Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini olisi saanut solut heti täältä hgistä, kun kaikki jonottaa vain yksiöihin.
Nykyään tosiaan näin, mutta tämä uudistus nostaa solujen kysynnän pilviin kun opiskelijoilla ei ole enää varaa omiin yksiöihin.
Soluja on TODELLA paljon.
Oli ennen. Ei ole enää. Niitä on muutettu yksiöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin kämppisten kanssa kerrostaloasunnossa, ei siihen mitään solua tarvittu.
Tuo varmaan toimii jos on jo valmis kaveriporukka mutta ei oikein jos muuttaa uutena opiskelijana muualta, mistä löydät ne muut...
Itse olen miettinyt, että jonnekin, en tiedä minne, laittaisi ilmoituksen heti opiskelupaikan varmistuttua. Voisi suoraan kertoa, millaisia kämppiksiä etsii. Olisi ainoa keino, että edes harkitsisin jaettua asumista enää näin vanhempana hakijana.
Ystävällinen neuvo: se puhelin joka on kädessä yötä päivää, siellä on se some joka on aina auki. Siellä on ihmisiä ja ryhmiä voi laittaa viestiä. Että ei vaan tykkää tai sano lol vaan ihan puhuu oikealle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä asui iäkkään naisen luona samassa huoneessa 2 veljensä kanssa. Eli kolmisin samassa huoneessa.
Mun äiti asui toisen iäkkäät naisen luona ennalta tuntemattoman tytön kanssa samassa huoneessa.
Molemmat siis opiskeluaikaan ja siksi, että omassa suuressa kaupungissa ei ollut oman alan opetusta. (Tampereella ei kauppakorkeakoulua ja Turussa ei oikista)
Ja hellahuoneessa 1950-luvulla asui 10henkinen perhe.
Miten itse asuit opiskeluaikana?
Kartanon pihalla olevassa puuceessä, jossa oli kaksi perhettä. Tosin puucee oli tarkoitettu kartanon omistajille kesäaikaan, mutta kyllä siellä asui, kun oli kamiina ja kaivo pihalla. Talvella välillä tuiskutti lunta lattialle hirsien rao'ista mutta kyllä siihenkin tottui. Villasukat jalkaan. Kyllä on nykyään valittajia kaikesta- ihmettelen kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Otetaan käyttöön Saksan suunnitelma ja toteutus. Opiskelija muuttaa omaan isoon huoneeseen vanhuksen tai hyväkuntoisen vanhuksen kotiin. Kodit ovat isoja koteja ja asumista vastaan sitten tehdään avustusta pienissä asioissa ja asuminen on ilmaista.
Tämä on hyvä asia.
Pienet työt asuntoa vastaan on hyöty sekä opiskelijalle, että vanhukselle. Yhteiset kävelyretket ja kaupassakäynnit ovat ihanne.
Ennen vanhaan opiskelijat oli koulun jälkeen töissä kassalla tai jossain grillillä. Liikaa vaadittua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini olisi saanut solut heti täältä hgistä, kun kaikki jonottaa vain yksiöihin.
Nykyään tosiaan näin, mutta tämä uudistus nostaa solujen kysynnän pilviin kun opiskelijoilla ei ole enää varaa omiin yksiöihin.
Oikeasti; laitapa hakuun ja katso. Mun kavereista _kaikki_ on saaneet solun jotka niihin on suvainneet mennä/ottaneet vastaan. Niihin ei kermaperseen halua/mene - se on ainoa ongelma. Ja nyt se ongelma onneksi _otetaan_ pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuota opiskelijan asumislisää saa ainoastaan sellaisilta kuukausilta, kun nostaa opintotukea eli max. 9 vuodessa. Ne 3 muuta jää itselle rahoitettaviksi. Nythän on ollut mahdollisuus saada asumistukea koko vuoden, jos tulot jää rajojen alle.
Ennen yliopistossa pystyi suorittamaan opintoja myös kesällä ja nostamaan opintotukea myös kesäkuukausilta. Eikö nykyään muka pysty? En usko.
Näin minä ainakin tein ennen, jos ei ollut kesätöitä koko kesälle. Yleensä kyllä oli. Ihan hanttihommia, ei taida nykyään suomalaiselle kelvata.
Ihan samoja töitä nykyäänkin tehdään, jos vaan töihin pääsee!
Omat lapset hakeneet kesötöihin: hautausmaalle, jäätelökioskiin, tehtaisiin, leipomoon, kauppoihin, mansikanmyyjäksi, puutarhalle, hotellin aamiaisravintolaan, ikkunanpesijäksi yms. Vielä ei ole napannut.
Yhteisasuminen on vaihtoehto. Iso vuokra-asunto, jokaiselle oma huone, keittiö ja kylpyhuone ja ehkä olohuone jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuota opiskelijan asumislisää saa ainoastaan sellaisilta kuukausilta, kun nostaa opintotukea eli max. 9 vuodessa. Ne 3 muuta jää itselle rahoitettaviksi. Nythän on ollut mahdollisuus saada asumistukea koko vuoden, jos tulot jää rajojen alle.
Ennen yliopistossa pystyi suorittamaan opintoja myös kesällä ja nostamaan opintotukea myös kesäkuukausilta. Eikö nykyään muka pysty? En usko.
Kuinka suoritat opintoja kesällä, jos koko kesä pitää olla töissä? On myös aloja, joilla jokaisessa kurssissa on läsnäolopakko ja niitä saattaa olla lukuvuoden aikana sen verran paljon per. päivä, että yleinen työaika on jo ohi siinä vaiheessa, kun pääset yliopistolta kotiin.
Niin jos olet töissä saat rahaa ja et nosta opintotukea. Maksat sillä rahalla sitä vuokraa. Hirveän vaikea tuntuu olevan tuo käsite että pitää maksaa siitä asumisesta.
Jos on yhtään junien tai bussien kulkuyhteyksien varrella, niin on ehdottomasti opiskeltava kotoa käsin. Tämä tulisi ottaa virallisesti huomioon. Ei mitääntukea sellaiselle, jos muuttaa kotoa pois.
Vielä 2015 opiskelijan asumislisä oli 200e, kummasti siihen astikin opiskeltiin. Silloin siis opintoraha 260 ja asumislisä 200.
Nyt jatkossa opintoraha 280 ja asumislisä 260.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minä ainakin tein ennen, jos ei ollut kesätöitä koko kesälle. Yleensä kyllä oli. Ihan hanttihommia, ei taida nykyään suomalaiselle kelvata.
Ihan samoja töitä nykyäänkin tehdään, jos vaan töihin pääsee!
Omat lapset hakeneet kesötöihin: hautausmaalle, jäätelökioskiin, tehtaisiin, leipomoon,
Mansikanpominta, taimitarha, muut kausityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti; laitapa hakuun ja katso. Mun kavereista _kaikki_ on saaneet solun jotka niihin on suvainneet mennä/ottaneet vastaan. Niihin ei kermaperseen halua/mene - se on ainoa ongelma. Ja nyt se ongelma onneksi _otetaan_ pois.
Mun tytär etsi soluasuntoa viime syksynä. Ainoat vapaana olleet solut oli hyvin kaukana hänen opiskelupaikastaan, muuten oli tarjolla vain yksiöitä. Toki varmaan riippuu kaupungista.
Kyllä vielä vuosituhannen vaihteessa kun opiskelin niin oli tuo asumislisä jota ei saanut kesäksi eli kesäksi oli mentävä töihin. Siihen aikaan maksettiin kirjat ja muu oppimatiriaali itse jo toisella asteella( 15-16v alkaen) . Muistaakseni lukukausimaksua ei ollut koska oli perustuslain vastainen niin sitä kierrettiin laittamalla "ruokahuoltomaksu" opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään junien tai bussien kulkuyhteyksien varrella, niin on ehdottomasti opiskeltava kotoa käsin. Tämä tulisi ottaa virallisesti huomioon. Ei mitääntukea sellaiselle, jos muuttaa kotoa pois.
Kotona asuminen hyödyntää kaikkia. Opiskelu tapahtuu suurelta osalta muualla kuin kotona löhöillen, ollaan päivät pitkät kirjasoissa ja opinahjossa. Tosin ulkomaalaisten tulee ottaa Saksan käytäntö ja muuttaa perheisiin, jolloin kieli opitaan nopeasti. Kuten yllä olen esittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein, niin se on ennenkin ollut. Töitä tai lainaa jos ei muuten rahat riitä.
Nykyään ainakin korkeakouluissa on mahdollista opiskella myös kesät jolloin asumislisää maksetaan myös siltä ajalta. Tämähän on järkevää jos i ole sattunut saamaan kesätöitä. Toki jos on töitä ei asumislisää tarvitse. En tiedä mikä nykyään on käytäntö mutta ainakin vielä 90-luvulla solukämppiä vuokrattiin kesän ajaksi jollekulle toiselle ihan luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin kämppisten kanssa kerrostaloasunnossa, ei siihen mitään solua tarvittu.
Tuo varmaan toimii jos on jo valmis kaveriporukka mutta ei oikein jos muuttaa uutena opiskelijana muualta, mistä löydät ne muut...
Itse olen miettinyt, että jonnekin, en tiedä minne, laittaisi ilmoituksen heti opiskelupaikan varmistuttua. Voisi suoraan kertoa, millaisia kämppiksiä etsii. Olisi ainoa keino, että edes harkitsisin jaettua asumista enää näin vanhempana hakijana.
Ystävällinen neuvo: se puhelin joka on kädessä yötä päivää, siellä on se some joka on aina auki. Siellä on ihmisiä ja ryhmiä voi laittaa viestiä. Että ei vaan tykkää tai sano lol vaan ihan puhuu oikealle ihmiselle.
Älä lässytä. Olen kolmekymppinen joten selvästi tiedän somen, tännekin olen löytänyt. Varmasti ne sopivat alustat kämppishakuun löytyy kunhan vain alkaa tarkemmin asiaa tutkia, ei nyt vain tässä unenpöpperössä äkkiseltään tullut mitään tiettyjä sivustoja mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä asui iäkkään naisen luona samassa huoneessa 2 veljensä kanssa. Eli kolmisin samassa huoneessa.
Mun äiti asui toisen iäkkäät naisen luona ennalta tuntemattoman tytön kanssa samassa huoneessa.
Molemmat siis opiskeluaikaan ja siksi, että omassa suuressa kaupungissa ei ollut oman alan opetusta. (Tampereella ei kauppakorkeakoulua ja Turussa ei oikista)
Olivatko he kaikki sitä ennen asuneet jo omillaan ja tulojen tippuessa joutuneet muuttamaan kertotunlaisesti? Eikö heitä yhtään v*tuttanut?
Kyllä niitä soluasuntoja on vapaana! Nykyopiskelijat kun eivät huoli muita kuin yksiöitä.