Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä en tiennyt biojätteen keräämisestä..

Vierailija
14.04.2024 |

Kaupassa myytävät biojäteroskapussit.

Se pussi täytyy viedä keittiöstä ulos biojäteroskapönttöön joka päivä.

Kun sinne laittaa melkein mitä tahansa biojätettä, pussi alkaa hajoamaan jo päivässä.

Varsinkin joku kahvinpuru pohjimmaisena, pussi alkaa lahoamaan samana päivänä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit pohjalle laittaa vaikka sanomalehteä, nii ei hajoa pussi heti. 

Vierailija
2/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan biojätteet muovipussiin. Ei ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä pohjalle munakenno, imee kosteutta ja hajua. Toimii myös karikkeena.

Vierailija
4/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas kun laitat sen hajoavan pussin kompostiin. Ei hajoa millään. Sitten kun kompostin tyhjentää saa sieltä poistaa niitä pussinriekaleita.

Vierailija
5/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei tämä siis ongelma ole. Ajattelin vaan ensin että vien aina kun pussi täyttyy.

Mutta nyt vien joka päivä. On pussi täynnä tai ei

Vierailija
6/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulla on riittänyt kun tyhjentää pari kertaa viikossa. Ei hajoa pussi siinä välissä. Mutta mun biojätteet on aika kuivia, ehkä se vaikuttaa.

Vierailija
7/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei tämä siis ongelma ole. Ajattelin vaan ensin että vien aina kun pussi täyttyy.

Ja rahaa menee pusseihin hirveitä määriä. Itse aiemmin kierrätin bijutut, mutta koska nykyään ei tule kuin yhden omenan roskat per päivä niin en ole vaivautunut. Tuo että pussit hajoaa on tuttua.

Vierailija
8/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän biojättteet alas parvekkeelta, ei kuluja, ja linnut tykkää kanssa.

Vierailija
9/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rahaa menee pusseihin hirveitä määriä. Itse aiemmin kierrätin bijutut, mutta koska nykyään ei tule kuin yhden omenan roskat per päivä niin en ole vaivautunut. Tuo että pussit hajoaa on tuttua.

Paperipusseja saa kun ostaa kaupasta irtotuotteita niihin. Ei tarvitse erikseen ostaa biojätepusseja.

Vierailija
10/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotas kun laitat sen hajoavan pussin kompostiin. Ei hajoa millään. Sitten kun kompostin tyhjentää saa sieltä poistaa niitä pussinriekaleita.

Minkä takia kompostoriin pitäisi tuhlata biopusseja? Sinne voi käydä kaatamassa sangon ja sit huuhdella tai pestä sanko. 

Vierailija
11/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama käytäntö meillä. Biojätettä tulee tosi vähän kun kananmunankuoret murskataan ja viedään kaverin kanoille, kahvipussit kuivattaan ja kahvit ripotellaan kasvimaalle, kotilot muuttaa naapuriin. Perunan ym. kuoret heitetään metsään joidenkin syötäviksi. Kaupan pikkupussiin kertyy biojätettä ehkä kourallenen viikossa. Biojätelaitoksella muovit osataan erotella nykyään tarkasti ja energiaksi ne menee. Olen ollut töissä bioenergialaitoksilla ja todennut että itse tuotetta on yleensä hyvin vähän mutta pakkausiin ja mainoksiin on käytetty suurin osa tuotantokustannuksista. Jotkut kissanruokalavat meneekin suoraan polttoon.

Vierailija
12/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia kompostoriin pitäisi tuhlata biopusseja? Sinne voi käydä kaatamassa sangon ja sit huuhdella tai pestä sanko. 

Niin teenkin nykyään. Alkoi ottaa pattiin biohajoavien pussien hajoamattomuus.

Vierailija
13/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätteeseen voi laittaa myös lautasliinat, paperiset nenäliilat, munakennot ja talouspaperia. Ne sopivasti jarruttavat liian nopeaa biojätteen hajoamista.

Vierailija
14/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien biojätteen kerran viikossa, ellei se ole täynnä tai haise. Lähes aina pussi on ihan ehjä, jos ei niin vien astian kanssa.

Vierailija
15/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussi astiaan ja jäte astiassa ulos. 

Vierailija
16/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuoraan sangon sanomalehdellä ja tyhjennän kerran viikossa kompostiin.Sanko pysyy siistimpään ja kompostiin menee samalla kuiviketta En ole koskaan käyttänyt mitään erikseen ostettua materiaalia vaikka olen kompostoinut biojätteen siitä asti kun muutin omilleni yli 30 vuotta sitten.

Vierailija
17/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätteet voi kerätä myös sanomalehtipaperista taiteltuun pussiin, ei ole tarpeellista ostaa niitä pikkupusseja. Se helpottaa myös jäteasemalla biojätteen käsittelyä, koska ne pussinriekaleet ei vaan toimi toivotunlaisesti prosessissa. 

Vierailija
18/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien biojätteen kerran viikossa. Kannan sen sinne sankonsa kanssa, että on yksi ja sama onko pohja hajonnut vai ei. Useimmiten ei. Joskus on voinut nesteitä valua sankon pohjalle.

Vierailija
19/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ostaa mitään turhia pusseja, kun on BioProffa. 

Vierailija
20/23 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätteisiin menevä tavara kannattaa antaa kuivahtaa ekaks, esim. kahvin suodatinpussit. Kananmunakennot on hyviä pussin pohjalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi