Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kaveri sai 580 euron vesilaskun 6 kk ajalta kerrostalo-asuntoon!!!!!!!!!!!

Vierailija
09.04.2024 |

ei tuo voi olla totta,96 euroa kuussa vesilasku! ja kaveri käy suihkussa joka toinen päivä ja keittää puuroa!

kerrostalossa ei mee vetttä noin paljoo, ellei oo vesivahinko!!!!!!!!!

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko meni vettä?? Sehän sen ratkaisee eikä niinkään loppulasku.

Mulla menee noin 1m3 vettä kuukaudessa, ja kun vesi maksaa meilläpäin n. 4,50e/m2, siitä tulee vesilaskun summaksi siis 4,50e/kk. Silti maksan ennakkoa 20e/kk, mutta vuoden lopussa saankin aika paljon takaisin tasauksen aikaan.

Normaalisti yksi ihminen kuluttaa noin 150L/pvä, siihen ei ole laskettu näitä 1h suihkussa lotraajia. 

Et todennäköisesti elä ihan täysipäiväisesti kotona, koska tuo lukema jää reillusti alle keskimääräisen.

Esimerkkinä normaalista keskimääräisestä vedenkulutuksesta voidaan kuitenkin pitää 155 litraa asukasta kohden vuorokaudessa, joka tarkoittaa kuutioina 4,65m3 asukasta kohden kuukaudessa.

Vierailija
102/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee noin 1m3 vettä kuukaudessa, ja kun vesi maksaa meilläpäin n. 4,50e/m2, siitä tulee vesilaskun summaksi siis 4,50e/kk. Silti maksan ennakkoa 20e/kk, mutta vuoden lopussa saankin aika paljon takaisin tasauksen aikaan.

Normaalisti yksi ihminen kuluttaa noin 150L/pvä, siihen ei ole laskettu näitä 1h suihkussa lotraajia. 

Et todennäköisesti elä ihan täysipäiväisesti kotona, koska tuo lukema jää reillusti alle keskimääräisen.

Esimerkkinä normaalista keskimääräisestä vedenkulutuksesta voidaan kuitenkin pitää 155 litraa asukasta kohden vuorokaudessa, joka tarkoittaa kuutioina 4,65m3 asukasta kohden kuukaudessa.

Teen töitä kotona, eli olen melkein koko ajan kyllä himassa. Mutta mihinkä sitä kuluu yksinasuvana? Ei mun tarvitse käydä 2x päivässä suihkussa, astioita ei paljoa tule käsin tiskattavaksi, ruuan tekoonkaan ei montaa desiä mene. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä kotona, eli olen melkein koko ajan kyllä himassa. M

Niin vähän sitä menee, vaikka miten yritän läträtä joskus, että piti kylläkin selvittää taloyhtiölle vedenkäyttöni, mutta en osaa tuhlatakaan sitä enempää.

Vierailija
104/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrättehän että vesilasku on helposti jaettu kahteen osaan,

kylmä vesi n. 5 e / m3

kuuma vesi n. 11e / m3

kun on kotona esim. etätöissä  ja käy muutaman kerran päivässä vessassa (6-11l / veto) niin siitä tulee jo 100l päivä, käsien pesut päälle kuumalla vedellä, jota ei heti hanasta tule joten joutuu juoksuttamaan

tästä kertyy helposti se 30e/kk/hlö

Vierailija
105/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kylmä vesi n. 5 e / m3

kuuma vesi n. 11e / m3

kun on kotona esim. etätöissä  ja käy muutaman kerran päivässä vessassa (6-11l / veto) niin siitä tulee jo 100l päivä, käsien pesut päälle kuumalla vedellä, jota ei heti hanasta tule joten joutuu juoksuttamaan

Kaksoisnupilliset säästömallit käyttävät isompaan huuhteluun 4 litraa ja pieneen huuhteluun 2 litraa

Vierailija
106/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesilaskussa perusmaksu omakotitalossa on 10,16 €/kk eli vaikka ei käyttäisi yhtään vettä tuo on sitä ilmaista rahaa joka saadaan lain mukaan ryöstää asiakkaalta sama koskee sähköyhtiöitä perusmaksut nousee joten pakoon et maksuja pääse.

Muuta omakotitaloon irtisano kaikki liittymät. Tuota oma sähkösi, kaiva oma kaivosi ja kanna paskasi tunkiolle, niin ei jää aikaa turhaan kitinään.

Kohta varmaan ruokakaupoissakin joutuu maksamaan perusmaksun koska tuo hiekkaa lattialle ja siitä aiheutuu kuluja myös lämmitys ym kuluja kaupalla riittää?

Vierailija
107/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerrostalossa välillä suuri vedenkulutus, koska meillä oli ilmastointilaite, joka käytti vettä. Kun olimme myymässä asuntoa, ostaja halusi tietää kuinka paljon sen vedenkulutus on. Tätä varten olin isännöitsijään yhteydessä ja sain  päiväkohtaiset kulutustiedot viimeisen vuoden ajalta. 

Jos taloyhtiössä on etäluettavat, asuntokohtaiset vesimittarit, niin sieltä voi saada tarkatkin tiedot vedenkulutuksesta, vielä erikseen eriteltynä kylmän ja lämpimän veden kulutus. Tuossa erittelyssä näkyi selvästi, minä päivänä on siivottu hulluna ja käytetty paljon lämmintä vettä. Yhden päivän kohdalla pystyi näkemään, että päälle jätetty jäähdytys oli yksinään hörppinyt kylmää vettä kokonaisen kuution, kun itse ei oltu edes kotona. Pahimpana siivouspäivänä meni kahden päivän aikana lämmintä vettä 450 litraa ja kylmää vettä melkein 4000 litraa. Tuossa taidettiinkin kyllä pestä parvekkeiden lattiat, parvekelasit, ikkunat ja kylpyhuoneen lattia. Ja ilmastointilaite päällä koko ajan, lämmin kun oli ja neljän ihmiset suihkut.

Vierailija
108/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä kotona, eli olen melkein koko ajan kyllä himassa. M

Voihan sitä laskeskella, puolet siitä kuutiosta menee vessan huuhteluun, jos on pihikulutuksella, vanhanmallinen yhden nupin haukkaa koko kuution, jotta selitä nyt sitten. 

Vierailija
109/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos seisoo suihkussa puolikin tuntia, lasku ei ole mikään ihme

No ei sekään selitä tuota, mieti nyt.

Olin miettinyt jo - 96€ : 30 = 3,20€ vrk tuolla saa noin 300 litraa lämmintä vettä ja, mutta kun kylmästäkin vedestä menee jätemaksu, ei senkään hinta ole halpaa. Ja uudet suihkut käyttävät 12l/min.  niin 10 min. menee jo 120l ja jos suihku on vanha kulutus on 20l/min ja 10 min. menee 200l.

Poikani asuu omakotitalossa ja hänen poikansa ovat suihkussa 20-30 minuuttia ja olen joskus laskenut heille hinnan. Vaikka tuohon olisi varaakin, ei se välttämättä ole järkevää rahankäyttöä.

Vierailija
110/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittari rikki.

Pilkkuvirhe tai vuoto jossakin. Omalla kohdalla jälkimmäinen. 

Vierailija
111/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

580 euroa/7 euron keskimääräinen kuutiohinta tekee n. 83 kuutiota vettä (6kk). Se jaettuna 6 kuukaudelle tekee n. 14 kuutiota vettä kuukaudessa. En pitäisi mahdottomana, jos tykkää ottaa pitkiä suihkuja. Mutta melkoista läträämistähän tuo on.

Ei kovin helposti mahdollista: 1min =10l vettä joten tuo tarkoittaisi yhteensä noin 24 tuntia suihkussa mutta onhan noita...

Vierailija
112/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Siellä on sitten läträtty huolella. Pitkiä suihkuja, kenties useampikin päivässä. Astioiden pesu juoksevan hanan alla, pyykkikone pyörii. Äkkiäkös sitä kertyy. Oppiipahan.'

Et tainnut edes lukea aloitusta? 

Vierailija
113/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kylmä vesi n. 5 e / m3

kuuma vesi n. 11e / m3

Kaksoisnupilliset säästömallit käyttävät isompaan huuhteluun 4 litraa ja pieneen huuhteluun 2 litraa

Poikkeuksena talot, joissa valurautaviemärit, jolloin rakennusmääräykset määräävät, että pieni huuhtelu laukaisee aina ison huuhtelun, eli pieni huuhtelu on kielletty.

T. 27 vuotta putkimiehenä

Vierailija
114/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Siellä on sitten läträtty huolella. Pitkiä suihkuja, kenties useampikin päivässä. Astioiden pesu juoksevan hanan alla, pyykkikone pyörii. Äkkiäkös sitä kertyy. Oppiipahan.'

Et tainnut edes lukea aloitusta? 

Käy suihkussa joka toinen päivä, mutta ei kerrottu, kauanko yksi suihkuttelukerta kestää, ja onko saman päivän aikana useampi suihkussakäynti.

Vierailija
115/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neitihommaa suihkussa käynti, jotain pääkaupunkiseudun hienohelmameininkiä vissiin ovat miehetkin alkaneet siellä kehän sisällä käyttämään kynsilakkaa ja huulipunaa 

Itse pulahdan järveen ja sitten rantasaunaan jos pesulle mielin

Vierailija
116/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoittimien tippasu jostain, vessanpytyn vesisäiliön vuotaminen on varmaan yleisimpiä, jotka nostaa mahdollisesti satasilla kuukaudessa. vessanpytyn säiliön vuotamisen voi huomata laittamalla wc-paperia sinne taakaosaan, mistä vesi pyttynreikään valuu.

Vierailija
117/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kus..us koko lasku. Itseltäni yritettiin muuton yhteydessä periä olemattomia maksuja useita satoja euroja. Asia selvisi (tosin vasta viikkojen selvittelyn jälkeen) koska olin pitänyt huolellista kirjanpitoa koko asumiseni ajan ja sen lisäksi ihan vattumaisuuttani olin viimeiset puoli vuotta käyttänyt vain kylmää vettä,jonka sitten kulloiseenkin tarpeeseen lämmitin liedellä tai vedenkeittimellä. Oli näyttää faktat rikollisille tyhjänperijille,joten lasku hups vain mitätöitiin. Olkaa tarkempia ihmiset,joka asiassa yritetään nykyisin vetää voittoa vuokralaisen kustannuksella.

Vierailija
118/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kanssa olla rakennusvirhe, eli vettä joutuu valuttamaan kauan, että saadaan kylmää/kuumaa.

Vierailija
119/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vesi maksaa oikeasti Suomessa vain muutaman euron vuodessa per henkilö. Meiltä laskutetaan vaan mielivaltaisesti niin paljon kuin halutaan että pomoilla on massiiviset palkat

Vierailija
120/127 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kanssa olla rakennusvirhe, eli vettä joutuu valuttamaan kauan, että saadaan kylmää/kuumaa.

Varsin tavallista korkeassa kerrostalossa että kuumaa vettä joutuu odottelemaan ylimmissä kerroksissa. Voisi siitä saada tietysti hyvitystä jonkun prosenttiosuuden.