Miksi päänsärkyä ym pilateksen jälkeen 2 -3päivää???
Olen käytynyt pilateksessa nyt kaksi kertaa ja molempien kertojen jälkeen seuraavana päivänä alkaa fyysisesti huono olo; pää ärsyttävän kipeä ja muutenkin sellainen tukkoinen ja olo että ole tulossa kipeäksi.
Pilates tuntuu todella tehokkaalta ja olemme venytelleet paljon. Minusta tuntuu, että jotkut lihakset ovat ensimmäistä kertaa joutuneet töihin, eli ehkä kroppani on jotenkin shokissa?!
Osaisiko jouku kertoa mistä tämä voi johtua ja jatkanko pilatesta entiseen malliin?
Kommentit (9)
Olen itse harrastanut pilatesta nyt 5 vuotta. Ja tunnen tuon sinun ilmiösi.
Teetkö paljon käsitöitä? olet tietokoneella? Staattista istumista? Huonoja työasentoja?
Pilateksessa usein niskalihakset ja yläselänkin lihakset pääsevät hommiin. Niitä kierretään (päänkierrot), tehdään lihastyötä yms. Näin jo " turtuneet" hermot, jotka mahdollisesti ovat olleet pinteessä vuosikausia, heräävät eloon: ne saavat kiihtyneen verenkierron myötä kipeästi kaipaamaansa happea, jotkin tulehdusaineet (ja kuona-aineet) voivat lähteä liikkeelle jne. Tämä aiheuttaa pää- ja niskakipua. Mutta se on vain merkki siitä, että olet menossa parempaan suuntaan.
Useinhan staattisessa työssä jossain vaiheessa alkavat pää- ja niskakivut. Sitten paikat jumiutuvat niin, etteivät kehon viestit kulje hyvin eivätkä aivot toisaalta jaksa enää viestittää tästä kivusta, joka vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu (vähän niinkuin painepisteet). Mutta kun tästä jumiutumisesta parantuminen alkaa niin tavallaan kävellään samoja askeleita takaisin: keho rupeaa taas tuntemaan unohtamaansa kipua.
Joten siis -- olet menossa parempaan suuntaan!
Kokeilepa myös päänahkasi läpi: löytyykö sieltä yllättävän kipeitä pisteitä, vaikka lähellä ympärillä saattaa olla ihan kivutontakin aluetta? Nämä ovat merkkejä pahasta lihasjännityksestä niskan ja yläselän alueella.
Tsemppiä pilatekseen! On mielettömän hyvä kiinteytysmuoto!
Hippiäiti
Löysin tällaisen vanhan ketjun kun itsellä on sama vaiva kuin aloittajalla, nyt kaksi pilatestuntia takana. Pahoinvointi tulee jo kesken harjoituksen. Onko kellään kokemusta, että koska tämä helpottaa vai helpottaako lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Löysin tällaisen vanhan ketjun kun itsellä on sama vaiva kuin aloittajalla, nyt kaksi pilatestuntia takana. Pahoinvointi tulee jo kesken harjoituksen. Onko kellään kokemusta, että koska tämä helpottaa vai helpottaako lainkaan?
Yksi mahdollisuus on korkealle nouseva pulssi/maitohapoilla meno. Tai sitten ylävartalon kierrot voivat aiheuttaa ikävää oloa, jos on yläselkä/niska kovin jumissa.
Älä taivuta päätä taaksepäin ja katso muutenkin, että pääsi asento on hyvä. Mieluummin alaviistoon kuin ylöspäin.
Mua ei okseta. Tykkään pilateksesta myös. Ihan kotona vain jumppaan. Tehokasta on.
Ns kuona-aineet lähtevät liikkeelle ja se tekee tuon. Sama juttu kuin esim hieronnan jälkeen voi tulla kuumetta, flunssainen olo jne.
Vierailija kirjoitti:
Ns kuona-aineet lähtevät liikkeelle ja se tekee tuon. Sama juttu kuin esim hieronnan jälkeen voi tulla kuumetta, flunssainen olo jne.
Juuri samoin kuvailisin tuota oloa mikä tulee. Olen aikaisemminkin harrastanut pilatesta mutta nyt oli vuosien tauko takana ja aikaisemmilla kerroilla ei tällaista pahoinvointia tullut. Pahoinvointi alkaa kesken tunnin ja jatkuu vielä melkein kaksi tuntia tunnin jälkeen.
Olisi kiva jos tämä ketju löytäisi jonkun joka on kokenut samaa mutta vaiva on mennyt ohi 😅 Olisi joku arvio että kauanko tämä pahoinvointi jatkuu.
t.3
Olemme yksilöitä.Kysy ohjajalta asiaa!Miten nestetys,ravinto ennen liikunta tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Olemme yksilöitä.Kysy ohjajalta asiaa!Miten nestetys,ravinto ennen liikunta tuntia?
Arkailen kysymistä kun olen juuri sellainen keski-ikäinen jumppatarja joka haluaa osallistua mutta ei minkäänlaista ylimääräistä huomiota itseensä 😅
Ensimmäisen kerran pahoinvoinnista viisastuneena söin tarpeeksi aikaisin, mutta en liian, ja join vettä myös ennen treeniä. Menin myös tunnille autolla kun ajattelin että kävelin liian vauhdikkaasti tunnille ensimmäisellä kerralla. Silti pahoinvointi iski.
Sekin on niin erilaista kuin yleensä. Olen aivan valkoinen enkä tiedä oksentaisiko vai pyörrynkö.
Oletko kysynyt ohjaajalta neuvoa?