ADHD:sta just kakkosella, tulee uusintana. Taikuri Luttinen Katsokaa hyvä ohjelma.
Kommentit (11)
tehdään erikoissairaanhoidossa. Ei itsekseen kotona tai napuurin terveydenhoitajan kanssa kahvitellessa.
Olen varmaan Adhd kun olen niin ilkeä, vilkas ja juoppo eivät riitä perusteluiksi diagnoosille vaan sitä varten on käytävä hyvin monia testejä läpi ja tavattava hyvin monia eri alan ammattilaisia.
Diagnoosin saadakseen täytyy täyttää monia erilaisia kriteerejä, pelkällä vilkaudella ( eli monen mielestä huonolla käytöksellä) ei diagnoosia saa.
Usein siihen liittyy motorisen kehityksen hidastumista, hahmotusongelmia, keskittymisvaikeuksia jopa puheen kehityksen viivastymistä.
Adhd mukanaan tuomien ongelmien lisäksi sekä adhd diagnoosin saanut että hänen perheensä kärsivät usein ulkopuolisten asiaa ymmärtämättömien ja jopa ilkeiden ihmisten vähättelyä, piikittelyä ja epäempaattista käyttäytymistä. Tämä on omiaan lisäämään masennusriskiä ja muita adhd:en liittyviä ongelmia mm. alkoholismia, huonoa käytöstä ja huonoa itsetuntoa.
Tuleeko ihmiseille hyvä mieli kun saavat painaa adhd ihmiset " alas" vai korostetaanko sillä omaa (olematonta tosin) paremmuutta????
vilkas sorminen poika vaikkei adhd olekaan :-)
T. edellinen
Tätä yritin tuolla edellisellä sivulla lyhyemmin sanoa. Kunpa vain ihmiset todella ymmärtäisivät mikä määrä niitä testejä tehdään, ja kuinka monen alan asiantuntijoita niihin osallistuu. Minulla nuo testit kesvät 3kk, 3 kertaa viikossa. Oli neurologisia testejä, psykiatrin kanssa keskustelua, neuropsykologiaa, laboratoriokokeita, keksustelivat aviomieheni ja äitini kanssa, syynäsivät kouluaikaiset todistukset läpi jne. Saa olla melkoinen moniosaaja, että kykenee kaikkia näitä testaajia huijaamaan, ja väärän diagnoosin saamaan :)
Täällä se ADHD nostaa päätään. Jestas mitä kirjoitusvirheitä sainkaan noin lyhyeen tekstiin mahtumaan :D
t.13
ja säikähdin kyllä, mulla on varmaan adhd :(
Tuo adhd on kätevä diagnoosi, jolla voi selittää minkä tahansa oman huonon käytöksen tai mokailun..! :D
AD/HD ei ala aikuisena, se on ollut jo pikkulapsena.
Valitettavasti aika moni ihminen selittää ADHD:lla käytöstään. Kuitenkin ihan todellinen ja elämää vaikeuttava asia se oireyhtymä on. Tästä Luttisen tapauksesta en tiedä mikä on totta ja mikä ei, mutta sen tiedän, että on surullista kuinka aikuiset ihmiset jatkavat sitä samaa linjaa josta ADHD ihmiset ovat kärsineet jo lapsena. Tällä tarkoitan siis sitä, että vähättelee ADHD:n aiheuttamia ongelmia.
risteilyllä esiintymässä, piti " aikuisten taikashown" ja oli niin roisia tekstiä että meni vähän ällötyksen puolelle vaikka muuten törkyhuumori naurattaakin.
Olin ihan järkyttynyt millainen telkkarin kiva taikuri oli tosielämässä:) pokaili maisia koko edellisen illan orkkabaarissa.
Ihan asiallinen kuva minkä olen hänestä saanut. Ehkä on ne showt sit erikseen.