Mistä apua alkoholistille, joka ei pysty aa-ryhmiin kun on erittäin introvertti?
Olisiko vinkkejä minkälaista apua voi saada alkoholisti, jolle ryhmätapaamiset ei ole vaihtoehto? Äärimmäisen introvertti ja jopa hieman erakko.
Käy töissä mutta juo todella paljon, juonut koko ikänsä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siellä aa:ssa ole pakko puhua kuten jossain kunnan palvelussa, josta tulee myös kantamerkintä! Niin, että sinne vaan.
Voiko sinne lähteä tueksi, vai pitääkö henkilön mennä yksinään?
Ap
Voi mennä tueksi, ei ole pakko yksinään mennä.
Tueksi mukaan on tervetullut vain toinen akoholisti. Ainoa pääsyvaatimus ryhmään on halu lpettaa juominen.
E nuo ryhmät sellaisia ole. että kuka tahansa saisi osallstua uteliaisuuttaan, että keitä tuttuja ja julkkiksia siellä käy.
Mua ihmetyttää eikö kukaan tiedä, että AA-kokouksiin voi mennä ja vain jäädä seuraamaan. Mikään pakko ei ole puhua.
Samoin ihmettelen eikö kukaan tiedä alkoholistien läheisten ryhmistä Al-Anonista.
Ei tarvitse olla perhettä, mutta alkoholistin elämässä.
Itse pelastuin hulluudesta Al-Anonin avulla.
Alkoholismi on koko perheen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää eikö kukaan tiedä, että AA-kokouksiin voi mennä ja vain jäädä seuraamaan. Mikään pakko ei ole puhua.
Samoin ihmettelen eikö kukaan tiedä alkoholistien läheisten ryhmistä Al-Anonista.
Kertoisitko lisää tuosta miten Al-Anon sua auttoi?
Kyseessä on erittäin läheinen ihminen minulle.
Hänen asemansa on sellainen, että pelkää myös, että joku kuitenkin juoruilunhaluisena kertoo sieltä eteenpäin ja työpaikka on mennyttä.
Ap
Joo ei riitä. Ei se ryhmä yksin paranna. Alkkiksen pitää haluta lopettaa ja tunnustaa tilanteensa. 12 askelta, joista ensimmäinen on tunnustus siitä, että juomisesta on tullut suurin herra ja mestari. Todella tunnustus, joka on totta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen nähnyt varmaan satoja kertoja että pelkkä AA-ryhmässä käyminen ei riitä. Alla pitää ensin olla Minnesotatyyppinen laitoshoito että ihmiset onnistuvat. Ja tietenkin erittäin kova motivaatio lopettamiseen.
T. Sh
Ni sä oot alalla ja oon huomannut, et usein te ammattilaiset näette vaan ne ääritapaukset ja teette sen perusteella päätelmiä kaikista ihmisistä. Ja sehän ei päde niin.
Et sä näe niitä onnistuvia, jotka menee sinne aa:n ajoissa ja onnistuu. Sä näet vasn ne, jotka on jo katuojassa.
Vierailija kirjoitti:
Minnesota hoito, itellä oli sama homma. Lopuks ei ollu muuta vaihtoehtoa kun mennä. Siellä oppii puhumaan ryhmässä ja saa olla oma itsensä.
Eli lisätään sähköpiiskaan voltteja niin kauan, että alkaa puhuminen kiinnostamaan? Eikö tuo sovi paremmin johonkin Arkansasiin?
Vierailija kirjoitti:
Joo ei riitä. Ei se ryhmä yksin paranna. Alkkiksen pitää haluta lopettaa ja tunnustaa tilanteensa. 12 askelta, joista ensimmäinen on tunnustus siitä, että juomisesta on tullut suurin herra ja mestari. Todella tunnustus, joka on totta.
Hän on myöntänyt tuon jo vuosia sitten.
Ap
Käy alkuun AA:ssa joka päivä niin pysyy raittiina. Ei siellä tarvitse mitään puhua jos ei tahdo. Avo palavereihin saa tulla myös muutkin kuin alkoholistit
Ettei nyt tuo "introverttius" olisi alkoholismisairauden viimeinen temppu pitää ihmispolo otteessaan? Ei voi ottaa apua vastaan, koska on "i", joten ei auta kuin jatkaa dokaamista?
Cold turkey!
sido sänkyyn kuukaudeksi
Vierailija kirjoitti:
Jos tyyppi haluu yksinään juopotella niin mitä se sulle kuuluu?
"Kaverin puolesta" kyselee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko lisää tuosta miten Al-Anon sua auttoi?
Kyseessä on erittäin läheinen ihminen minulle.
Hänen asemansa on sellainen, että pelkää myös, että joku kuitenkin juoruilunhaluisena kertoo sieltä eteenpäin ja työpaikka on mennyttä.
Ap
Eli oikeastaan ei ole introvertti vaan ajattelee olevansa merkittävässä asemassa ja muiden puhuvan hänestä? Jos joku on ryhmässä, eikö hän itsekin ole alkoholisti?
Menee sinne työterveyteen ensiksi. Saa mahdollisesti antabuskuurin, ehkä jutteluapua ja sit vaikka se AA siihen mukaan. Eise introverttius siellä käymistä estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisoituminen ON älykkyyskysymys. Jos ei älykkyys riitä lopettamaan niin sitten se ei riitä. Syöpää sairastava ihminen ei voi päättää, että nytpä lopetan syövän sairastamisen. Alkoholismia sairastava voi lopettaa oman tautinsa omalla päätöksellään.
Kyseinen henkilö on älykäs. Ette uskoisi jos kertoisin, miten vaativaa työtä tekee.
Ap
Eli jotenkin ihannoit tuttuasi? Mikä saa ajattelemaan että tunnet poikkeuksellisen vaativassa työssä olevan? Monilla suorittajilla voi olla ongelmia alkoholin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisoituminen ON älykkyyskysymys. Jos ei älykkyys riitä lopettamaan niin sitten se ei riitä. Syöpää sairastava ihminen ei voi päättää, että nytpä lopetan syövän sairastamisen. Alkoholismia sairastava voi lopettaa oman tautinsa omalla päätöksellään.
Kyseinen henkilö on älykäs. Ette uskoisi jos kertoisin, miten vaativaa työtä tekee.
Ap
Eli jotenkin ihannoit tuttuasi? Mikä saa ajattelemaan että tunnet poikkeuksellisen vaativassa työssä olevan? Monilla suorittajilla voi olla ongelmia alkoholin kanssa.
* Akoholismisairaus ei katso älykkyyteen, taiteelliseen lahjakkuuteen, upeaan ulkonäköön tai yhteiskunnalliseen asemaan. Sairastuneita on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Joukossa on huippuälykkäitä ja vaatimattomat eväät saaneita. Sairaus ei katso henkilöön, syöpä, diabetes, liikehäiriösaraus... elä mässä on armottomat arpajaiset menossa. Onneksi yhä useampaa sairautta osataan nykyisin hoitaa. Alkoholismi on onneksi näit sairauksia. Sen pirullisuus on siinä, että se on itse itsensä kieltävä sairaus anreksian tapaan.
Voisiko tuo "ujous" olla syy sille, että ei tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästään ja lopettaa juominen?! Eihän se Aa sitä juomista lopeta, se on vain vertaistuki.
Hoito otetaan niinku se annetaan. Ei sinne pakko mennä ole.
Ottaa pari piiskaryyppyä ennen AA-kerhoon menoa, niin kyllä juttua piisaa.
Introverttiys ei äärimmäisenäkään estä toimimista ryhmissä, esim AAssa. Se tarkoittaa vain, että sosiaalinen timinta vaatii oman energiansa ja oalautumisaikanasa, mutta oikeastaanhan AA ei edes ole sosiaalista. Se ryhmä on siellä vain siksi, että olisi joku yleisö sille ensin väistämättä omaan napaan keskittyvälle alkoholistille ja sitten yhtä väistämättä omaan napaan keskittyvälle parantumisprosessille. Kukaanhan ei parannu sen ryhmän takia (eikä juo ympäristön takia) vaan ihan itsensä takia.
Eli oikesti tuossa on kyse siitä, että henkilö EI HALUA luopua alkoholista, ja käyttää introverriyttään tekosyynä.
Jos kyse oikeasti on aapeen ystävän tai läheisen ongelmasta, tähän ei voi sanoa muuta kuin että yrittää pelastaa, mitä pelastettavissa on - eli itsensä ja lapsensa. Jos alkkis ei halua parantua, hänelle ei voi mitään. Jos taas kyse on aapeestä itsestään, sanoisin, että katsoo nytpeiliin ja miettiin, että mikå pitkällä tähtäimellä on tärkeämpää, hetkellinen mukavuusalueella pysyminen, vai sellainen itsetuntemuksen hankkiminen, mikä johtaisi parempaan oman elämän ja päihteidenkäytön hallintaan.