Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka pitävät sinua höynäytettävänä

Vierailija
13.04.2024 |

Esimerkki: Minulla on yksi keräilytavara, joka on vaikeasti saatavilla eikä sitä myydä missään alle 250-300 euron. En tarvitse omaani - joka on käyttämättömässä kunnossa - joten kysyin kansainvälisessä harrastusryhmässä olisiko kiinnostuneita ostajia. Ja olihan niitä. Pyysin hintatarjouksia. Ajattelin myydä omani vaikka 100-150 euron hintaan, kunhan pääsisin siitä eroon.

Kyseisen ryhmän aiemmin ihan mukavilta tuntuneet kirjoittajat ottivat sitten yksityisviesteillä yhteyttä. Yksi tarjosi 50 euroa, koska hänellä ei ole budjettia enempään, ja vaikutin kuulemma hänen mielestään niin mukavalta ihmiseltä että varmastikin ymmärtäisin hänen huonoa rahatilannettaan. Toinen tarjosi 50 dollaria ja yritti ihan pokkana väittää, että tuolla hinnalla niitä on yleisesti myynnissä. Ja niin edelleen. Poistin ilmoitukseni ärtyneenä, ja lopulta myin kyseisen tavaran 150 eurolla ihan muuta kautta. Meni heti kaupaksi.

Kuvittelenko vai onko tällainen yleistynyt viime aikoina? Olen törmännyt tällaiseen nykyään enemmän niin netissä kuin livenä, Torin kaltaisilla markkinapaikoilla, yms.

Pahin oli yksi kivana pitämäni tuttu yrittäjä, joka yritti kirkkain silmin minut tekemään erään työn puoleen hintaan normaaleista freelancer-taksoista. Puhui niinkuin tuo olisi minun kannaltani oikein hyväkin diili.

Tai en tiedä onko minussa sitten jotain, mikä saa minut näyttämään/kuulostamaan erityisen höynäytettävältä. Mutta joka tapauksessa se tuntuu aina loukkaavalta, kuin minua pidettäisiin erityisen tyhmänä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pitää höynäytettävänä, mutta pettyy pahasti.

Vierailija
2/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen kaveri joskus. Hän vaikkapa toi mulle "lahjaksi" jonkun vanhan nojatuolinsa ilmeisesti säästääkseen kaatopaikkakulut. En tajua miksi sallin tuon tapahtua mutta nyttemmin rajat ovat viimein kunnossa eikä tuokaan kaveri enää elämässäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pitää höynäytettävänä, mutta pettyy pahasti.

Niin minunkin kohdallani. Kaipa sitä voisi pitää jonkinlaisena vahvuutena, että vaikuttaa tyhmemmältä ja viattomammalta kuin oikeasti on.

En ole kyllä silti tähän päivään mennessä oppinut sitä vahvuutena pitämään, vaan edelleen loukkaannun siitä.

Vierailija
4/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuollainen kaveri joskus. Hän vaikkapa toi mulle "lahjaksi" jonkun vanhan nojatuolinsa ilmeisesti säästääkseen kaatopaikkakulut. En tajua miksi sallin tuon tapahtua mutta nyttemmin rajat ovat viimein kunnossa eikä tuokaan kaveri enää elämässäni.

Ja todennäköisesti odotti myös suurta kiitollisuutta lahjasta?

Vierailija
5/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty ostaa kaikenlaista; autoa, taloa, tonttia, peräkärryä, polkupyörää. Sitten kun kysyn; no paljonkos olisit valmis maksamaan, niin vastaus on aina: En tiedä paljonko pyydät.

Aika vaikea on tehdä kauppaa, jos ostaja ja myyjä ei tiedä hintaa. Puoli-ilmaiseksi tietysti.

Vierailija
6/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaikuta väkivaltaiselta tai sellaiselta joka aloittaisi riitelyn.

Vierailija
7/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen itsekin tuollaisen loukkaavana. Samoin sen, että minun kuvitellaan olevan nössö, joka suostuu kaikkeen, koska olen hiljainen ja rauhallinen. 

Vierailija
8/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Yritetään tingata alennuksia ja tarjouksia vaikka tietyt listahinnat ovat tiedossa. Tinkiminen on mielestäni vähintäänkin ala-arvoista ja maksan minäkin ostaessani pyydetyn hinnan ja vertailen hintoja etukäteen sen sijaan, että menisin tinkimään tori-tyylillä.

Vierailija
9/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleisesti kiva, rento ja reilu. Yrittäjänä teen asiat niin että asiakkaat on tyytyväisiä. Teimme sitten toisen saman alan yrittäjän kanssa tarjouksen isommasta työstä, jonka olisin itsekin voinut tarjota omilla referensseillä, mutta tämä kaverin yritys tarvitsi minut mukaan saadakseen työn. Sanotaan vaikka että minä tein asian A ja hän asian B, An ollessa merkittävämpi. Rakennusala.

Työt tehty, niin siinä vaiheessa tämä "kaveri" ehdotti että minä vetäytyisin työstä pois jotta hän saa Bn lisäksi minulle kuuluvan referenssin A. Sanoin ei, ja tämä kaveri vänkäsi noin viikon asiaa vielä. Lopulta uhkasin sopimusrikkomuksella ja perheen asianajajalla, ja lopetti vänkäämisen.

Todella törkeää enkä toiste ole hänen kanssaan enää tekemässä mitään.

Vierailija
10/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Yritetään tingata alennuksia ja tarjouksia vaikka tietyt listahinnat ovat tiedossa. Tinkiminen on mielestäni vähintäänkin ala-arvoista ja maksan minäkin ostaessani pyydetyn hinnan ja vertailen hintoja etukäteen sen sijaan, että menisin tinkimään tori-tyylillä.

Minä vihaan myös tinkimistä sekä ostajana että myyjänä. Myyjänä ahdistun siitä, jos pitää vängätä jonkun itsepintaisen tinkaajan kanssa. Ostajana taas haluan että hinnat on selkeästi ilmoitettu. Ei kiitos, en halua kerjätä mitään alennuksia, joten ihan turhaan minulle ilmoitetaan korkeampi hinta jossa on "tinkimisvaraa". Siirryn vaan johonkin toiseen jossa on valmiiksi järkevämpi hinta.

En tajua, miten jotkut nauttivat jostain basaarimeiningistä. Miten kukaan jaksaa, oikeasti?

Vierailija
11/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, että yllättävän moni myyjä suostuu noihin 50-80% alennuksiin. Mulla rauhottui tilanne Torissa, kun lisäsin, että otan tarjouksia vastaan ja jokaisella tarjouskierroksella hinta korotetaan +20%. Olin erään tarjoajan kanssa sopimassa innokkaasti kauppoja kunnes hän tajusi mitä tuli tehtyä :D

Kaikenlaisia kokeilijoita riittää. Heille pitää näyttää heti missä raja kulkee. En sanoisi, että ap:tä pidetään tyhmänä vaan kilttinä, joka ei kehtaa sanoa vastaan.

Vierailija
12/13 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistynyt.

Vierailija
13/13 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yleistynyt.

Minusta viimeisen muutaman vuoden aikana ihmisistä on tullut paljon röyhkeämpiä. Myös Suomessa, mutta erityisen röyhkeiksi ihmiset ovat muuttuneet kaikilla kansainvälisillä kauppapaikoilla.

Eikä röyhkeys ole pelkkää ahneutta, vaan myös kaikenlaista kyvyttömyyttä käsittää ettei maailma pyöri oman navan ympärillä, tyyliin "HUIJARI, MIKSEI TÄMÄ OLE JO PERILLÄ????" kun paketti on lähetetty kaksi päivää sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi