Jännä, että usalaiset eivät osaa tehdä junia, vaan pyytävät tarjoukset Ranskasta ja Saksasta.
"Alstom and Siemens Mobility have been requested to submit proposals for the supply of high-speed trains"
https://www.railway.supply/en/alstom-and-siemens-mobility-have-been-req…
Kommentit (17)
Pöljä-iiggor ei ole ymmärtänyt kansainvälisen liiketoiminnan logiikkaa. Ihmekös tuo, ryssssssällä ei koskaan ole ollut muuta kuin öljyä myytäväksi.
Etäisyydet sen verran suuria, että maan sisäiset lennot taitavat olla paljon käytössä. Keski-Euroopassa välimatkat ovat pienempiä ja junat hyvä liikkumisväline, varsinkin Ranskan nopeat junat.
Parempi on teettää laivat ja junat siellä, missä käytetään metrijärjestelmää.
Suomessakin italialaisia junia. Eikö osata itte tehdä ap?
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin italialaisia junia. Eikö osata itte tehdä ap?
Vahingosta viisastuttu ja sen jälkeen uudet vaunut on tehty Suomessa. Uudet sähköveturit on Saksasta.
Jännä, että suomalaiset eivät osaa tehdä lentokoneita, vaan tilaavat ne muualta.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että suomalaiset eivät osaa tehdä lentokoneita, vaan tilaavat ne muualta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtion_lentokonetehdas
Tosin tehdäänhän nykyään jotain osia Airbusseihin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että suomalaiset eivät osaa tehdä lentokoneita, vaan tilaavat ne muualta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtion_lentokonetehdas
Tosin tehdäänhän nykyään jotain osia Airbusseihin täällä.
Tyylikäs logo ollut tuolla tehtaalla.
Amerikkalaiset osaa tehdä isoja lentotukialuksia.
Japanissa on parhaat junat, mutta niiden huoltaminen on todella kallista.
Joo nykyinen rataverkko on pitkälti wongien, tarkemmin kinkkien rakentama.
On maita, jotka ovat lentäneet ihmisiä kuuhun. Ja on maita, jotka käyttävät metrijärjestelmää.
Onhan Kiinassakin nykyisin aivan huippumodernia junakalustoa vaikka millä mitalla. Kuten myös erittäin modernia metrokalustoa.
Kiinassa menee myös maailman ainoa normaalissa liikennekäytössä oleva maglev-juna Shanghain lentoasemalta itse kaupunkiin. Toki se on vähän vanhempaa tekniikkaa ja junan huippunopeus on vain jotain 400km/h ja matka sen verran lyhyt ettei se ehdi oikein edes sitä huippunopeutta saavuttaa.
Mutta Kiinassa ollaan ottamassa käyttöön uudempaa maglev-tekniikkaa joissa junien huippunopeus voi olla selvästi korkeampi.
Ja yksi sovellus on sellainen jossa maglev-tekniikkaan on yhdistetty tyhjiöputki ja siinä voidaan sitten päästä ihan lentokonenopeuksiin jo sitten. Kiinassa on muistaakseni ihan konkreettinen suunnitelma tuollaisenkin yhteyden rakentamisesta jo 2020-luvulla. Tuo alkaa olla jo tosi ufoa tekniikkaa mutta ainakin teoriassa ihan mahdollista.
Normaaleja luotijunia siellä menee pitkin poikin pitkin maata vaikka kuinka paljon ja liputkaan niihin ei maksa länsimaisittain paljon mitään ellei nyt mene sitten 1. luokkaan joka on tietysti vähän kalliimpi.
Japanilaiset luotijunayhteydet on tosi hyviä mutta liput siellä huomattavasti Kiinaa kalllimpia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset osaa tehdä isoja lentotukialuksia.
Siellä on päätetty käyttää rahat tuollaisiin tarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Pöljä-iiggor ei ole ymmärtänyt kansainvälisen liiketoiminnan logiikkaa. Ihmekös tuo, ryssssssällä ei koskaan ole ollut muuta kuin öljyä myytäväksi.
Vähänpä tiedät. Suomen parhaimmat junat, eli luotettavista luotettavimmat SR1-sähköveturit, on made in USSR/Rossija. Kuljettavat ihmiset luotettavasti läpi tuulen ja tuiskun, toisin kuin länsimaiset tekeleet.
USA:ssa ja Kanadassa ei ole juuri nimeksikään matkustajaliikennettä rautateillä. Siellä rautatiet ovat 99-prosenttisesti tavaraliikennettä varten. On jopa miljoonakaupunkeja kuten Las Vegas ja Calgary mihin ei ole ollenkaan matkustajajunaliikennettä, ei siis edes yhtä junaa viikossa.
Ja niiden risteilylaivat tehdään Suomessa.