Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kielikoulusta?

Vierailija
21.01.2007 |

Onko täällä ketään, jonka lapsi olisi aloittanut ns. ummikkona englanti- tai ruotsipainotteisessa koulussa? Siis ilman, että olisi aiemmin opiskellut kyseistä kieltä.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Kuinka nopeasti lapsi alkaa oppia ymmärtämään kieltä? Entä puhumaan itse? Entäs tuleeko lapselle välillä taantumisia tai turhautumisia? Vaikuttaako kieli muiden aineiden oppimiseen, kuten äidinkielen tai matematiikan?

Olisin kiitollinen vastauksista, sillä meillä on juuri kouluun ilmoittautuminen, ja englantipainotteinen luokka olisi yksi vaihtoehto.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tarkkaan en tuota kouluaikaa muista (koululainen kun olin itsekin). Heillä opiskeltiin kaikki aineet englanniksi, suomea oli joku tietty määrä viikossa. Aloittaessaan ei osannut sanakaan, kuten ei myöskään äitini.

Kaikki samat hän on oppinut kuin minäkin. Koulutehtävät muistan minulle vaikeina (meillä on siis 5 vuotta ikäeroa) eli auttamaan en häntä kovin helpolla pystynyt loppuaikana. Heillä oli sama luokka ja opettaja koko ala-asteen ja siellä se homma aloitettiin niin että kaikki pääsivät mukaan. Yläasteelle siirryttäessä heidän luokkansa pysyi samana ja yhden oppilaan äiti oli englanninopettaja tuolloin, joten he opiskelivat hieman eri asioita vielä yläasteella.

Nyt hän on 23 vuotias ja kielitaito on kohdallaan. Lukeminen ja kirjoittaminen sujuu ihan normaalisti, lukihäiriö pudottaa toisinaan kirjaimia pois. Itse asiassa hän tarkasteli aikoinaan kielioppivirheitä minun englanninkirjoitelmistani =)

Ei tainnut tulla kauheasti apuja...Mutta ehdottomasti suosittelen kyseistä koulumuotoa, näin aikuisiällä siitä on viimeistään hyötyä!

2/3 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lähtökohta oli siinä, että lapset eivät osaa kieltä, vaan oppivat kielikylvyn avulla. " Pesu" alkoi lastentarhassa (sen jälkeen oli eskari, jossa pelkkää ranskaa) ja kieltä osasi puhua kelvollisesti lauseilla noin 8-9-vuotiaana.

Tottakai sitä aiemminkin osasi, mutta tarkoitankin nyt sitä, että sillä alkoi pärjätä sen verran, että pystyi olemaan ummikkovanhempiensa tulkkina ulkomaanmatkoilla ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikylpykokemuksistakin on hyötyä, mutta erona tähän kielipainotteiseen kouluunhan on se, että kielipainotteisessa opetetaan äidinkieli suomeksi, ekaluokalla muutkin aineet, ja vieraan kielen osuus lisääntyy vähitellen. Kielikylvyssä ainoana kielenä on alusta asti vieras kieli, ainakin käsittääkseni.

Lisäksi kielikylvystä löytyy tietoa helposti kirjastosta ja netistä, mutta tästä kielipainotteisesta opetuksesta ei niinkään. Joten olisin kiitollinen myös kirjallisuus- tai nettivinkeistä.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi