Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienet valheet parisuhteessa, onko ok?

Vierailija
16.04.2024 |

Hyväksyttekö omissa parisuhteissanne ns. valkoisia valheita? Olen tähän astisessa elämässäni ajatellut, että kumppanin kanssa pitää voida olla ns. raadollisenkin rehellinen, eli että IHAN kaikesta täytyy olla rehellinen. 

En näe pointtia siinä, että kaikista läheisimmän ihmisen kanssa tarvitsisi pantata mielipiteitä ja toiveita, tai valehdella pienistä asioista sen pelossa, että niistä joutuu käymään hieman epämukavalta tuntuvan lyhyen keskustelun.

Minulla on melko tuore suhde (vajaa vuosi), jossa olen toistuvasti törmännyt siihen, että mies valehtelee minulle pienistä ja merkityksettömältä tuntuvista asioista.

Kuuluuko ihmisen perusluontoon valehdella läheisilleenkin (pienistä asioista) vai olenko tässä mielessä poikkeava ajattelultani?

Taidan tietää vastauksen itsekin, mutta kysyn silti: katsoisitteko pieniä valheita läpi sormien, vai nostaisitteko kytkintä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ehdottomasti on. Kerran olin rehellisellä päällä ja sanoin avokille että hänen pitäisi laihduttaa 15-20 kiloa , ettei minun tarvitsisi aina hävetä häntä kun meillä käy minun kavereitani. Otti niin kauheat pultit , ettei ole leppynyt puoleen vuoteen.

Vierailija
22/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valhe on tyyliltään "olet maailman kaunein nainen, kauniimpi kuin kukaan muu", niin ok, antaa palaa vaan. Mutta jos se on tyyliltään "pimitin 10 euroa kauppareissun yhteydessä ja tuhlasin sen röökiin, jonka vedin sinulta salaa", niin ei hyvä.

Hah tää mulla tuli heti mieleen. Itse siis ostin ja poltin salaa jonkun aikaa. Olin luvannut lopettaa mutta se oli niin paljon vaikeampaa kuin kuvittelin ja sattui siihen hetkeen vielä tosi stressaava pätkä töissä. En halunnut kertoa koska en halunnut edes itselleni myöntää miten heikko olin ja jotenkin häpesin sitä ihan hirveästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. sanoo että on ollut tekemässä asiaa x, mutta myöhemmin on selvinnyt muuta kautta, että onkin ollut tekemässä asiaa y. Oletuksena, että kumpikin vaihtoehto on neutraaleja, esim. kaupassa käynti vs. pihatöiden tekeminen. 

Ap

Miksi valehdella tuossa tilanteessa? Mitä hyötyä siitä edes potentiaalisesti saa?

Vierailija
24/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpas nyt nimenomaan ihan rehellisiä kaikki. Kuka voi sanoa olevansa aina ja joka asiassa aivan täysin rehellinen? Joskus on parempi hieman muunnella totuutta tai päästää pieni valkoinen valhe kuin esimerkiksi loukata toista. Jotkut asiat ovat niin pieniä ettei niistä kannata alkaa paisutella sen suurempia. Tuolla oli tuo "näytänkö tässä hyvältä" kysymys ja parempi siihen on vastata että kyllä kuin no nyt kun kysyit niin et oikeastaan koska ei tuo väri sovi sulle. Nuokin on mielipide asioita mutta voi jäädä toiselle päähän pyörimään eikä ehkä enää käytä sitten jotain väriä vaikka itse tykkäisi mutta tämä yhden toisen ihmisen mielipide tulee jatkossa aina mieleen. 

Vierailija
25/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. sanoo että on ollut tekemässä asiaa x, mutta myöhemmin on selvinnyt muuta kautta, että onkin ollut tekemässä asiaa y. Oletuksena, että kumpikin vaihtoehto on neutraaleja, esim. kaupassa käynti vs. pihatöiden tekeminen. 

Ap

En suosittele jatkamaan suhdetta, selvästi haasteita kommunikoinnissa. Asperger?

Aspergerit eivät juuri valehtele. 

Mutta olen vähän ap:n tilanteessa. Kumppani valehtelee ihan mitättömista asioista ja on vielä huono valehtelija, joten selittelee enemmän kuin tarvitsisi. Muuten en varmaan olisi kiinnittänyt asiaan huomiota.

Vierailija
26/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valhe on tyyliltään "olet maailman kaunein nainen, kauniimpi kuin kukaan muu", niin ok, antaa palaa vaan. Mutta jos se on tyyliltään "pimitin 10 euroa kauppareissun yhteydessä ja tuhlasin sen röökiin, jonka vedin sinulta salaa", niin ei hyvä.

Hah tää mulla tuli heti mieleen. Itse siis ostin ja poltin salaa jonkun aikaa. Olin luvannut lopettaa mutta se oli niin paljon vaikeampaa kuin kuvittelin ja sattui siihen hetkeen vielä tosi stressaava pätkä töissä. En halunnut kertoa koska en halunnut edes itselleni myöntää miten heikko olin ja jotenkin häpesin sitä ihan hirveästi. 

Et siis ole valmis parisuhteeseen kerta et voi olla rehellinen edes itsellesi, etkä suostu olemaan oma itsesi ja näyttää heikkouksiasi kumppanillesi.

Röökiin retkahtaminen hävetti, mutta hävettääkö valehtelu ja piilottelu?

Eksä valehteli samasta asiasta. En ollut painostanut lopettamaan ja itsekin poltin silloin tällöin, joten ei se minua häirinnyt. Tuin kuitenkin kun hän sanoi että haluaa lopettaa. Pari viikkoa myöhemmin hänen kavereiden seurassa menin kehaisemaan häntä että hyvin hän on tupakkalakon kanssa pärjännyt. Kaverit alkaa nauraa räkäsesti että kyllä se meidän seurassa röökaa kokoajan. Arvaa vituttiko. 

Vierailija
27/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ohhoh! Hävettihän se kun niin polleana olin jo ehtinyt kehua miten helposti lopettaminen on mennyt kuten alkuun menikin kunnes ei enää mennyt. En tiedä olisinko pystynyt lopettamaan ollenkaan jos olisin vain rehdisti jatkanut enkä silloin tällöin polttanut yhden kun oikein teki mieli. Tiedän ettei mieheni olisi ollut asiasta moksiskaan mutta kai tuo oli itselleni jotain luopumisen tuskaa:D

Vierailija
28/28 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ohhoh! Hävettihän se kun niin polleana olin jo ehtinyt kehua miten helposti lopettaminen on mennyt kuten alkuun menikin kunnes ei enää mennyt. En tiedä olisinko pystynyt lopettamaan ollenkaan jos olisin vain rehdisti jatkanut enkä silloin tällöin polttanut yhden kun oikein teki mieli. Tiedän ettei mieheni olisi ollut asiasta moksiskaan mutta kai tuo oli itselleni jotain luopumisen tuskaa:D

Eikö hän olisi ollut moksiskaan, jos hän olisi kehunut sinua yhteiselle tutulle ja tämä tuttu toteaa hänelle että "heh, se on valehdellut sulle koko tän ajan ja on kyllä polttanut"? Se on eri asia jos pariskunta yhdessä selvittää asian jota toinen on piilotellut tms. kuin se että saa kuulla asiasta ulkopuoliselta ja tulee naurunalaiseksi. 

Ne teidän "valkoiset valheet" vaikuttaa muihin ihmisiin. Mutta jos teidän omat sen hetkiset fiilikset ja häpeän piilottelu on paljon tärkeämpää kuin kumppanin fiilikset ja parisuhteen luottamuksen säilyttäminen, niin ok, siitä vaan, valehdelkaa ja pilatkaa suhteenne.