Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat takaisin asumislisälle - Ihmisiltä tuntuu unohtuvan, että aiemmin opintotuki oli huomattavasti korkeampi!

Vierailija
16.04.2024 |

Opiskelijoiden siirtyessä yleisen asumistuen piiriin laskettiin samalla opintotukea aivan järjettömän paljon. 

Aiemmin opintotuella ja asumislisällä oli mahdollista elää solussa ilman lainaa ja töitä, jos oikein kitkutti. Kesätyörahoista tmv sai jo kivan lisän, eikä moni nostanut lainaa. 

Nyt hinnat nousseet järjettömiksi niin asunnoissa kuin kaikessa muussakin ja opintotuki on vain sen 279e. Siihen päälle muutama satanen asumilisää...

Olen itse juuri valmistumassa, mutta tuntuu kyllä pahalta muiden opiskelijoiden puolesta, kun töitäkään ei löydy. Ei opintojen oheen, ei kesäksi, ei valmistuttua. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistyminen viivästyy,kun asutaan kotona. Suomeen lisääntyy eteläeurooppalainen kotona pitkälle aikuisuuteen asumisen malli ihan rahapulan takia. 

Vierailija
2/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä tuntuu unohtuvan, että aiemmin opintotuki oli sidottu muiden ihmisten tukiin. 

Minä kun olin naimisissa, niin sain opintotukea vain parikymmentä markkaa kuussa. Sitä ennen asuin vanhempieni kanssa, enkä saanut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa nostamaan niin tulee toimeen. Sen saa sitten maksettua opintojen loputtua takaisin.

Vierailija
4/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa nostamaan niin tulee toimeen. Sen saa sitten maksettua opintojen loputtua takaisin.

Jos on onnellinen ja saa töitä. 

Vierailija
5/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on onnellinen ja saa töitä. 

Ei tarvitse olla onnellinen, kunhan saa töitä. 

Vierailija
6/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lainasta valtio kuittaa isomman osan kuin ennen kunhan valmistuu ajoissa. 

Vierailija
7/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä tuntuu unohtuvan, että ennen opiskelijat asuivat alivuokralaisina sukulaisten nurkissa ja myöhemmin soluasunnoissa. 

Vierailija
8/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se opintotuki ennenkään niin ruhtinaallinen ole ollut. Itse aloitin opiskelun vuonna 1993 ja silloin sain opintotukea 750 markkaa, joka on nykyrahaksi muunnettuna 212,70 euroa.

Vierailija
9/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi levität valheita? Opintotuki oli ainakin 2008-2015 260e/kk eli matalampi kuin nyt.

Aikaisempi asumislisä oli 200, nyt 260e elu 30% korotus

Vierailija
10/10 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei voinut edes tehdä töitä opintojen yhteydessä, tai menetti opintotuen ja asumislisän. Asuin aikoinani solukämpässä, ja sain asumislisää ja opintotukea, mutta jouduin ottamaan myös korkeakorkoista opintolainaa elämistä varten.