Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rintarepun käytöstä

22.01.2007 |

Kaipailen kokemuksia rintarepun käytöstä teiltä muilta äideiltä. Meille ostettiin viikonloppuna Baby Björnin perusmallin rintareppu (musta/musta-valkoruudullinen). Olen vauvaa tototellut pieninä aikoina kerrallaan, mutta ei oikeen vielä viihdy. Olin toivonut helpotusta kanteluun, että saisi itse kätensä vapaaksi kotihommiia varten, neiti kun viihtyy usein vain sylissä.

Vauva siis on kuukauden ikäinen, pää pääseen jonkun verran heilumaan sivuille ja etenpäin repussa niskatuesta huolimatta ja repun selkäpuolelle jää vähän tyhjää tilaa. Onko muilla kokemuksia pienen vauvan kantamisesta rintarepussa vai pitäisikö odotella vauvan vähän vielä kasvavan, painoa meillä kuitenkin alkaa olla jo neljä kiloa, repun ohjeissa minimi paino raja oli 3,5kg.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli kantoliinan vastustaja ennen vauvan syntymää. Ajattelin, että se on ihan hirmu vaivalloinen ja muutenkin vähän tyhmä juttu. No, vauva oli erittäin itkuinen tapaus, ja olin avoin kaikille vinkeille, mikä helpottaisi arkea. Kokeilin kantoliinaa kerran ja jäin koukkuun. Vauva nukahti siihen hetkessä ja arki hieman helpottui. Ostin sitten oman trikooliinan ja se on edellee silloin tällöin käytössä.

EI tarvitse opetella kuin yksi ainoa sidonta, jolla pärjää, nimittäin kietaisux2. Kantoliinakanavan sivuilta lötyyy kuvalliset sidontaohjeet. Siinä saa tuettua pienen vauvan pään tosi hyvin. Ja sitomisessa menee noin puoli minuuttia.

Itsellänikin oli kantoreppu, mutta en tykännyt siitä yhtään. Vauvan jalat retkottivat miten sattuu. Esim. kyykkiminen ja portaiden nousu oli kantorepun kanssa vaikeaa. Kantoliinassa vauvan jalat tulee äidin kylkiin, joten ne ei ole edessä. Lisäksi kantoliina rasitti vähemmän ainakin minun selkää. rintarepussa vauva jää hieman roikkumaan, kun taas kantoliinassa vauva on äidin kropassa täysin kiinni.

Kannattaa kokeilla, jäät varmasti koukkuun!

Tytteli-83 ja neiti 7kk

Vierailija
2/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kantoreppu on esim. ergo, patapum tms. " vauvaystävällinen" malli jossa lapsen lonkat on sammakkoasennossa, peppu hieman polvia alempana ja selkä pyöreänä.

Rintareppu taas on esim. baby björn, tomy yms joissa lasta ohjeistetaan kantamaan myös naama menosuuntaan, haarakaistale kapea ja lapsella selkä suorana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alettiin kanniskelemaan tyttöä pariviikkoisesta Baby Björnin- rintarepussa ja hyvin on siinä viihtynyt. Tosin rintareppuun laittaminen aina vähän itkettää, mutta tyyntyy kun lähdetään liikkeelle.

Viimeisen kuukauden meillä on ollut tapana nukkua aamupäiväunet repussa, kun ei muuten oikein suostu nukahtamaan. Nytkin tuossa repsassa torkkuu :)

Minusta reppu on oikein toimiva, vaikka rasittaakin jonkin verran hartioita. Mutta sen kestää kun voi tehdä muutakin samaan aikaan kun tyttö saa läheisyyttä. Jostain luin tutkimuksesta, jonka mukaan parin tunnin kanniskelu aamupäivin vähentää iltaitkuisuutta. En tiedä onko repun ansioita vai ei, mutta illat on nykyisin helpompia.

Kantoliinakin meiltä löytyy, mutta ei olla kokeiltu, kun pelkään siinä pudottavani lapsen...

Vierailija
4/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko taas syytä varoittaa siitä BB repusta; että huono lapsen selälle jne. Jostakin sekin väite on peräisin, netistä selaamalla ainakin löytyy perusteluja. Mutta ovatko luotettavia?

Hyvä Vauva -lehti, tehkää nyt ihmeessä joku juttu näistä repuista ja kertokaa kaikille, onko bb-reppu hyvä vai huono? Niitä kun liian usein näkee ja miettii, etteivätkö vanhemmat yhtään kyseenalaista koko kapistusta. Vai onko BB liian iso asiakas kuitnkin kaupalliselle lehdellenne?

Vierailija
5/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että onko siitä jotain haittaa, jos vauva nukkuu siinä kahden tunnin unia. Ei ainakaan täkäläisessä neuvolassa tiennyt mitään syitä miksi pitäisi välttää. Täytyypä kysyä vielä fysioterapeutilta kun maanantaina tapaamme.

Olisi kyllä hyvä, jos jotain tutkimuksia tehtäisiin...

Vierailija
6/9 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BB-rintarepusta on vain ja ainoastaan hyvä.

Tämä kuopuksemme osoittautui melkoiseksi tissivauvaksi ja läheisyyden tankkaajaksi. Minulla oli tiedossa kaikki liinojen edut (kantoreppua en koskaan tullut hankkineeksi) ja liinakin oli hommattu, siis etuina nuo sammakkoasennot ja suoran selän välttäminen yms. Haaveilin jopa että voisin kesävauvaa imettää liinan kyydissä, oi miten olisi helppoa!

Mutta kas kummaa.. enpä saanut vauvaa sidottua hyvin liinaan, tuntui että tippuu ja ei ollut tukevasti. Monta monituista kertaa sidoimme miehen kanssa liinan kotona sisällä ja asettelimme vauvan sinne, mutta 10min kuluttua tuntui jo että ei ole hyvä. En tiedä missä oli vikaa, varmaan liina oli vääränlainen ja sidonnat huonoja (ja sitojat) mutta ihan tosissaan heitin liinan varmaan 20 kertaa kaappiin ja kiroilin sille mokomalle mytylle että enää en sua sieltä ikinä pois ota! :) imetystä liinassa en uskaltanut edes harkita kokeilevani..

Esikoiselle oli hommattu rintareppu, jota tosi vähän käytin, ja päätin sitten kokeilla sitä.. sekä minä että vauva ihastuimme rintareppuun heti (muutaman vuoden takainen BB-malli, farkkukangasta). Vauva oli todella tyytyväinen rintarepussa, oli minua lähellä ja pystyi olemaan menossa mukana 1v4kk vanhemman isoveljen puistoillessa" rauhassa" . Kaikki kauppareissutkin hoidimme koko syksyn niin että vauva matkusti rintarepussa, isoveli istui tuplarattaissa ja ostokset matkustivat siinä viereisellä penkillä :)

Rankkaahan tuo aika oli hartioille, voi hyvänen aika sentään, mutta onhan vauva-arki muutenkin aika raskasta joka tavalla =/ ja minulle se, että hartiat oli tositosi jumissa oli pienempi paha kuin se, että vauva huusi vaunuissa.. Nyt on jo helppoa kun osaa istua, viihtyy rattaissa erinomaisen hyvin.

Lopetin rintarepun käytön vauvan lähennessä puolta vuotta, aloin hiljalleen istuttaa jo istuttaa ja paino läheni hänellä 10kg, mikä muistaakseni on rajana.

Mutta meillä tuo rintareppu oli elintärkeä molempien lasten tyytyväisyyden kannalta :) Ja kysyin neuvolassakin useilta ihmisiltä haitoista, sanoivat jokainen että ei siitä vauvalle haittaa ole. Ja kyllä meillä vaavi nukkuikin rintarepussa ja mieluiten siihen nukahti.

Helmi ja vauvat 7,5kk ja pian 2v

Vierailija
7/9 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rintarepusta ja kantoliinasta on tehty tutkimuksia, nopeasti etsimällä löysin tekstiä ainakin Babyidean sivuilta sekä tämän linkin:

http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk1/kirkilionis.shtml

jossa kerrotaan Kirkilioniksen kirjasta ja hänen sekä muiden tekemistä tutkimuksista.

Rintareppujen valmistajat eivät tietenkään kerro, että rintarepun käytöllä on aikarajoitus, muutenhan myynti laskisi. Rintarepussa ei kuitenkaan suositella pitämään kerrallaa kuin noin 15-30min. Syynä on se, että rintarepussa lapsen asento on ergonomisesti väärä, hän roikkuu lonkkiensa päällä selkä suorana. Eikä se kovin ergonominen kapistus ole kantajallekaan.

Neuvoloissa ei välttämättä tiedetä rintarepun huonoista puolista, koska ei tiedetä kantoliinojenkaan hyvistä puolista.

Edellisen kirjoittajan puolesta olen pahoillani huonosta liinakokemuksesta. Tällaisissa tilanteissa suosittelen rohkeasti ottamaan yhteyttä liinatukihenkilöihin tai muihin liinailijoihin, heiltä apua saa aivan varmasti :)

Porenn *kantoliinatukihenkilö*

Vierailija
8/9 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin jo aiemmin että meillä vauvalla lievä lonkkaongelma. , esikoisen kanssa oli käytössä bb:n reppu. pidin siitä tosi paljon, samoin vauva.

nyt kun kirjoittelin tänne, että uskaltaako ottaa bb:n repun käyttöön, niin tuli just tota samaa palautetta, ettei ole hyväksi jos on lonkkaongelmia. mä sain ystävältäni lainaan kantoliinan, sellaisen trikoisen, jonka pitäisi olla hyvä. no, olen sitä nyt joitakin kertoja ympärilleni kieputtanut. enkä tykkää ollenkaan. se ahdistaa, kiristää, on kuuma, ja vauva huutaa kuin syötävä kun yritän tunkea sitä sinne. eli mun tähänastinen kokemus on aika karsea siitä kantoliinasta. vahvistaa mun aikaisempia epäilyjä liinoista. jotenkin kauhean tukala. yritän nyt saada neuvolan tätiä kiinni tuosta bb:n repusta. mieluiten vaihatisin siihen...jos vaan saan.

Vierailija
9/9 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti suosittelisin, ettet vaihda rintareppuun, lapsesi terveyden vuoksi. Ratkaisuhan on sinun, mutta toivon, että tiedät faktat ja erityisesti riskit.

Jos trikooliina tuntuu ahdistavalta, voisit kokeilla kudottua liinaa (jonka pystyy sitomaan eri tavalla, jolloin ilma kiertää paremmin) tai sitten ergonomista kantoreppua.

Trikooliinoja löytyy myös ohuempana (en tiedä mitä liinaa kokeilit). Jos kuumuus vaivaa edelleen, laita puuvillainen paita päällesi (tai pellavaa, hengittää parhaiten) ja lapselle vähän vaatetta (päälle tulee kuitenkin kolme kerrosta liinaa) ja hyvät sukat.

Jos läheltäsi löytyy tukihenkilöitä tai liinojen myyjiä, he auttavat varmasti.

Ystävällisin terveisin,

Porenn ja kolme liinalasta