Onko reilu tilanne? Tulojenjako parisuhteessa
Mies käy töissä, nainen elää tuilla. Muuttavat yhteen. Sovitaan, että vuokra jaetaan tasan. Nainen menettää asumistuen ja maksaa jäljelle jääneistä tuistaan puolet vuokrasta.
Lopputulos on, että miehen elintaso nousee ja naisen elintaso LASKEE PUOLEEN siitä mitä se oli. Tiedän oikeasti tällaisen pariskunnan ja pitävät tätä reiluna.
Kommentit (45)
Jos itse pitävät sitä reiluna, niin turha sitä on ulkopuolisten murehtia. Jokainen pari päättää itse miten asiansa järjestävät.
Ei ole reilua. Kulut jaetaan tulojen mukaan. Työssäkäyvän puolison pitää tietää ettei minimi tukea saava avopuoliso pysty maksamaan vuokrasta puolia tai muuten ei muuta sellaisen kanssa yhteen jos pitää asumiskuluista laskuttaa puolet.
Mitä järkeä tuollaisessa tilanteessa on muuttaa yhteen. Työttömällähän ei ole mitään varaa omiin lääke- ja sairauskuluihin muista perustarpeista, pienistä harrastuskuluista puhumattakaan jos minimi tuista maksaa asumiskuluja.
Mä en tajua miksi kukaan muuttaa kenenkään kansaa yhteen, jos kuluja ei jaeta tulojen mukaan. Tekeekö ne tota tasajakoa vielä, kun tulee lapsia?
Mitä se sulle kuuluu, miten joku ihminen jakaa tulonsa ja menonsa parisuhteessa? Kyylä!
Onhan sillä työttömällä mahdollisuus hakeutua töihin, elintaso paranee hänelläkin huomattavasti.
Surullista mutta edelleen tänä päivänä moni nainen hyväksyy tämän normaalina. Lisäksi moni maksaa tuista yhteisten lasten menot ja vaatteet sekä kantaa ruokakaupasta omasta rahastaan ruokaa koko perheelle. Lopputulos, (usein) pienempituloinen nainen elää köyhyysrajalla ja mies kerryttää mukavasti omaisuutta. Pitäkää puolenne naiset, älkää alistuko taloudelliseen väkivaltaan ja hyväksikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi kukaan muuttaa kenenkään kansaa yhteen, jos kuluja ei jaeta tulojen mukaan. Tekeekö ne tota tasajakoa vielä, kun tulee lapsia?
Tekee ja se on poikkeuksetta nainen joka maksaa yksin kaiken lapsiin liittyvät kulut. Miksi tähän naiset edelleen suostuu en vaan ymmärrä. Tyhmyys siinä on taustalla eikä mikään muu.
Eihän sen naisen elintaso ole laskenut, koska hän on päässyt isompaan asuntoon, jossa yksin asuessa ei olisi varaa asua. Yksin asuessa hän joutuisi varmasti tyytymään yksiöön.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Surullista mutta edelleen tänä päivänä moni nainen hyväksyy tämän normaalina. Lisäksi moni maksaa tuista yhteisten lasten menot ja vaatteet sekä kantaa ruokakaupasta omasta rahastaan ruokaa koko perheelle. Lopputulos, (usein) pienempituloinen nainen elää köyhyysrajalla ja mies kerryttää mukavasti omaisuutta. Pitäkää puolenne naiset, älkää alistuko taloudelliseen väkivaltaan ja hyväksikäyttöön.
Muistakaa myös työssäkäyvät miehet, että älkää lähtekö perhettä perustamaan työttömän sossupumminaisen kanssa, saatte olla vain lompakkona. Tällaisia naisia on yllättävän paljon jotka eivät ole valmiita tekemään töitä oman perheen eteen.
🇺🇦🇮🇱
Jos ovat noin sopineet ja pitävät sitä reiluna niin sitten se on heille sopiva tapa.
Kaffebulla kirjoitti:
Eihän sen naisen elintaso ole laskenut, koska hän on päässyt isompaan asuntoon, jossa yksin asuessa ei olisi varaa asua. Yksin asuessa hän joutuisi varmasti tyytymään yksiöön.
Ei kai elintasoa pelkän asunnon koon perusteella määritetä?
Mun miesystävällä on velaton omistusasunto. Jos muuttaisin hänen luokseen, niin en saisi enää asumistukea. Jos maksaisin puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä, sekä ruokani, niin minulle jäisi sama summa käyttöön kuin yksin asuessa. Mutta; mies antaisi mun asua ilmaiseksi, "tietenkin" hän sanoi. Olisi kuulemma reilua, että minäkin voisin avustaa opiskelevia lapsiani, kuten hänkin tekee. Mulla taitaa olla käsissäni kultakimpale!
Ei kannata miehen ottaa elättiä rasitteekseen. Ennemmin tai myöhemmin homma päättyy eroon jokatapauksessa. Jos ei löydä tasoistaan naista niin parempi olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat noin sopineet ja pitävät sitä reiluna niin sitten se on heille sopiva tapa.
Se, että asia on sovittu yhdessä, ei tee siitä reilua. Vähän kuulostaa siltä, että tuontyyppisissä kuvioissa saattaa olla kyse manipuloinnista, läheisriippuvuudesta tai muusta - eihän normaalisti ihminen suostu itselleen jopa hengenvaaralliseen tilanteeseen. Jos tuollaisessa tilanteessa, kun itselle jää käyttörahaa joku 300 euroa, tulisi kalliit lääkekulut, saattaisi käydä niin, ettei ole varaa ostaa lääkkeitä.
Että sellaset kämppikset.
Onneksi itse elän normaalissa avioliitossa.
Se nainen saa suhteesta tai yhdessä asumisesta jotain mikä on hänelle tärkeää. Hän voi olla vaikka läheisriippuvainen.
Minulle kävi aikoinaan näin. Olin leski ja sain leskeneläkkeen asumistukineen, yhteenmuuton jälkeen menetin kaikki eläkkeeni ja asumistuen.
Puoliso tienasi yli 100.000 euroa vuodessa, minä opiskelin ja elin köyhänä. Menot menivät tietenkin 50/50.
Puolisolla oli kallis maku, ei kelvannut mm halvin jauheliha tai talouskyljykset.
Valmistumisen jälkeen pääsin työelämään, mutta vuosituloni ovat vain 65.000 euron tasoa, olen edelleen puolisoani köyhempi, enkä voi tehdä samoja asioita kuin hän.
Monet läheiset ja vieraat olettavat, että vauraampi puoliso jotenkin elättäisi minua, mutta se ei pidä paikkaansa.
Kaffebulla kirjoitti:
Tyytymään yksiöön? Ei neliöt tee asumisesta parempaa. Ellei puhuta lapsiperheestä ja yksiöstä. Tai ehkä.ne jollekkin tekee. Itse en näe niitä arvona vaan rahaa joka riittää vapaa-ajan käyttöön ja luksukseen. Luksus on minulle hyvälaatuiset vaatteet, kodinkoneet yms tarvikkeet. Ja esim hyvä ruoka, joka taas tarkoittaa tuoreita kasviksia ja yrttejä ja hedelmiä yms. Ei oikeaa luksusta, mutta laatua.
Rahako se on joka ratkaisee kaiken? Niin se taitaa olla nykyään. Siihenhän meidät on koulutettu?
Jokainen päättää itse. En tiedä onko tuossa nyt naisen elintaso laskenut. Miten ruoka ym.