Jos menen lääkärin vastaanotolla ja pyydän lähetettä laboratorioon verkokeeseen niin saanko sellaisen?
Verikokeessa haluan erään tietyn arvon. Saanko vai pitääkö minun perustella lääkärille miksi nhaluan sellaisen?
Kommentit (30)
Jos se on joku "normaali" otos mikä näkyy perusverikokeessa niin nehän otetaan jos vaan vaikka valitat väsymystä tms. pientä kremppaa. Eri asia sitten jos vaatii jonkun laajan verenkuvan.
Puhelimeen vastaava hoitajakin voi tehdä lähetteen esim virtsakokeeseen tai henkilön sairauteen liittyvissä arvoissa.
Synlab ottaa kokeita ilman lähetteitä ja sydänfilmejä ym . Fimlabista en ole ihan varma, sielläkin maksullisia muut kuin julkisen lähetteillä.
Lääkärin harkinnan mukaan, tottakai potilas voi asiasta keskustella ja neuvotella.
Lääkäri täytyy vakuuttaa siitä, että testi on tarpeellinen. Tietysti jos on varaa yksityiselle, niin siellä tekevät innolla kaikki testit koska saavat laskuttaa niistä.
Käsittääkseni yksityiseltä saa kohtuu helposti "ihan vaan uteliaisuutta/varmuudeksi" veriarvojen tsekkausta. Julkisella varmasti vaaditaan testeille enemmän perusteita.
kokeet määrätään oireiden mukaan tai sitten jos vaikka kontrollit tai niihin rinnastettavat, niin sitten niitä. ELi jos sovit johonkin noista, niin voit saadakin.
Perustella pitää tietenkin: ei yhteiskunnalla ole rahaa mihinkään huvinvuoksi- tai ihanmielenkiinnosta verikokeisiin.
Synlab kertoo näin. Netistähän näkee sitten viitearvot. Mutta tietenkin maksaa yksityisessä labrassa.
Yksityisessä labrassa saat testauttaa ihan mitä haluat, suoraan ilman lääkärin lähetettä.
Samoin ottaa magneettikuvia tms. jos sattuu huvittamaan. Kuvien lausujista en sitten tiedä ovatko aivan jokaisen kuvattavan alueen parhaimmistoa, mutta lausuntokin kyllä tulee.
Täällä on nykyään sellainen käytäntö, että pitää itse varata aika labraan. Onko joku Fimlab vai mikä. Riippuu kai paikkakunnadta käytännöt.
Joitakin verikokeita voi tilata itsekin, kun maksaa. Joihinkin pitää olla lääkärin lähete. Katso laboratoriot.
Riippuu vuorovaikutustaidoistasi. Jos saat lääkärin uskomaan että idea oli hänen ja itse olet vain typerä ja nöyrä alamainen, niin saattaa onnistua.
Joissakin apteekeissa tehdään myös verikokeita ja esim. mitataan verenpaine jne.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nykyään sellainen käytäntö, että pitää itse varata aika labraan. Onko joku Fimlab vai mikä. Riippuu kai paikkakunnadta käytännöt.
Kyllä se aika pitää varata aina itse, mutta tarvitsee lähetteen. Ei julkisella oteta mitään kokeita ilman lähetettä. Yksityisellä toki onnistuu mutta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on joku "normaali" otos mikä näkyy perusverikokeessa niin nehän otetaan jos vaan vaikka valitat väsymystä tms. pientä kremppaa. Eri asia sitten jos vaatii jonkun laajan verenkuvan.
Ei oteta.
Mulla sairauden takia nestarit pielessä, mutta anelussa meni rutkasti aikaa. Pyysin nimenomaan niitä useaan kertaan.
Ei on ei on ei kun pyydät lääkäriltä jotain tiettyä.
Vaikka tuntisit sairautesi, lääkäri on se joka päättää saatko hoitaa sitä hänen nenänsä alla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vuorovaikutustaidoistasi. Jos saat lääkärin uskomaan että idea oli hänen ja itse olet vain typerä ja nöyrä alamainen, niin saattaa onnistua.
Ei onnistu koska lääkäri päättää täysin itsenäisesti nämä asiat.
Yksityiseltä saat juuri sellaisen verikokeen kuin haluat. Siellä on ihan erilaisia pakettejakin jos halut jotain tiettyjä tai sitten ihan mitä ikinä keksitkään. He kyllä keksivät hinnan.
Vierailija kirjoitti:
On näitä muitakin. Huslab, Islab, Nordab... Pitää selvittää eka mikä labra.
Nyt kun labroista ei enää tämän vuoden alusta ole saanut kelakorvausta, niin yksityiset toimijat ainakin tutkivat ihan mitä vaan asiakas haluaa. Eli ei tarvita enää lähetettä lääkäriltä, senkun varaat vaa labra-ajan ja raotat lähtiessäsi lompakkoa.
Lääkärillä on liikaa valtaa yksilön päätöksiin oman terveyden tutkimisesta.
Kyllä pitää kertoa miksi jotain epäilee. Ei se lääkärin niin vain huvikseen porukkaa verikokeeseen lähetä.