IVF / ICSI onnistuminen endometrioosista huolimatta?
Moikka!
Laitanpa tänne tuon yllä olevan kysymyksen kun asia on jo jonkin aikaa mieltä vaivannut. Olisiko jollain siis IVF/ICSI-hoidot onnistuneet endosta huolimatta? Itsellä on sellainen tilanne, että endoa vasta epäillään ja nyt on menossa ensimmäinen IVF-hoito. Olen lääkärin kanssa jo puhunut alustavasti, että jos tämä eka hoito ei tuota tulosta, niin sitten alan jonottamaan laparoskopiaan. Olemme siis julkisella puolella hoidossa Pirkanmaalla. Nyt ihan harmittaa, etten jo aiemmin pyrkinyt päästä jonoon kun jonotusaika taitaa olla lähemmäs puoli vuotta. Olisihan siitä sitten voinut poistua jos plussaa tulisi tästä tai jonotuksen aikana esim. mahdollisesta PAS:ista. Mutta katsotaan nyt tämä eka hoito kun tässä asti ollaan, soluista saatava tieto on kuitenkin tosi arvokasta.
Mutta nyt siis olisi kiva kuulla, onko monikin onnistunut näillä hoidoilla ilman laparoskopiaa/endon poistoa? Tosin ongelmana voi tietysti olla, ettei silloin ole tiennytkään sairastavansa endoa, joten kysymys on kai vähän hassu. Ymmärrän myös, että endon vaikeusaste vaikuttaa onnistumiseen. Itsellä on oireina lähinnä loppukiertoa kohti pahenevat kivut ja 3 vuotta lapsettomuutta. Mahdollisen endon vaikeustaso ei siis välttämättä ole kovin paha mutta mistäpä sitä tietysti tietää. Nyt käytettyäni synarelaa lähes 3 vkoa oli menkkakivut selvästi lievemmät. Sekin viittaisi kai endoon kun synarela nimenomaan vähentää endon oireita. Kummastakaan meistä ei miehen kanssa ole löytynyt vielä vikaa, paitsi mulla lievä kilpirauhasen vajaatoiminta joka on ollut loppukesästä asti hoidossa. Nuo kivut esiintyvät myös oviksen aikaan, erityisesti tuolla alapäässä peräsuoli mukaan lukien, kuin puukkoa kierrettäisiin.
Kiitos jos joku ehtisi kommentoimaan! Toivoisin niin kovasti, ettei tätä IVF:ää ihan turhaan tässä tehdä...
Lilium
Kommentit (2)
Kiva saada kommenttia tähän mielessä pyörineeseen kysymykseen - ja kiitos tsemppauksesta. Ihan mahtavaa, että teillä on onnistanut ilmankin leikkausta. Antaa aina toivoa. Mekin miehen kanssa oltiin halukkaita etenemään ekaan IVF:ään ennen laparoskopiaa ihan jo senkin takia, että nyt saamme tietoa solujen laadusta ja varmaan monesta muustakin jutusta. Myös mulla on mahdollisen endon oireet olleet niin siedettäviä, kipulääkityksellä hallinnassa, ettei senkään takia ole ollut ihan pakko leikkaukseen mennä.
Oikein hyvää loppuraskautta ja ihania hetkiä tulevan perheenlisäyksen parissa.
Lilium
Hei Lilium!
Aika yleisesti varmaan ihmiset käyvät laparoskopiassa ennen hoitojen aloitusta. Varmaan monesti siksi, että se voi oikeasti auttaa, ja osin siksi, että laparoskopia taitaa olla nykyään melko " rutiinitoimenpide" näissä tapauksissa. Itse en kuitenkaan halunnut yhtään mihinkään leikkaukseen ennen kuin ainakin yksi ivf olisi koitettu, sillä pärjäsin endoni kanssa mukavasti eikä ajatus leikkelystä tuntunut hyvältä. Endoni on sellaisessa paikassa, että se on voitu todeta ilman leikkaustakin.
Olemme olleet mieheni kanssa päätökseemme koittaa hoitoja ilman leikkausta todella tyytyväisiä, meillä nimittäin ensimmäinen pas tuotti tuloksen ja nyt on raskaus jo loppusuoralla! Eli tällaisiakin tapauksia löytyy (vaikka on myös monia tapauksia, joissa hoidot ovat auttaneet vasta leikkauksen jälkeen)... nyt ei sitten ole mitään leikkauksesta tulleita kiinnikkeitä kipuja aiheuttamassa. Lisäksi olen ymmärtänyt, että parhaan hyödyn saamiseksi operaatiossa pitäisi poistaa kaikki endo, mutta näin ei kuitenkaan välttämättä leikkauksissa aina tehdä. Kannattaa luottaa näissä asioissa myös omaan vaistoonsa ja fiilikseensä, vaikka tietysti tärkeää on myös lääkäreiden näkemysten huomiointi. Niitä kun vaan saattaa olla yhtä monta kuin on lääkäreitäkin...
Tsemppiä ja toivotaan, että teilläkin onnistuu joko laparoskopian kera tai ilman!
syyssäde