Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte tässä velkatilanteessa? Ulosotto?

Vierailija
17.04.2024 |

En kehtaa kysyä julkisesti joten siksi pitää toivoa että täällä jollakulla olisi jotain järkevää sanottavaa.

Eli onnistuin velkaantumaan kulutusluotoilla aivan järjettömästi maanisen kauden aikana ennen kuin kaksisuuntainen häiriö diagnosoitiin ja saatiin hoitoon. Nyt ollut pitkään velkaantumatta (6 vuotta).

Olen maksanut noita kulutusluottoja edellisen 6 vuoden aikana jo pitkälti yli 100 000 euroa (summa sisältää korot ja kulut) ilman ulosottoa. Olen tehnyt vain hullun paljon töitä yrittäjänä mikä mahdollisti tuon.

Olen vain aivan väsynyt ja silti velkaa on noin 40 000 euroa jäljellä. Tekisi mieli päästää tuo ulosottoon kun en vain jaksa enää. Kannattaako? Olisi varmaan kannattanut päästää alunperin ja hakea velkajärjestelyä, nyt tuskin sitä enää saisin (?)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen vuotta kun vielä jaksat, on maksettu. Tyhmää se olisi laittaa ulosottoon. Työkaveri painaa vielä eläkeiän yli töitä, koska hänellä on vanhan firman ulosotot vielä maksamatta. Ei ole varaa jäädä eläkkeelle. 

Vierailija
2/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulosottoon missään nimessä. Kilpailuta laina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita päästä velkajärjestelyyn loppusumman kans. Luulis että hyvät mahdollisuudet kun olet noin hyvin maksanu jo pois. Ulosottoon ei kannata päästää, velkasumma vain nousee. 

Vierailija
4/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä lainoissa jotka ovat jäljellä on ihan maltilliset korot, tuskin saisin halvemmalla. Maksoin ensin korkeakorkoiset pois.

Olen vain seurannut tuota Velallisten tukiryhmää ja moni siellä sanoo, että ulosottoon päästäminen helpotti omaa tilannetta ja jaksamista.

Velkajärjestely suoraan voisi tosiaan olla paras. Tai sitten vain sinnitellä ja jatkaa tällä tapaa etteivät luottotiedot mene. Tuntuu vain, että tässä ei jotenkin elämiselle jää tilaa kun elämän täyttää noista veloista stressaaminen.

Vierailija
5/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, velkajärjestely kuulostaisi järkevältä. Mutta pienehkö summa tuo enää on aiempaan nähden.

Vierailija
6/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös velkajärjestelystäkin seuraa maksuhäiriömerkintä? 

Vierailija
7/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityishenkilön velkajärjestelystä tosiaan seuraa myös maksuhäiriömerkintä ja luottotietojen menetys. Velkaneuvonnasta voisi varmaan kysyä, mikä sinun kohdallasi olisi paras ratkaisu. Onko asuinkunnassasi sosiaalista luottoa? Ulosmittaukseenkin tulee toki ylimääräisiä kuluja, mutta luottotietomerkintä poistuu viimeistään 30 päivän kuluttua viimeisestä maksusta. 

Ja onnittelut sinulle siitä, että olet saanut maksettua jo valtaosan veloistasi pois. Voit olla siitä ylpeä, ymmärrän miten raskasta se on henkisestikin. Ja omakohtaisesti tiedän, että velkojen lopun lähestyessä toivottomuus jostain syystä nostaa päätään. Itse romahdin ihan täysin, kun monen vuoden velasta oli jäljellä enää 1000 euroa. 

Ole ylpeä siitä, että olet saanut virheistäsi huolimatta maksettua näin paljon velkaa pois. 

Vierailija
8/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla yksi velka vai useampi? Saisitko johonkin vaikka lyhennysvapaata hetkeksi ja sillä vähän helpotusta? Tai pienennettyä kuukausieriä? Sinänsähän se ei kannata, mutta ainakin toisi päivittäiseen elämään vähän helpotusta.

Mä olen yrittänyt neuvotella velat niin, että saisi ne isommilla koroilla olevat ensin pois niin kuin olet tehnytkin ja sitten maksanut vaan yksi kerrallaan velkoja pois ja muita vain minimin sillä aikaa. Järkevämpää olisi varmaan hakea yhdistelylainaa, mutta mun omalle päälle selkeämpi, kun on lista maksettavista ja siitä saa aina silloin tällöin vetää jonkun yli ja keskittyä seuraavaan. 

Tsemppiä. 

Vierailija
9/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kun olet jo yli puolet velasta maksanut pois, sinnittelisin ja maksaisin myös sen jäljellä olevan velan pois. Se tunne kun maksaa viimeisen erän velasta pois on aivan uskomattoman hieno. 

Vierailija
10/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä lainoissa jotka ovat jäljellä on ihan maltilliset korot, tuskin saisin halvemmalla. Maksoin ensin korkeakorkoiset pois.

Olen vain seurannut tuota Velallisten tukiryhmää ja moni siellä sanoo, että ulosottoon päästäminen helpotti omaa tilannetta ja jaksamista.

Velkajärjestely suoraan voisi tosiaan olla paras. Tai sitten vain sinnitellä ja jatkaa tällä tapaa etteivät luottotiedot mene. Tuntuu vain, että tässä ei jotenkin elämiselle jää tilaa kun elämän täyttää noista veloista stressaaminen.

No samallalailla tässä muutkin velalliset saa painaa töitä maksaakseen velan kun velan. Mut se et jaksan ja käyn töissä, mulla on luottotiedot kunnossa, katto pään päällä. Sitten vasta masentuisinkin, kun ulosotto päättää mitä ottaa ja vaikka etsisin toisenkin työn, ottais se nekin. Ja niissä se vasta onkin korkoa koron päällä ja vielä lisää. 

Vierailija
11/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että monia ulosottoon päästäminen helpottaa siksi että silloin ei voi enää ottaa uutta velkaa. Sinulla ei ole sitä ongelmaa, koska olet muutenkin saanut velanoton hallintaan. Velkajärjestelyyn et olisi päässyt noin suurella summalla kuin sinulla alun perin oli, nyt siihen olsii paremmin mahdollisuuksia. Mutta ehkä tosiaan kannattaisi ensin aloittaa velkaneuvonnasta. Sinne on pitkät jonot, mutta tilanteesi ei liene kovin akuutti kun kuitenkin pystyt sinnittelemään.

Olet sitkeä sissi, tsemppiä sinulle velkojen loppuun maksamiseen!

Vierailija
12/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sovitellut köyttä kaulaan.

Vierailija
13/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkajärjestely ? 

Vierailija
14/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta oli hiljattain joku dokumentti MOT:ssa tai Ylellä, että siinä oli just samaa kokeneiden neuvoja, että mitä kannattaa tehdä. Toi järjestelmähän on sairas. Siinä dokkarissa yks nainen lähti opiskelemaan lakia ja neuvoo nykyisin samassa tilanteessa olevia. 

Vierailija
15/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt löysin, katso tämä:

https://areena.yle.fi/1-66871393

Vierailija
16/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin oma-aloitteinen ja yrittäisin joko neuvotella velkojien kanssa sopivasta maksuaikataulusta. Tässä voisi lääkärintodistuksesta olla apua. Hakeutuisin velkaneuvontaan. Tuo loppusumma ei ole mahdoton enää maksaa, mutta ymmärrän että se painaa hartioilla. 

Vierailija
17/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat mennä ulosottoon, hetken voi tuntua helpottavalta. Loppujen lopuksi maksat samaa velkaa, mutta kalliimpaa ja pidempään. Ei kannata. 

Vierailija
18/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saa velat alle 35 000 euron, oita yhteyttä Takuusäätiöön.

Jos olet velkakierteessä ja sinulla on maksuvaikeuksia, voit hakea Takuusäätiöstä takausta järjestelylainaan. Järjestelylainalla yhdistetään kaikki vakuudettomat velat ja laskurästit yhdeksi uudeksi lainaksi. Ennen kuin täytät takaushakemuksen, tutustu takauksen ehtoihin.

Järjestelylaina on pankkilaina, jonka Takuusäätiö takaa. Takuusäätiön takaus on pankille varma vakuus, ja tästä syystä lainan korko on edullinen.

Lainalla maksetaan kerralla pois kaikki vakuudettomat kulutusluotot ja laskurästit. Sinulle jää  niiden sijaan maksettavaksi vain yksi pankkilaina. Olet sekä Takuusäätiön että pankin asiakas.

Takaus järjestelylainaan myönnetään vain, jos vakuudettomat velat ja laskut ovat yhteensä enintään 34 000 euroa. Yhdessä puolison kanssa haettaessa velat voivat olla enintään 45 000 euroa. Lisäksi maksuvarasi pitää riittää koko laina-ajaksi. Lue lisää maksuvarasta ja tutustu myös muihin takauksen ehtoihin.

https://www.takuusaatio.fi/palvelut-ja-materiaalit/takuusaation-takaus/

Vierailija
19/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkajärjestelyn pääsee useimmiten vain ulosoton kautta. Lisäksi jos velka on mahdollista maksaa kohtuullisessa ajassa ja tilanne on vakiintunut ei järjestelyä oikeestaan myönnetä. Sun kannattaa katsoa netistä Yksityishenkilön velkajärjestely, siellä on kaikki tieto asiasta. 

Vierailija
20/24 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samallalailla tässä muutkin velalliset saa painaa töitä maksaakseen velan kun velan. Mut se et jaksan ja käyn töissä, mulla on luottotiedot kunnossa, katto pään päällä. Sitten vasta masentuisinkin, kun ulosotto päättää mitä

Kiitos. Tuo on ehkä se mikä on askarruttanut eniten, että toimiiko tyhmästi kun yritän pärjätä itse. Kun aina jos julkisuudessa on juttuja ylivelkaantumisesta niin se ratkaisu on ulosotto ja sitä kehutaan miten se helpottaa. Ja miten, kun velat ovat ulosotossa, niin voi vaatia (ja saada) korkojen kohtuullistamista, akordeja, velkoja anteeksi, takaisinsaanteja kohtuuttomista koroista jne.

Joten itsellä sen takia usein pyörii mielessä että olenko ihan hölmö kun yritän sinnitellä ja maksaa itse.