Onko teillä esihenkilöitä, jotka ovat kavereita alaistensa kanssa?
Meillä näin, että enemmistö tiimistä on vanhoja tuttuja ja kavereita keskenään esihenkilön kanssa. Muutama lopuista, minä mukaanlukien ei ole. Työvuorojen ja tehtävien jako vaikuttaa usein menevän ikään kuin olisivat ensin keskenään sopineet kaiken.
Oman mielipiteen saa aina sentään sanoa, mutta tuntuu vähän hämärältä.
Kommentit (8)
Pomon pitää aina olla pomo ja työntekijän työntekijä. Kaveeraamaan ei pidä ruveta keskenään. Siitä ei pidemmän päälle koskaan seuraa hyvää.
Valitettavasti on. Siksi työpaikallani on monessa asiassa hierarkia ja huono yhteishenki.
Kyllä. Ja nämä kaverisuhteet vaikuttavat kaikkien töihin. Työntekijöitä ei kohdella tasapuolisesti jne.
Olen ollut paikassa töissä yli 10 vuotta, nyt olen lähdössä muualle osin juuri tästä syystä. Tämä lähiesimiesten ja alaisten kaveririnki on muodostunut parin vuoden aikana työnjohtajien vaihdosten myötä.
Kyllä vain. Yhdessä, nopeasti entiseksi muuttuneessa, työyhteisössä pomo kaveerasi muun porukan kanssa mm. somessa. Yhteisiä reissuja hehkutettiin ja jaettiin muistoina eteenpäin ja seuraavan kesän perinteistä yhteistä festarireissua pohjustettiin jo aikaisin keväällä. Minua ei pyydetty mukaan, vaikka olin normaalin ystävällinen ja avoin ja tein työni hyvin.
Työyhteisö oli pieni (alle 10), joten ihan räikeä ulosjättäminen tuntui kyllä. Siinä työyhteisössä oli kyllä moni muukin asia pielessä, joten lähdin heti määräaikaisuuteni loputtua.
Ei kaveruus ole ongelma, vaan tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaveruus ole ongelma, vaan tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus.
Niin, ei tietenkään. Minua ei kiinnosta kuka on kenenkin kaveri, kunhan kaikkia kohdellaan tasapuolisesti. Mutta tasapuolisuus harvoin toteutuu mikäli pomo kaveeraa osan kanssa.
Työpaikallani muutamat työntekijät soittelevat pomolle useita kertoja päivässä " tikusta asiaa " juttuja ja laittavat myös aktiivisesti sähköpostia. Ovat hyviä ystäviä keskenään, mikä näkyy tietysti työvuorolistojen suunnittelussa ja lomissa. Minä ja pari muuta, 1-2 kertaa vuodessa. Hyvin on mennyt näinkin. Naisvaltainen ala, mikäpä muukaan.