti. Jugurttina ihan tavallista valion 1kg purkissa olevaa... tai mitä nyt ostetaankaan.
Leipää välipalana ja on siihen päälle laitettu jo makkaraa tai juustoakin.
Hedelmäsoseita meillä vielä menee aika paljon, tykkää syödä jälkkärinä ja puuron kanssa.
Illalla ollaan sillointällöin keitetty helmi/manna puuroa, joskus perunavelliä muusin lopusta tms. ja ne tekee kauppaansa hyvin. Isompikin tykkää... kun ei enää hänelle uppoa kaura/neljänviljan ym. puurot. Pannukakku on molempien mieleen, saunan jälkeen ollaan sitä monesti tehty.
Mites muilla hampaiden laita? Onko jo miten hyvät purukalustot?!
Meillä nyt tehtiin poskihampaat ylös ja alas ja hampaita siis yhteensä 12. kulmahampaita näyttää paraikaa tekevän.
Mutta nyt sinne päikkäreille.
t. K@tju
JA HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE!!!
Enpä ole itse kirjoitellut aikoihin, aikoihin.. Lukenut kylläkin välillä miten muiden samanikäiset taaperot kasvaa ja voi. Alkuun heti jotakin jota tulee mieleen, näistä on varmaan täälläkin ollut juttua..
PUHE: meillä puhua pulpatetaan melkoisesti, kahden sanan sanojakin. ' Äitin tyttö- äitän tyttö' on aika monesti kuultua :) samoin:
-isi
-äittä, äiti
-mumma, pappa
-kukka
-koija (=koira)
-auto, ankka
-kirja, kuva, vauva
-heppa ym
onhan näitä. Siksi olenkin miettinyt että johtuuko paljosta puhelusta että meillä EI KÄVELLÄ vielä. Missä vaiheessa pitäs huolestua? Kyllä siis tukea vasten pitkin seiniä kävelee, kiipeää sohvalle, pukkaa taaperokärryjä, seisoo ilman tukea lyhyitä aikoja mutta askelia ei tuetta uskalla ottaa. Onko vielä toivoa? :) tyttöhän on siis nyt 1v 3kk.
Ehkä sitä on itse niin malttamaton.. Toisen laskettuun aikaan 2 viikkoa eikä millään jaksaisi enään kannella tuota taaperoa :D Meillä tuli kyllä konttauskin melko myöhässä tai siis peppukiito, konttausta harjoitti pari päivää ja sen jälkeen siirtyi ' apinatyyliin' peppukiitäjäksi niinkuin ne neuvolassa sitä kutsuivat :)
KIUKUTTELU: omaa tahtoa tuntuu yhtäkkiä löytyvän niin pirusti ja välillä meinaan väsyä jatkuvaan kieltämiseen. Ihme kyllä, pikkuhiljaa ja sitkeästi kieltämällä monet jutut on alkaneet mennä läpi eikä ole enään niin riiviö terrorisoimaan kaukosäätimiä ja kaikenmaailman isin elektroniikkavehkeitä ;)
RUOKAILU: meillä ei syödä itse, paitsi lautaselta sormiruokaa. Lusikka ei pysy sinne päinkään kädessä vaan lentää heti kaaressa. Pikkuhaarukkaan laitetut lihapullanpalaset tosin matkasivat jopa suuhun asti. Nokkamukista osaa itse juoda, tavallisesta lasista ottaa joko hörpyn taikka sitten ' pohjanmaan kautta' eli koko kuppi kenolleen ja maidot rinnuksille ;D
POTTAILU: pottaillaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja muutamat kakat ja pissat on saatukin tehtyä sinne. Kirjaa lukiessa suostuu kyllä istumaan mielellään pitkänkin tovin siinä.
HAMPAIDEN HARJAUS: ei voi sietää sitä hommaa, pureskelee lähinnä itse harjasosaa. Ajattelin olla pakottamatta ja yrittää myöhemmin uudestaan, ehkäpä tahnan kera. Sitä ei olla vielä kokeiltu...
Mutta nyt ei tule muuta mieleen, taidanpa ottaa päikkärit kun tytön (ihme kyllä) sai sellaisille myöskin. Aika kultaa muistot kun ei näitä loppuraskauden vaivoja enää muistanut vaikka eihän lokakuusta -05 nyt niin kauaa ole ;) Mutta nyt siis pötkölleen! Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille
H kärvistellen rv 37+5 + Jenna-tyttö