E-pillerit ja vakavat haitat pelottaa
Aloitin e-pillerit (zoelyt) noin viikko sitten kun resepti on ollut niihin jo pitkään. Gynekologi kirjoitti ne mulle kun oli puhetta että kuukautiskipuja ja ehkäisyä varten olisi hyvä aloittaa jokin lääkitys. Nohh vasta nyt sit tajusin etten oikeestaan haluis syödä niitä, koska pelkään tosi paljon veritulppaa, aivoinfarktia yms. Lukenut paljon kauhukertomuksia noista kuinka kuolematapauksiakin on ja lääkkeen pakkausselosteessakin kauheesti pelotellaan. Eli heti jos mulle tulee ihan mikä vaan oire tai joku särky jalkaan tai päähän niin heti mietin et apua nyt on pillerit aiheuttanu jotain vakavaa. Mulla siis muutenkin lääkepelko ja sairauksien pelko ja syön myös masennuslääkettä, jonka myös vasta aloitin.
Nyt mietin et haluisin mieluummin minipillerit, kun niissä ei noita riskejä ole, mut kehtaako tämmösen takia ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, kun pelkään vaan noita pahoja sivuvaikutuksia. Ja menin sit kuitenki alottamaan ne pillerit, mut en oo syöny kun vasta sen viikon ajan tosiaan
Kommentit (18)
Kondomi on myös ihan toimiva ehkäisykeino.
Mulla laukaisivat autoimmuunisairauden, joka jäi kaveriksi vaikka pillerit lopetinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kondomi on myös ihan toimiva ehkäisykeino.
Niin mut parisuhteessa sitä ei aina oikee haluis
Ne vakavat sivuvaikutukset (veritulpat, migreeniiin liittyvät aivohäiriöt) tulevat lähes aina siinä 1-2 viikkoa kestävässä alkuvaiheessa, kun pillerit otetaan käyttöön. Myöhemmin uusia riskejä ei juurikaan tule. Eli ap on oikeastaan jo saanut riskit ja jos nyt vaihtaa toisenlaiseen tuotteeseen, tulee vain minipillerien riskit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ne vakavat sivuvaikutukset (veritulpat, migreeniiin liittyvät aivohäiriöt) tulevat lähes aina siinä 1-2 viikkoa kestävässä alkuvaiheessa, kun pillerit otetaan käyttöön. Myöhemmin uusia riskejä ei juurikaan tule. Eli ap on oikeastaan jo saanut riskit ja jos nyt vaihtaa toisenlaiseen tuotteeseen, tulee vain minipillerien riskit päälle.
Onko näin? Mä luin jostain et ensimmäisen vuoden ajan ois se riski korkeempi
Vaihda ehkäisyrenkaaseen pillerit. Laitan sen aina GF:lle :)
-Artzi
Estrogeeniä sisältävissä on usein ongelmia. Itselläni on keski-iässä sellainen pilleri jossa ei ole estrogeeniä ja käy migreenikolle jopa 10pv kk. Söin vuosia kipulääkettä, nyt vähemmän ja parempi juttu.
Itse söin pillereitä 6 vuotta ei tullut mitään vaikka poltin sätkää ja join välillä viinaakin.Nykyiset pillerit vain aiheuttavat enemmän noita mielialan vaihteluita.Siksi tyttärenikin ne lopetti.
Voinkohan vaan soittaa terveydenhuoltoon ja sanoa et haluisin vaihtaa noi, vai ihmetteleeköhän ne sit et miks ja semmosta.. et kuormitan vaan terv.huoltoa
Mä sain outoja oireita kun käytin e pillereitä. Sydän alkoi oireilla(pitkiä kammiotakykardioita),jalkojen puutumisia ja kerran vasen suupielikin vaan nyki holtittomasti alaspäin. Lääkärit ei yhdistäneet oireilua e pillereihin kun oireet tuli vasta monen vuoden käytön jälkeen. Lisäksi joskus aiemminkin olen käyttänyt e pillereitä ja sain pahoja mielialaoireita ja maailman pahimman aknen kun lopetin ne!
Minulle ei muuten sovi myöskään pelkkä keltarauhashormoni. Se vetää mielialan ihan maahan ja myös siitä tulee outoja puutumisia ym. Valitettavasti en voi suositella e pillereitä mutta sehän on yksilöllistä miten ne vaikuttaa. Niistä vaan voi saada pahojakin sivuvaikutuksia niin kannattaa miettiä onko ne valmis kohtaamaan.
Olethan muuten varmistanut sen, että käyttämäsi pillerit sopivat meneillä olevan masennuslääkityksen kanssa otettavaksi samaan aikaan? Kokemuksesta tiedän sanoa, että aina ei kannata luottaa lääkärin kykyyn ottaa tuollaiset asiat huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Olethan muuten varmistanut sen, että käyttämäsi pillerit sopivat meneillä olevan masennuslääkityksen kanssa otettavaksi samaan aikaan? Kokemuksesta tiedän sanoa, että aina ei kannata luottaa lääkärin kykyyn ottaa tuollaiset asiat huomioon.
En tiedä. En oo löytäny mistään ainakaan tietoa et masennuslääkkeet ei sopis yhteen niiden kanssa kun oon googlettanut. Venlafaksiini käytössä. Kaipa mä soitan huomenna ja kysyn noista
Siis jos pelkäät noin paljon e-pillereitä, miten ihmeessä et pelkää venlaflaksiinia?
Mä pelkäisin noista kahdesta nimenomaan venlaflaksiinia. Ja itse taas olen lukenut niin paljon kauhukertomuksia masennuslääkkeiden haitoista, että en söis, vaikka maksettais.
Vilkaiseppas siis se venlaflaksiinin mahdolliset haittavaikutukset ja mieti, tarvitko niitä oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos pelkäät noin paljon e-pillereitä, miten ihmeessä et pelkää venlaflaksiinia?
Mä pelkäisin noista kahdesta nimenomaan venlaflaksiinia. Ja itse taas olen lukenut niin paljon kauhukertomuksia masennuslääkkeiden haitoista, että en söis, vaikka maksettais.
Vilkaiseppas siis se venlaflaksiinin mahdolliset haittavaikutukset ja mieti, tarvitko niitä oikeesti.
se venla on mulle nyt vaan ihan pakollinen lääke, pakko kokeilla sitä. Oon kärsiny masennuksesta ja ahdistuksesta pitkään ja mikään ei auta niin lääkitys on kokeiltava ja hoitotaho myös niin määrää. Kyl mä sitäkin pelkäsin enkä meinannut aloittaa mut sit oli pakko
Ilmeisesti esim. raskaana ollessa on vielä suurempi veritulppariski kuin e-pillereitä käyttäessä
Miksi tuollaista pitää edes miettiä. Jos noin ahdistaa niin lopeta pillerien syönti ja pyydä resepti niihin haluamiisi.