Löytöeläintalot ja kissan adoptointi, voiko olla näin vaikeaa?!
Voiko olla oikeasti näin vaikeaa? Olen 52v vakavarainen, 2. krs ok-talossa yksin asuva nainen. Pihalla verkotettu häkki, aiemmalle lemmikkikissalle varta vasten teetetty (kissani eli 18 vuotta). Olen terve, työssäkäyvä, etätöissä 3 päivää viikossa. Minulla on yksi tytär, jolla on taaperoikäinen lapsi. Tytön perhe käy luonani harvakseltaan noin joka toinen vkl. Kissan adoptointi eräästä pk-seudun isosta eläinsuojeluyhdistyksestä kaatui siihen, että tyttöni lapsi on niin pieni vielä. Onko oikeasti ihme, että Hesy ja muut löytöeläintalot hukkuvat kissoihin, kun kriteerit ovat näin tiukat? Haastattelu kesti ja kesti ja kesti ja lisäksi olisi pitänyt sitoutua siihen, että yhdistyksestä voidaan tulla kylään 'koska vaan'. Haastattelija oli noin 20v nainen ja haastattelu oli paikoin tiukka kuin kuulustelu, jossa tunsin oloni lopulta lähes pahantekijäksi.
Päädyn rotukissaan.
Kommentit (59)
Kyllä hankalaa tuntuu olevan. Yhdelle paikalle oli ihan must, että kissalle on ulkohäkki, jonne voi aina halutessaan päästä. Hihnassa ulkoilu ihmisen kanssa ei riittänyt.
Ja koin myös hiukan loukkaavaksi utelun tuloista. En millään viitsinyt alkaa selventämään omia ja puolison tulojen määriä ja lähteitä. Selviteltiin siis sitä, että eläinlääkärit maksaa. Olen 50+ ikäinen henkilö, jolla on ollut kissoja yli 20 vuotta ja kasvattajanimikin ollut joskus!
Ilman kissaa jäin sieltä. Ei se mitään, sain muualta. Kyllä vaan se kohtelu alkoi melkoisesti ärsyttää.
Ja sitten jos torista katsoo kissoja, niin 400 - 700 e maatiaiskissanpennut. On toki hienoa, ettei kissoja enää jaeta ilmaiseksi ties mihin oloihin, mutta ei tuossa rahastuksessakaan enää järkeä ole - kyllähän pentutehtailua kannattaa, jos tuollaisia summia saa.
Minä myös yritin hankkia kissan jonkun löytöeläin järjestön kautta, mutta sehän oli ihan mahdotonta. Sitten koitin ostaa torista, mutta sepä olikin huijari. ( rahat tuli takaisin kun tein rikosilmoituksen).
No, torin kautta ostin kuitenkin kissan, periaatteella maksan kissan kun haen sen, koppa mukana.
Itse käytin kissa rokotuksilla ja terveystarkastuksilla.
On kyllä kummallista, ei sen pitäisi noin mennä.
Itse olen pieneltä paikkakunnalta ja täällä eläinsuojeluyhdistys ei tarkista taustoja millään tavalla. Ei mitään haastattelua tms. Tiedän yhden narkomaanin, joka on homssuisen näköinen, rikostaustaa ja sai adoptoitua löytöeläinkodista kissan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että tässä kissan paras toteutuu...
Lisäksi ei kuulosta lailliselta, että voisivat tulla toisen kotiin milloin vain.
Tuollaiset säädökset voi ohittaa ihan vain sanomalla "ilman muuta, sopii meille oikein hyvin". Kun pakkohan niiden on kuitenkin soittaa ennen yllärikäyntiä ja sitten voi sanoa, että ei ollakaan juuri nyt kotona ja toivottaa heidät erittäin tervetulleeksi vaikka kolmen tunnin päästä tai maantaina jne. (etenkin pk-seudullahan on alaovet usein lukossa tai numerokoodin takana, joten eivät ne noin vain pääse sisään taloon).
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemuksia Hämeenlinnan Kattilasta lähivuosilta?
Puolitoista vuotta sitten käytiin siellä kissaa kyselemässä, ei ollut kuin populaatiokissoja ja "liian pitkään olleita". Olen se, joka ketjun alkupuolella jo kerroinkin, että Torista löysin sitten ihanan kodinvaihtajan. Se meidän perheen aiempi Kattila-kokemus oli vuodelta 2015, eikä mikään tuntunut muuttuneen tuossa ajassa.
Samanlainen kokemus. Kohtelu oli suorastaan loukkaavaa. Meillä syynä oli se, että en suostunut hankkimaan suosittelijoita itselleni 🙄
Ostin sitten pennun naapurilta. Olisihan tuota voinut tarjota kodin sellaiselle, joka oli sen menettänyt.
Kissat maksavat yhdistyksilläkin alkaen 250e. Hyvä että pyydetään. On rokotettu jne. Kyllä se jo karsii pahimmat kissatehtailijat mielestäni.
Hyvä ettet saanut. Tuommoiset pienet penskat ovat tosi ällöttäviä kun kiusaavat kotieläimiä eivätkä edes usko kun kielletään.
Yritin joskus yli saada löytöeläintalosta kissaa ja puheluihin meni aikaa tuntikausia, kyselivät kaiken. Sitten ne alustavasti lupasi minulle tietyn kissan, mutta peruvat sen kuitenkin. Laitoin ilmaislehteen ostoilmoituksen ja sain siihen heti vastauksen ja hain kissan samana päivänä. Nyt kissa on jo kissataivaassa ja siitä on jo kuusitoista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun minä sain aika helposti kissan pk-seudulla. Ehkä ne ihmiset, jotka eivät esyiltä kissaa saa, jättävät jotain oleellista itsestään tai tilanteestaan kertomatta. Ehkä paistaa jokin pitkässä juoksussa kissan elämään negatiivisesti vaikuttava asenne. Jotain sellaista, mistä paistaa se ettei kissaa niin pidetä arvossa, sen hoito ja laadukas ruoka ei saisi maksaa mitään tai ymmärrystä vaikkapa yleisimmistä vaivoista, niiden syistä tai ylipäätään kissan käytöksestä ei ole tai vastaavaa. Voi myös olla että juuri kommentoineille sopivaa kissaa ei ole ollut saatavilla. Esyt kun haluavat välttää sen että kissa palautuu heille kun ei sitten kuitenkaan ollut niin kivaa sen kisulin kanssa tai se ei ollutkaan kuukaudessa parissa rohkea se arkajalka.
Jos nimenomainen kissa on yhtään traumataustainen voi hyvinkin olla heidän näkökulmastaan este jos säikky ja traumojen takia äkkipikainen kissa viettää aikaa pikkulasten kanssa. Esyhän s
Toiminnassa mukana? 😉
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettet saanut. Tuommoiset pienet penskat ovat tosi ällöttäviä kun kiusaavat kotieläimiä eivätkä edes usko kun kielletään.
Meillä on ollut eläimiä aina. Lapset ovat osanneet eläimiä hoitaa, koska asia on opetettu. Sama oppi on valunut edelleen heidän lapsilleen. Jos sinun tuttavapiirissä ei osata lapsia kasvattaa empatiaan ja vastuuseen, niin usko pois: Suuri enemmistö onnistuu siinä asiassa vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta. Joka kuukausi lähtee kissoja uusiin koteihin ja mielestäni kissan saa myös helposti sieltä
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa...
Haettiin kaksi kissaa Hesyltä. Ei kuulusteluja, ei kysytty onko lapsia, varsinkaan lähipiirissä.
Nimet alle paperiin, toki siellä on pykälä että joku periaatteessa voi tulla, ja toinen pykälä jonka mukaan kissaa ei saa lopettaa ilman lupaa. Paitsi että saa jos esimerkiksi eläinlääkärin kanssa todetaan että nyt on tulut aika jatkaa matkaa.
Niin, eikä kukaan koskaan tule "tarkastamaan"
Tiesithän, ettet HESY:ltä kissan otettuasi ole eläimen laillinen omistaja? Eläin on sijoitettu sinulle, ja juridisesti HESY omistaa yhä eläimen. Tämä on mainittu sopimusehdoissa. Sopimusehtojen mukaan HESY:n porukka voi myös tulla kotiisi ja halutessaan ottaa eläimen takaisin. En ikinä laittaisi nimeäni tällaiseen paperiin.
Ihmisiä adoptoidaan, ei hitto vie eläimiä.
Se on mahdoton saada kissa järjestön/ ry n kautta.
Itse kyllästyin siihen kerjäämiseen ja ostin Torista kissanpennun. Käytin itse eläinlääkärissä tarkistuksessa ja myöhemmin lekauksessa.
Ymmärrän kummastelun, mutta näissä tapauksissa täytyy ymmärtää että jos kissa on koko elämänsä elänyt kissapopulaatiossa on hyvinkin tosi tilanne että kissa voi tarvita lajitoverin seuraa. Yhdistyksillä työskentelevät tarkkailevat muunmuassa juurikin sitä tarvitseeko luovutettava kissa, kissakaverin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että tässä kissan paras toteutuu...
Lisäksi ei kuulosta lailliselta, että voisivat tulla toisen kotiin milloin vain.
Tuollaiset säädökset voi ohittaa ihan vain sanomalla "ilman muuta, sopii meille oikein hyvin". Kun pakkohan niiden on kuitenkin soittaa ennen yllärikäyntiä ja sitten voi sanoa, että ei ollakaan juuri nyt kotona ja toivottaa heidät erittäin tervetulleeksi vaikka kolmen tunnin päästä tai maantaina jne. (etenkin pk-seudullahan on alaovet usein lukossa tai numerokoodin takana, joten eivät ne noin vain pääse sisään taloon).
Yleensä jos ei sovi kotikäynti niin taustalla on hamstraus tai muu elämänhallintaongelma.Ei meillä kenenkään kotona käydä.