65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Tee Ap ahkerasti ja lujasti töitä, niin jonain päivänä ehkä itsekin nautit ansaitusta eläkkeestäsi.
Just noin ja sitten uhriudutaan kun ei saatukaan heti johtajan pestiä - mulle kaikki ja heti - muuten en tule duuniin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee Ap ahkerasti ja lujasti töitä, niin jonain päivänä ehkä itsekin nautit ansaitusta eläkkeestäsi.
Just noin ja sitten uhriudutaan kun ei saatukaan heti johtajan pestiä - mulle kaikki ja heti - muuten en tule duuniin
Mulla on cv 2 sivua. Montako työpaikkaa sulla on?
Tehtiin töitä ja kiristeltiin vöitä.
Viera kiroiili:
Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät...
Syntyi hyvään aikaan,
Vierailija kirjoitti:
Asumisstandardit on kyllä niin nousseet, että näitä kämppiä, joissa pula-ajan kokeneet eläkeläiset tyytyväisinä elelee tulee olemaan vaikea kaupata seuraaville sukupolville.
Ehkä ensiasunnoksi tänne työhön tuleville ulkomaalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Tätä ihmettelen myös. Helpompaa heillä on ollut nuoresta asti. Töihin on voinut kävellä, eikä koulutustaan ole niin tarkkaa ollut. Siitä on voinut edetä vaikka johtoportaaseen asti halutessaan. Ja eläkkeet, ne on kunnon eläkkeet ne.
Kyllä mun piti 70-luvulla hakea työpaikkaa, ei sinne vaan kävelty. Juu ja se "kunnon" eläke 45 vuotisesta työurasta on hulppeat 1600e brutto.
Monen palkka on 1600 brutto.
Karttuu sitä eläkettä heillekin kunhan tekevät töitä yhtä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät...
Keskimääräinen eläke Suomessa vuonna 2023 oli naisilla 1779e ja miehillä 2216e. Kahdella kolmasosalla eläkeläisistä eläke oli alle 2000e. Ja se omaisuuskeskittymä oli se oma asunto. Ei ole verojen jälkeen hurraamista,saati kadehtimista.
Kaupan alalla saa palkkaa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä.
Työtunteja ei saa enempää, kilpailijalle ei saa mennä töihin.
Tuo 1300 euroa on kyllä kaupan alan palkka aivan pahimmassa mahdollisessa tapauksessa. Onneksi alalla on myös erilaisia lisiä. Itse olen ilta-, viikonloppuvuoroja ja pyhiä ahkerasti tekemällä onnistunut jopa osa-aikaisena tienaamaan parhaimmillani noin 2000 euroa kuussa. Mutta vaihteluväli on toki aikamoinen. Eikä tuokaan toki ole hyvä palkka, ei siinä.
Joka tapauksessa, noilla eläkkeillä pitäisi kyllä pystyä elämään aika mukavasti, etenkin jos on omistusasunto- tai talo, ja kaikki muutkin lainat hoidettu. 70 v pariskunta jos saa keskimäärin yhteensä 4 k kuukaudessa, niin tuo on kyllä aika paljon. Ei sinne Teneriffalle tarvitse matkustella kuitenkaan joka toinen kuukausi. Turha boomereiden on esittää uhria. Ahneita ovat olleet ja edelleen sättivät itseään nuorempia ja köyhempiä sukupolvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Mieti nyt vähän - vanhemmillasi ei ollut:
- edullisia opintolainoja
- ilmaista hammas ym hoitoa
- asumistukea
- eivät opiskelijoina asuneet yksiöissä kaupunkien keskustoissa
- eivät opiskelijoina matkustelleet ympäri Aasiaa vaan viettivät lomansa Suomessa
- eivät matkustaneet lentäen vaan junilla ja busseilla
- kaikilla ei ollut omaa autoa
- asuneet lomilla hotelleissa vaan telttailivat
- eivät tuhlanneet rahojaan ja kituuttaen säästivät
Mieti sinä olet jäänyt noista vaille
<
Vai ihan työpaikka 20 v, oli varmaan se 5 vuoden korkekolututkintokin. Minä jouduin työn puutteess lähtemään Ruotsiin töihin kuten moni muukin. Onneks ette voi syyttää,että maksatte eläkkeeni, jonka saankin Ruotsista +ykistyisestä eläkekassasta😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen myös. Helpompaa heillä on ollut nuoresta asti. Töihin on voinut kävellä, eikä koulutustaan ole niin tarkkaa ollut. Siitä on voinut edetä vaikka johtoportaaseen asti halutessaan. Ja eläkkeet, ne on kunnon eläkkeet ne.
Kyllä mun piti 70-luvulla hakea työpaikkaa, ei sinne vaan kävelty. Juu ja se "kunnon" eläke 45 vuotisesta työurasta on hulppeat 1600e brutto.
TYökokeilussa ei tehdä töitä, siellä kokeillaan sopimuksessa sovittuja asioita. Miksi työttömät kuvittelevat, että työkokeilusopimus on työsopimus? Mitään muuta ei tarvitse tehdä kuin sopimukseen kirjattuja asioita ohjaajan valvonnassa. Jos ei ohjaaja ole vieressä, kun hyllytät, voit lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke Suomessa vuonna 2023 oli naisilla 1779e ja miehillä 2216e. Kahdella kolmasosalla eläkeläisistä eläke oli alle 2000e. Ja se omaisuuskeskittymä oli se oma asunto. Ei ole verojen jälkeen hurraamista,saati kadehtimista.
Kaupan alalla saa palkkaa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä.
Työtunteja ei saa enempää, kilpailijalle ei saa mennä töihin.
Naisilla menee 24 vuotta ja miehillä 25 vuotta, ennen kuin tienaa yhtä paljon kuin eläkeläinen.
Kuinka moni eläkeläinen ottaisi näillä tuloilla pari-kolme lasta jal
Siksi en aikanaan pienipalkkaisena lapsia tehnytkään, nautin mieluummin ansioistani itsekseni.
Eikös sen pidäkin mennä näin oikeudenmukaisessa maailmassa? Minä olen 43v ja varakkaampi nyt kuin 23 vuotiaana. Luultavasti 63v olen vieläkin varakkaampi.
Pitäisikö rahat antaa joillekin muille? Ottajia varmasti löytyisi, kunhan ei tarvitse tehdä mitään sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
60% eläkeläisistä saa alle 2000 euroa kk bruttona eläkettä.
Noi luvut oli tänään jossain.
Oliko jopa 25% saa sen jotain 1250-1300 kk miinus verot.
Joo, ylen aamussa oli tarkka selvirys, mutta ehkä se on liian vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeista ja sijoitusrahastoista puhumattakaan. Ja sijoitusasunnoista!
Ei mulla ole mitään noista.
helvetisti velkaa, joka maksatetaan nyt nuorilla
Vierailija kirjoitti:
Niinhän me ollaan. Oletko kateellinen?
T. Hyvinvoiva eläkeläinen
Siitä että olet pian montussa? En. Siihen ei rahakaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen useita hyvätuloisia eläkeläisiä. Toki rikkain näistä tukee huikeilla summilla erilaisia hoiva- ja taksipalveluita. Joten hyvin kiertoon menee rahat.
Taksi.
Kela taksit menevät verorahoista, eläkeläinen maksaa pienen osan.
Kelataksia ei saa mihinkään muuhun kuin esim lääkäri yms reissuihin.^
Nuo eläkeläisten kadehditut rahat jää seuraavalle sukupolvelle ellei hoitokoti vie niitä. Luultavasti niin käy. Valtio ei pysty maksamaan sitä laskua enää.
Parajumpers( merkki) on kova sana eläkeläisillä. Materialistisikoja kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
60% eläkeläisistä saa alle 2000 euroa kk bruttona eläkettä.
Noi luvut oli tänään jossain.
Oliko jopa 25% saa sen jotain 1250-1300 kk miinus verot.
Naisten tulot nousevat yli 2000 euron rajapyykin vasta 26-vuotiaina. Äitiys leikkaa tuloista kolmanneksen. Jos pitää odottaa siihen asti että äitiysajan korvaukset olisivat yli 2000 euroa, äidiksi tultaisiin vasta 40-vuotiaana.
Saivat vakituisen työpaikan 20 - vuotiaana.. Me päästää siihen työpaikkaan palkkatukityöhön hetkeksi AMK tutkinnolla.