Selittäkääs tämä. Työkaverilla välilevyn pullistuma mutta
Jäi 6 kk sairaslomalle. Kävi kumminkin säännöllisesti ratsastamassa ja ajeli moottoripyörällä pitkiä matkoja (tämä siis viime syksynä).
Kommentit (13)
Minulla oli välilevynpullistuma ja pystyn tekemään mitä vain istuvassa asennossa. Seisominen ja kävely olivat mahdottomia. Kaverillani taas oireili nimenomaan istumisesta. On aika yksilöllistä, miten se oireilee, riippuu mitä hermoa pullistunut kohta painaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen tekee hyvää.
Joo, paikalleen ei saa jäädä.
Jos pystyy jotenkin liikkumaan niin hyvä, minä kovissa kivuissa keppien kanssa lähes puoli vuotta, kunnes sain jättää kivut ja kepit leikkauspöydälle.
Välilevyn pullistuma voi käsittääkseni oireilla monella tavalla ja liike auttaa joissain tapauksissa oireisiin. Mulla on välilevynpullistumasta kärsivä tuttava, jolle pahinta on istua tai seistä pitkiä aikoja paikoillaan staattisesti, mutta kyllä hän pystyy ratsastamaan silloin, kun oireet ovat lievempiä ja liike helpottaa.
Eli pitäisi tietää minkälainen työnkuva hänellä on. Ja ratsastus nyt voi kuormittaa ihan eri tavalla riippuen siitä, onko se rauhallista käyntimaastoilua vai tavoitteellista valmentautumista (koulu/este/kenttä) ja minkälainen hevonen on alla.
No silloin juuri nykytiedon mukaan pitääkin liikkua mahdollisuuksien mukaan. Kyllä se siitä luutuu mut aikaa menee.
Olisit kysynyt suoraan minulta, niin olisit saanut vastauksen.
Ei kuulu vttuakaan sinulle tuo asia.
Ei nykyään makuuteta sängyssä kotona.
Mutta sulle vinkiksi, hanki elämä!
Työkaveri voi varmaan kysyttäessä selittää sinulle millä tavalla juuri hänen pullistumansa oireilee ja millä tavalla ja missä asennoissa hän pystyy sen kanssa liikkumaan.
Oletkin saanut jo hyviä vastauksia. tässä vielä sellainen näkökulma, että että ellet ole itse diagnoosia ja sairauslomatodistusta työkavereillesi kirjoittanut, niin et voi varmuudella tietää, mikä sairausloman todellinen syy ylipäätään on ollut. Eikä se sinulle kuulukaan. Itsekin olen taannoin ilmoittanut ympäripyöreästi töissä sairausloman syyn, kun en ole halunnut omia terveysasioitani muille jakaa.
Niin? Ei se välttämättä istumalla tunnukaan. Minun piti vältellä nostohommia.